hoi ik heb een vraagje. Ik las dat bij de berekening voor een ww uitkering uit wordt gegaan van het salaris voor je ouderschapsverlof mits de periode van ouderschapsverlof max 18 maanden was. Nou heb ik in de afgelopen 2 jaar meerdere periodes ouderschapsverlof opgenomen. Eerst 2 keer ongeveer 6 maanden 10 uur per week. Toen 4 maanden niks (zwangerschapsverlof) daarna 3 maanden 36 uur per week en daarna 5 maanden 10 uur. Nu neem ik de komende 2 maanden geen ouderschapsverlof op en daarna wordt ik ontslagen. Waar wordt mijn inkomen nu op gebaseerd? groetjes Debby
Beste Debby, Meestal wordt de WW-uitkering gebaseerd op het SV-loon dat je verdiende in de 12 maanden voordat je werkloos wordt. Je hebt in deze periode minder gewerkt en minder verdiend vanwege je ouderschapsverlof. Daarom kijken we in jouw geval naar een eerdere periode. Want als het ouderschapsverlof korter duurt dan 18 maanden heeft het geen invloed op de duur en hoogte van de WW. Meer informatie over het ouderschapsverlof vind je bij de Rijksoverheid. Naar welke periodes in jouw geval wordt gekeken, kan ik op basis van je informatie niet beoordelen. Dit hangt namelijk ook af van de dienstverbanden die je destijds had. Een maand voordat je werkloos wordt kun je via het werkbedrijf een WW-uitkering aanvragen en je inschrijven als werkzoekende. Ik raad je aan om bij de aanvraag duidelijk te vermelden dat je ouderschapsverlof hebt gehad. Binnen vier weken na je eerste werkloosheidsdag krijg je een beslissing over de hoogte van je uitkering. Actuele informatie over de WW vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
hoi, gedurende dit hele traject had ik een fulltime dienstverband. Wil dit zeggen dat ik pas weet wat mijn inkomen word nadat ik de ww heb aangevraagd? Dan weet ik toch niet waar ik rekening mee moet houden? groetjes Debby