Hallo, Ik werk momenteel als flexwerker in de kinderopvang. Half april loopt mijn tijdelijke 0-uren contract af. Het is nog de vraag of mijn contract verlengd wordt. Ik weet dat wanneer mijn contract niet verlengd wordt ik WW en daarna WAZO aan kan vragen. Echter heb ik wel enkele andere vragen met betrekking tot verlenging van het contract. - Ik ben sinds januari 2015 in dienst. Wanneer in april mijn contract wel verlengd wordt, betekend dit dan dat ik er in januari 2017 voor 6 maanden uit zou moeten, omdat zij mij anders een vast contract moeten aanbieden? (wat sowieso niet gaat gebeuren) - Wanneer bovenstaande klopt, heb ik liever niet dat mijn contract wordt verlengd, met de mogelijkheid dat ik na mijn zwangerschapsverlof voor opnieuw twee jaar tijdelijke contracten kan aangaan. Echter weet ik niet of ik in aanmerking kom voor WW en WAZO wanneer ik er zelf voor kies mijn contract niet te laten verlengen?
Beste Doost, Sinds 1 juli 2015 is het inderdaad zo dat je na twee jaar recht hebt op een vast contract, wat voordien drie jaar was. Als er tussen de tijdelijke contracten minder dan zes maanden zit, worden de tijdelijke contracten bij elkaar opgeteld, tot de termijn van twee jaar is bereikt. Voorheen was dit drie maanden. Actuele informatie over de ketenbepaling vind je hier. Als je zelf je tijdelijk contract opzegt, heb je evengoed recht op WAZO. Voor de WAZO kun je niet verwijtbaar werkloos zijn. UWV betaalt deze uiktering sowieso, ook als je in dienst bent bij een werkgever. Er is daarom geen sprake van een onnodig beroep op de sociale verzekeringen. Bij de WW ligt dit anders. Daar word je wel als verwijtbaar werkloos gezien als je zelf ontslag neemt. Je krijgt dan geen WW-uitkering, omdat je nog had kunnen werken. Je moet daarom om in aanmerking te komen voor WW je best doen om te voorkomen dat je werkloos wordt. Bij een tijdelijk contract moet je je werkgever vragen om een verlenging, tenzij je zelf al een andere baan hebt gevonden. Actuele informatie over verwijtbare werkloosheid vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team