Ingewikkelde vraag omtrent zwangerschap, ziekte, ontslag...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mango26, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Goedenavond,

Excuses alvast voor het lange, uitgebreide verhaal, maar het is nogal een ingewikkelde casus.

5 augustus 2008 ben ik bij mijn werkgever uitgevallen door ziekte (hernia + meerdere operaties) en revalidatie.
    Ik had op dat moment een vast contract voor 36 uur per week.
    5 augustus 2010 was de 2-jaarsziektetermijn en zou mijn werkgever mij hebben kunnen ontslaan en zou het uwv mijn casus overnemen, wia geheel of gedeeltelijk.
    Het uwv heeft mijn werkgever echter een sanctie van een jaar opgelegd (tot 5 aug. 2011) omdat ze te weinig hadden gedaan aan mijn reïntegratietraject.
    Dat jaar zou mij iets meer ruimte geven om terug te keren in het arbeidsproces en weer op te bouwen met werkuren.

Vanaf september 2010 heb ik alle mogelijkheden aangegrepen om terug te keren in mijn eigen werk als verpleegkundige, helaas is dit door mijn beperkingen niet mogelijk (mede vastgesteld door een arbeidsdeskundige) en werk ik bij hetzelfde bedrijf maar in een andere functie en minder werkuren.
    Dit houdt op dit moment in dat ik 24 uur per week werk (het hoogst haalbare in mijn situatie) voor 100% salaris (gebaseerd op mijn salaris 'oude' functie) en de rest wordt met 70% aangevuld tot 36 uur, wat ook mijn contract is.
    De functie die ik nu bekleed is onder mijn niveau en lager betaald dan mijn oorspronkelijke functie als verpleegkundige.
    De werkgever wil mij, mits daar ruimte voor is binnen de organisatie en formatieplaatsen per 5 aug. 2011 een contract aanbieden voor 24 uur per week (rest wordt mogelijk aangevuld door de wia), wat dus betekent ontslag van de voormalige functie en een nieuw contract in de huidige functie.
    Als er geen plaats is binnen de organisatie volgt ontslag.

Nu is het zo dat ik op dit moment zwanger ben.
    Mijn uitgerekende datum is 4 september 2011 en gezien mijn gedeeltelijk ziekgemelde status zou ik 6 weken van tevoren met zwangerschapsverlof gaan (eind juli 2011).

Nu is mijn vraag:
    Mag mijn werkgever mij in deze situatie per 5 augustus 2011 eigenlijk wel ontslaan (het evt. nieuwe contract buiten beschouwing gelaten aangezien dit nog onzeker is)?
    Ik ben dan wel bezig met mijn reïntegratietraject, en de sanctie van het uwv loopt per 5 aug. af, maar ik ben ook zwanger en uitgerekend in deze periode.
    Ik hoop dat u mij wat meer duidelijkheid kunt verschaffen in deze.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mango26,

Je wilt weten of je werkgever je na de loonsanctie periode mag ontslaan. Je werkgever mag je ontslaan na afloop van de loonsanctie. Op dat moment is er voldaan aan de loondoorbetalingsverplichting en kan je samen met je werkgever overeenkomen de arbeidsovereenkomst te beeïndigen. Ben je het niet eens met het ontslag, dan moet je werkgever een ontslagvergunning aanvragen.

De beoordeling voor je WIA-uitkering zal in dit geval opschuiven doordat je tijdens de loonsanctie periode een WAZO-uitkering gaat ontvangen. Je kunt de WIA hierover inlichten met het wijzigingsformulier. De WIA zal je dan informeren of in dit geval de einddatum van de loonsanctie ook verschoven wordt en wanneer de beoordeling voor de uitkering wordt hervat. Pas na deze einddatum van de loonsanctie kan de arbeidsovereenkomst beëindigd worden.

Actuele informatie over ontslag tijdens ziekte of zwangerschap vind je hier.
    .
    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Bedankt voor uw antwoord!

Toch zijn een aantal dingen mij nog niet helemaal duidelijk...
    Ik begrijp dat de werkgever mij na de loonsanctieperiode mag ontslaan / loondoorbetaling stopzetten, maar mag dit ook gebeuren tijdens mijn zwangerschapsverlof aangezien er gedeeltelijk een overlapperiode is?

Om en nabij 20 juli gaat mijn verlof namelijk in, logischerwijs neemt het uwv dan de betaling over en krijg ik een wazo uitkering ivm de zwangerschap, rechtstreeks of via de werkgever.
    Maar de sanctie die de werkgever heeft gekregen eindigt 5 augustus, dus ik mis dan 2 weken van de loonsanctieperiode ivm verlof.

Moet de werkgever mij dan voor mijn verlof ontslag aanzeggen / mededeling doen van stopzetten loondoorbetaling of mag dit zonder vooraankondiging gebeuren ivm de sanctie?
    En waar is het uwv in dit verhaal, moeten zij de sanctieperiode nog (her)beoordelen of niet?

Gisteren heb ik een gesprek gehad met p&o en de arbo-arts, ook hen is het volledig onduidelijk welke rechten en plichten er zijn in deze omdat het zo'n lastige situatie is.
    Is het verstandig om juridisch advies in te winnen of een afspraak te maken bij het uwv om meer duidelijkheid te krijgen?

Alvast bedankt...

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mango26,

Je hebt nog een aantal vragen over de termijn van de loonsanctie. Door je zwangerschapsverlof tijdens de loonsanctie periode ontstaat er een nieuwe einddatum van de loonsanctie. Immers je werkgever kan jou niet re-integreren tijdens je verlof en ook hoeft hij dan je loon niet betalen. Daardoor zal de loonsanctie dus onderbroken worden en voortgezet na je verlof.
    Als je werkgever kan aantonen dat hij zijn verzuim heeft goedgemaakt, dus de reden waarvoor de loonsanctie is opgelegd, dan kan hij beëindiging van de loonsanctie aanvragen. Je ontvangt dan hierover bericht van het UWV.

De werkgever mag vanaf de datum die het UWV aangeeft als einde van de loonsanctie termijn zonder vooraankondiging stoppen met loondoorbetaling. De ontslagprocedure verloopt op de normale manier. Dit kan zijn door een beëindigingsovereenkomst of een ontslagprocedure via het UWV.

Je vraagt ook of je juridisch advies moet inwinnen, ik kan dit uiteraard niet voor je besluiten. Ik adviseer je te overleggen met degene waar je het advies wilt inwinnen of je juridisch bijstand nodig zal hebben.

Actuele informatie over de loonsanctie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina