Goedenavond, Ik kamp sinds het begin van mn zwangerschap (eind mei uitgerekend) met erge misselijkheid en zit ik voor x aantal uur in de ziektewet (wisselt regelmatig). Ik heb redelijk goede dagen (vaak wel misselijk maar is te handelen en kan wel eten en ga dan uiteraard gewoon werken) maar ook hele slechte dagen waarop ik voornamelijk op bed lig en de wc/emmer mijn beste vriend is (al lukt spugen niet altijd, net alsof de boel blokkeert). Kortom je kunt er geen touw aan vast knopen. Ik kan mijn eigen werkzaamheden gewoon niet meer uitvoeren want men weet nooit wanneer ik er wel of niet ben. ik heb totaal geen zicht meer op lopende dossiers. Nu heb ik een gesprek met mijn werkgever gehad en die vraagt zich af of het mogelijk is dat ik volledig in de ziektewet ga want ik kan zoals gezegd mijn functie niet uitvoeren. Ik doe wel simpele administratieve werkzaamheden en probeer de kracht die is aangenomen wat te begeleiden/in te werken op de momenten dat ik wel kan werken. (Mijn werkgever heeft hierdoor al enige tijd deels dubbele loonkosten) Is het in dit geval wel mogelijk om Volledig in de ziektewet te gaan en ik op een soort van therapeutische basis werk? Alvast bedankt voor de reactie.
Beste Kleinukkie12, Rot voor je dat de zwangerschap niet altijd even makkelijk voor je is. Je geeft aan dat je niet in staat bent je functie uit te voeren. Je kunt wel lichtere werkzaamheden verrichten. De werkgever heeft dan inderdaad het recht om je ziek te melden bij UWV. Je bent ziek als je niet in staat bent je eigen werkzaamheden te verrichten. Het verrichten van lichte werkzaamheden is prima. Volgens de Wet Poortwachter is het namelijk wel nodig dat jij en de werkgever kijken naar vervangende werkzaamheden voor jou, maar dit doe je dus al. Actuele informatie over de Wet Poortwachter vind je op de site van de Rijksoverheid . Sterkte met je zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de snelle reactie!! Als ik het goed begrijp kan mijn werkgever mij dus in dit geval volledig ziekmelden en kan ik op mijn werk aangepaste werkzaamheden verrichten?