Vraag over WW aanvragen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door DesireeAyden, 29 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DesireeAyden

DesireeAyden Nieuw lid

29 mei 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte heer/mevrouw,

Mijn contract bij mijn werkgever is 15 maart 2016 afgelopen. Mijn zwangerschapsverlof is ingegaan op 1 maart 2016.

Ik ontvang nu tot 27 juni een WAZO-uitkering van het UWV.
    Voor daarna heb ik tot nu toe nog geen werk gevonden.

Nu wilde ik een WW-aanvraag doen, maar daar stuit ik op een aantal vragen die ik niet goed kan invullen:

Vanaf welke datum bent u werkloos?
    Is dit 15 maart, of 27 juni als mijn WAZO is afgelopen?

en: Om te bepalen wanneer uw uitkering begint, hebben wij uw gewerkte uren nodig van:
    de laatste week vóór u werkloos wordt, en;
    de week waarin u werkloos wordt.

Ik heb namelijk de WAZO en dus 0 uren gewerkt vanaf 1 maart 2016. Moet ik dan 0 invullen?

En stel, ik voel me nog niet goed genoeg om te werken door de zwangerschap, hoe gaat het dan verder? Waar moet ik dit aangeven?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
    Desiree

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Desiree,

Momenteel ontvang je een uitkering voor zwangerschap- en bevallingsverlof (WAZO). Gedurende je WAZO uitkering is je contract beëindigd en na afloop van je WAZO moet je een WW uitkering aanvragen.

Je vraagt je nu af wat je moet invullen op de aanvraag WW.

Als je weer zover hersteld bent van de bevalling dat je weer aan het werk zou kunnen, en je hebt nog geen werk, kun je de WW aanvragen.

Bij de aanvraag wordt bepaald in welke situatie je de WW uitkering aanvraagt. Je kiest dan voor: Mijn Ziektewet uitkering stopt. (de WAZO wordt uitbetaald door de Ziektewet)
    Je hoeft dan maar een beperkt aantal vragen te beantwoorden, omdat we al veel gegevens van je hebben in verband met de aanvraag van de WAZO.

Voor de aanvraag van de WW is de datum waarop je weer beschikbaar bent voor arbeid, van belang. Dus de datum aansluitend aan de laatste dag van de WAZO/ZW.

Als je nog niet aan het werk kunt, dan moet je je bij ons ziekmelden op de eerste dag na je verlof. Daarvoor neem je contact op met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294.

Wij adviseren je de WW uitkering ongeveer twee weken voor het einde van je verlof aan te vragen op Werk.nl.

Zie voor de voorwaarden WW: http://bit.ly/voorwaardenww

Ik wens je een voorspoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina