Beste UWV Webcare Team, Ten eerste ben ik blij dat deze mogelijkheid tot communiceren bestaat, nooit gedacht dat ik er gebruik van zou hoeven te maken, maar toch Het gaat om mijn man. Zijn werkgever heeft op 2 april jl. heb te kennen gegeven dat het bedrijf geen geld meer heeft en daarom zijn salaris niet meer kan betalen. Hij had een jaarcontract tot 18 april 2012. De vaststellingsovereenkomst is getekend op 2 april. Vanaf welke datum heeft mijn man recht op een WW uitkering? Alvast dank voor jullie tijd en antwoord. Groet, Suzanne
Beste Suzanne, Als het dienstverband van je man (tussentijds) wordt beëindigd, moet de werkgever wel rekening houden met een opzegtermijn. Actuele informatie over de geldende opzegtermijn vind je hier. In de situatie van je man kan de WW-uitkering pas ingaan na de opzegtermijn. Ligt deze opzegtermijn na de oorspronkelijke einddatum van het contract (18 april) ? Bij toekenning gaat de WW-uitkering dan in per 18 april. Ik wens je alvast een goed weekend. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Rene, Dank je wel. Het is wel zuur, en mijn man is de dupe van een dergelijke regeling. Zijn baas had al geen geld voor het salaris van maart (dat moeten we zelfs nog krijgen), en April zal dan ook niet lukken, en dan missen we ook nog eens de 1e 3 weken van April aan uitkering.. Daarbij, het UWV heeft zijn WW-uitkering wel per 2 april in laten gaan, maar betaald dus pas na 18 april uit. Dat betekent dus dat hij wel 2 weken minder recht heeft op een uitkering. Dat is toch krom? Groet, Suzanne
Beste Suzanne, Ik begrijp je reactie heel goed. Jammer dat we niet eerder contact hebben gehad voordat je man de vaststellingsovereenkomst heeft ondertekend. Deze situatie had ik ook liever voorkomen. Ik ben daar in mijn (eerdere) reactie niet op ingegaan omdat we daar helaas niets meer aan kunnen doen.   Ik wil je nog wel informatie geven over wat je man kan doen in het geval van betalingsonmacht van de werkgever. Actuele informatie hierover vind je op deze pagina en in deze brochure. Het is verstandig deze informatie goed door te lezen. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare