Goedemiddag, Er zijn mij een aantal zaken nog niet duidelijk, namelijk ik krijg voor 27 uur een ww-uitkering en daarbij werk ik voor 8 uur bij een werkgever. Nu heb ik mij afgelopen dinsdag ziek moeten melden bij beiden voor zwangerschapsgerelateerde klachten(bekkeninstabiliteit ) dit staat ook op de verwijs brief die ik heb gekregen. Nu ben ik gister gebeld geworden door het uwv vanwege mijn ziekmelding . Nu moet de verzekeringsarts nog vaststellen of dit zwangerschap gerelateerd is? Maar wat heeft dit voor gevolgen voor mijn uitkering zowel ww als zw uitkering? Krijg ik nu per week uitbetaald vanwege de zw-uitkering of hou ik mijn ww-uitkering en blijft dit 1x per week4 weken. En als ik direct een zw-uitkering krijg is dit dan 100% van mijn dagloon wat is vastgesteld bij mijn ww-uitkering of hou ik 100% van wat ik nu krijg als ww-uitkering. En hoe snel kan ik bij de arts van het uwv terecht duurt dit echt 6 weken? Deze moet immers beoordelen of het zwangerschapsgerelateerde is? En hoe zit dat nu met sollicitatieplicht? Hou ik dit ook al is het zwangerschapsgerelateerd ? En wanneer houd dit op? Sorry voor dit lange verhaal maar op jullie site wordt ik niet veel wijzer. Overigens ben ik morgen 24 weken zwanger en dit zou betekenen dat over 10 weken mijn zwangerschapsverlof al zou ingaan. Groeten dees 1985
Beste Dees1985, Je hebt nog een aantal vragen over je stituatie, ik zal ze hieronder per stuk voor je bantwoorden. - Krijg ik nu per week uitbetaald vanwege de zw-uitkering of hou ik mijn ww-uitkering en blijft dit 1x per week4 weken. Bij een ziekmelding wegens zwangerschapsklachten wordt de WW-uitkering direct gestopt. Dit komt omdat je vanaf dat moment recht hebt op 100% betaling. De WW kent niet de mogelijkheid om 100% betalingen te doen. - Krijg ik nu per week uitbetaald vanwege de zw-uitkering of hou ik mijn ww-uitkering en blijft dit 1x per week4 weken. De hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt vastgesteld aan de hand van je inkomen van 1 jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. Het gaat hierbij om volledige loonperiodes van 4 weken of 1 maand. Van het dagloon dat op deze manier berekend wordt ga je 100% ontvangen als de verzekeringsarts ook vindt dat je ziek bent door je zwangerschap. - En hoe zit dat nu met sollicitatieplicht? Via de werkmap kun je bij je werkcoach aangeven dat je niet meer kunt solliciteren en hier graag mee wilt stoppen. Hij/zij geeft dan binnen 24 uur antwoord of dat akkoord is. Actuele informatie over ziek tijdens zwangerschap vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ok bedankt voor zover maar ik hou toch vragen over? Wanneer wordt ik dan benaderd door deze arts? Dit i.v.m. de hoogte van mijn uitkering. En wordt een ww-uitkering gezien als loonperiode of wordt er gekeken van voor mijn uitkering. Want ik ontvang nu 70% van de vastgestelde dagloon, en als jullie kijken naar de laatste loonperiode kijken tijdens de ww krijg ik dus 100% van die 70% of is dat net zo hoog als het eerder vastgestelde dagloon. Ik zit nu zins 1 januari 2013 in de ww dus pas 2 maanden maar deze inkomsten zijn aanzienlijk lager als mijn laatst verdiende loon in loondienst. Dus over welke periode wordt dit berekend? Wat ik al aangaf die pagina op jullie site heb ik al bekeken maar ik wordt er echt niet wijzer van. Overigens werd mij vertelt over de telefoon dat ik sollicitatie plicht hou, zolang ik gewoon op internet kon enz. Maar als ik wordt uitgenodigd op gesprek e.d zou ik alsnog niet kunnen werken i.v.m. de klachten dus ik vind dit nogal krom. Groeten dees 1985
Beste Dees1985, Je hebt nog aanvullende vragen over je situatie. Je wordt door de arts opgeroepen op het spreekuur. Wanneer hiervoor ruimte is op het spreekuur kan ik je niet vertellen. Je ontvangt de uitnodiging hiervoor per post of telefonisch. In afwachting van het besluit ontvang je in de meeste gevallen eerst een 70% betaling van het dagloon. Heb je recht op 100%, dan wordt dit achteraf gecorrigeerd en ontvang je een nabetaling. Voor de berekening van de hoogte van de Ziektewet-uitkering gebruikt UWV het inkomen van 1 jaar voor je eerste ziektedag. Als er in deze periode ook WW-uitkering is ontvangen gebruiken we het 100% dagloon voor de berekening. Bij jou is dit dus een combinatie van het Sociale Verzekeringsloon dat je met werken verdiende en 1 of 2 maanden het 100% dagloon. Dit opgetelde inkomen delen we door 261 werkbare dagen en komen daarmee op het dagloon voor je uitkering. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare