WW met terugwerkende kracht

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by xfifix, Nov 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xfifix

xfifix Actief lid

Sep 23, 2008
    402
    0
    16
    Ik heb een vraag in naam van mijn vriend, ik hoop dat dat gewoon mag :(

Situatie: Mijn vriend werkt via een uitzendbureau bij een werkgever als dakdekker, al ruim 3 jaar met tussenpozen.
    Daarnaast is hij zelfstandig ondernemer enkele weken per jaar (hij maakt en verkoopt ijs).
    Nu is het zo dat zijn werkgever in de zomer weinig werk voor hem heeft ivm bouwvak en zijn eigen zoon die in de vakanties voor hem werkt. Ook in de winter zit hij meestal een maand thuis zonder werk (ivm kou, gladheid etc). In de zomer is het voor mijn vriend geen last dat hij niet kan werken, omdat hij dan zelf veel in zijn onderneming bezig kan zijn en zelf geen personeel hoeft in te huren. In de winter zit hij gewoon een maand zonder geld en komt dat minder goed uit.

Bij het uitzendbureau werken ze ook met contracten. Zijn laatste contract liep af eind juni. Zijn werkgever heeft mondeling gezegd dat hij vanaf september weer kan komen werken. Nu is het alleen zo dat het uitzendbureau hem een vast contract zou moeten geven maar dat doen ze niet. Werkgever kan/wil hem ook niet zelf in dienst nemen. Uitzendbureau zegt dat mijn vriend nu 6 maanden eruit moet en dan weer een nieuw contract kan krijgen (voorheen zou dat 3 maanden zijn). Werkgever heeft laten weten mijn vriend heel graag terug te willen per januari als de 6 maanden om zijn. Heel fijn maar wij zitten nu al enige tijd zonder inkomsten van mijn vriend zijn kant!!!

In Juni gingen we er nog vanuit dat hij per september weer zou kunnen beginnen. Dit werd Oktober en nu komen ze met die 6 maanden regel aanzetten... Hadden we dit geweten was er meteen een ww uitkering aangevraagd. Heel eerlijk wisten wij niet eens dat mijn vriend hier recht op had, hier heeft het uitzendbureau ons onlangs op gewezen.

Hij is nu al enkele weken bezig om tijdelijk werk te vinden maar dat is toch moeilijker dan gedacht. Wat kan hij nog doen? ww met terugwerkende kracht? bedankt alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo xfifix,

Natuurlijk mag je een vraag over je vriend stellen. Al zou je vraag over de buurvrouw van je oma of de oma van je buurvrouw gaan, als we hem kunnen beantwoorden, doen we dat gewoon!

Wat een rottige situatie zit je vriend in, als hij ervan uitgegaan was dat hij maar een korte periode zonder werk zou komen. Maar wat het uitzendbureau zegt, klopt wel: voorheen werden alleen perioden met tussenpozen van minder dan drie maanden bij elkaar opgeteld. Je kon dan na drie maanden onderbreking opnieuw een aantal tijdelijke contracten krijgen.

Sinds 1 juli 2015 is de periode waarbinnen contracten als opeenvolgend worden gezien, verlengd van drie naar zes maanden. Op onze website vind je actuele informatie over de zogeheten .

Als je vriend eerder had geweten dat hij WW kon aanvragen, had hij dat vast wel gedaan. Maar om WW te kunnen krijgen, moet je beschikbaar zijn voor werk, en daar actief naar solliciteren. Daarom krijg je niet altijd met terugwerkende kracht een WW-uitkering; je kunt immers niet met terugwerkende kracht solliciteren.

Toch raad ik je aan om hem zo spoedig mogelijk alsnog WW aan te vragen. Op de aanvraag kan hij toelichten waarom hij niet eerder WW heeft aangevraagd. We zullen dan beoordelen of hij alsnog over de afgelopen periode WW kan krijgen. Houd er wel rekening mee dat áls hij WW krijgt, deze mogelijk wordt gekort met een bepaald percentage, omdat hij de WW te laat heeft aangevraagd.

Met vriendelijke groet,

Robert

Share This Page