Hallo, Ik ben bijna 4 mnd geleden bevallen. Ik heb de normale periode zwangerschaps- en bevallingsverlof gehad (16 weken). Mijn contract is verlengd in die periode, maar nu ik weer aan het werk ben lopen een aantal zaken slecht, ik kom er niet uit met mijn werkgever en waarschijnlijk word ik ontslagen. Heb ik dan recht op WW? Ik las net ergens iets over dat je 26 van de 36 weken vooraf gewerkt moet hebben, tellen die weken verlof mee of niet? Ik was wel in dienst maar heb niet tijdens verlof gewerkt uiteraard.
Beste Steluta, Het klopt dat UWV controleert of je voor je eerste werkloosheidsdag in een periode van 36 weken minimaal 26 weken hebt gewerkt. Ben je in deze periode van 36 weken volledige weken ziek of met verlof geweest? Dan laten we deze weken buiten de beoordeling en nemen een gelijke periode verder terug. Dit betekent voor jou dat bij beoordeling van een WW-aanvraag je zwangerschaps- en bevallingsverlof geen invloed heeft op de weken-eis. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Hopelijk kom je samen met je werkgever tot een oplossing. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare