stoppen met werken?

Discussie in 'De lounge' gestart door muisje14, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Vanaf morgen ben ik met zwangerschapsverlof en ben dus 4 mnd thuis.
    Vanaf januari gaat de oudste naar school toe. Als ik weer moet gaan werken (april) dan zouden we voor 2 kinderen 3 dagen kinderdagverblijf moeten betalen en voor 1 kind vso/bso/tso en taxivervoer omdat de vso nog niet op de basisschool is ondergebracht. Al met al een kostenpost van bijna 600 euro in de maand die we zelf moeten betalen na ontvangst van de toeslag van de belastingdienst.

Heb net een berekening gemaakt, per maand houden we eenn 250 euro meer over als ik zou werken maar zonder dat geld redden we t ook wel als we dat minder zouden hebben. En het feit dat ik veel minder stress heb op werkdagen om 3 kids op vso en dagopvang onder te brengen en later weer op te halen.
    En het kdv heeft tarieven weer verhoogd naar 6,55 euro per uur.

Wie is er ook gestopt met werken voor de kosten van de kinderopvang?

2. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    nee [nog] niet gestopt, maar dat is omdat we een lieve moeder en schoonmoeder hebben die 1,5dag per week oppassen, mijn man 4,5dag werkt en 1dag bso en kdv afnemen.
    maar als het idd weer duurder word en of minder terug krijgen van belastingdienst is het wel een optie voor ons dat ik minder ga werken, werk nu 3dg. dan ga ik over op 2dg zodat we de bso en kdv niet meer nodig hebben.
    als je nu gaat berekenen heb je eigenlijk een hoop drukte, gedoe, stress voor een paar honderd euro in de maand...
    bij ons valt dan de kdv/bso weg en kan er een auto weg...tis eigenlijk andersom verdienen op die manier..

moeilijk hoor!

3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ikke:))

Trouwens niet alleen voor de kosten van het kdv maar vind het gewoon fijner bij mijn kindjes te zijn nu ze zo jong zijn. We gaan er nu iets op achteruit maar volgend jaar zou ik sowieso minder gaan werken en meer opvang nodig hebben ivm andere dagen dus volgend jaar zouden we er iets op vooruit gaan. Ik vind het heerlijk en het geeft veel rust. Heb veel opmerkingen gekregen over het stoppen met werken maar dat leg ik allemaal naast me neer. Ik ben ontzettend blij dat wij deze keuze konden maken. Straks als mijn oudste naar school gaat ben ik blij dat hij tussen de middag thuis kan eten en ik er na schooltijd voor hem ben. Tegen de tijd dat de kindjes allebei naar school gaan ga ik weer kijken of ik tijd ;) heb om te werken..
    Succes met het maken van je keuze!

4. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    ik ook
    het was voor mij totaal niet meer rendabel om te gaan werken. hield er nog maar 150 euro van over. dat was echt de reden om te stoppen.
    nu ben ik zelf de hele dagen bij mijn meisje ipv leidsters/oppas enz en vind het heerlijk.
    heb nu recht op zorgtoeslag, kgb en psz is berekend op dat mijn man 1verdiender is. nee ik vind het heerlijk.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja hier een beetje hetzelfde...

Ik ben niet meer begonnen na mijn studie. Ook omdat het nu niet rendabel is.

We zien ooit wel weer.

En ik heb het drukker dan ooit.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Is er geen andere oplossing te vinden? Dat manlief bijvoorbeeld een papadag heeft, waardoor je maar 2 dagen dagopvang en vso/tso/bso nodig hebt? Of een van de opa's en oma's misschien?

Ik werk 2,5 dag per week. Mijn man heeft een papadag. Onze kids hoeven dus maar 1,5 dag naar de opvang.
    Ik heb nu 2 kinderen voor 1,5 dag op het kdv en 1 kind voor 1 dag vso/tso en 1 dag vso/tso/bso en dat kost ons uit eigen zak net geen 200 euro. Als de jongsten straks ook naar school gaan dan kost het ons uit eigen zak ongeveer 100 euro.

Op deze manier blijft het voor mij zeker de moeite om te blijven werken.

7. Female

Female Niet meer actief

Ik werk niet, en het is hier flink aanpoten om rond te komen en we leven ontzettend zuinig, maar we zijn er ontzettend blij mee. Hebben ook 3 kids en het brengt zo ontzettend veel rust om thuis te zijn voor hen. Ik doe gewoon alles in huis (tuin ook vaak) en met de kinderen. Geen gedoe tijdens vakanties (hebben ook geen familie in de buurt wonen), geen probleem als er (weer eens) 1 ziek is, en het is al druk genoeg met 1 kindje van net 1, 2 kids op school, zwemles, voetbal etc.
    Hier dus ouderwets, man werkt ik doe de rest (Niet zo zwart-wit natuurlijk want hij is ook genoeg thuis voor kids en gaat ook naar voetbal en helpt als het nodig is etc.)
    Verder vinden wij het allebei heel fijn dat er altijd een rustpunt is voor de kinderen, thuis is het rustig, alles draait en er is altijd iemand voor ze thuis. Dus geen gesjouw met kids van hot naar her, ge-ren van werk, huis, oppas, snel koken, snel poetsen etc. etc. Nogmaals, de dagen hebben soms nog te weinig uren, maar ik geniet er heel erg van om ze op te zien groeien en alles zelf te kunnen doen.
    Voor ons perfect dus!

Succes met je keuze!

8. Rapunzzel

Rapunzzel Actief lid

26 aug 2012
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook gestopt met werken, ivm bezuinigingen mijn baan kwijt geraakt en toen in de UWV belandt.
    Iedere keer solliciteren en maar nergens aangenomen worden in mijn functie..
    Pff word er moedeloos van.

Nu verdiend mijn vriend goed en hebben we besloten dat ik voorlopig stop met werken. Hopelijk komt er snel een kindje:D
    Want het zou idd behoorlijk schelen qua kosten met kinderopvang.

9. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik ben minder gaan werken en op andere tijden zodat de kinderen nog maar 1 middag naar de opvang hoeven.
    Scheeld mij 100 euro in de maand.
    En hou nu wel behoorlijk wat over.
    betaal 140 euro voor 20 uur per maand voor 2 kinderen.

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Tja, ik vind eigenlijk werken meer dan alleen geld verdienen. Ik heb nogal een feministische moeder en ik ben opgevoed met het idee dat een vrouw onafhankelijk moet zijn, een eigen inkomen hebben etc.
    Nou ben ik het daar mee eens hoor, maar ik ben nu zelf ook thuis en als het nodig is, vind ik vanzelf wel weer een baan.
    Werken is ook investeren in je eigen ontwikkeling, toekomst etc.
    Dus hou er rekening mee dat er flink gat komt in je CV.
    Hoewel dat 'gat' wel logisch te verklaren is natuurlijk in de deze tijd, met kleine kinderen;) Ben daar zelf ook niet zo bang voor hoor.
    Er komt vanzelf weer wat.

Ik ben dus ook thuis en ondanks dat ik soms het gevoel heb dat ik gek word van alleen maar 'kindergedoe' en het gevoel heb dat de 'werkende mens' een boeiend leven heeft en ik niet (zijn mijn eigen gedachten;)), vind ik het fijn om thuis te zijn. Ik had een hel drukke, stressvolle baan en ik trok dat niet icm kleine kinderen thuis die regelmatig een keer ziek zijn, vaak wakker 's nachts etc. Ik merk nu pas hoeveel rust er is gekomen in huis. Geen gevlieg van hot naar her, nog snel even koken als je thuiskomt, kinderen snel snel snel, tussendoor ergens boodschappen halen, oja.. sociale contacten! Nouja, gedoe dus. Nu ervaar ik pas hoeveel gedoe.. toen ik er middenin zat had ik dat helemaal niet zo erg.
    Ik haal tussen de middag mijn dochter van school en ik haal haar ook weer uit school. Alle tijd van de wereld voor vriendinnetjes, bezoekjes aan opa en oma en lekker naar buiten met zijn allen. Straks komt daar natuurlijk nog zwemles enzo bij.
    Ergens best wel suf maar ik geniet er wel van:) En de kinderen ook en dat is helemaal fijn.
    Het is idd jammer dat je zo weinig overhoudt na het betalen van de kinderopvang. Als ik ga werken hebben we idd ook kinderopvang nodig en een tweede auto. Al met al levert dat zo weinig op dat ik het voor nu even niet de moeite waard vind. Of er moet zo iets leuks en passend voorbij komen..;) Tot die tijd vind ik het zonde om bijna alleen maar voor de kinderopvang en de auto te werken.

11. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik ben ook een thuisblijfmama, wij hebben daar bewust voor gekozen (bij alle kids) maar als je de keus hebt, en je denkt dat je het zelf ook leuk vind. Waarom zou je dan niet lekker van je kleine hummel gaan genieten. Je kan, als het goed is, je hele leven nog werken. Ik vind het heerlijk dat ik nu met de jongste thuis ben. De oudste 2 gaan naar school. Als ik om me heen zie hoe mensen gestrest s'ochtends heel vroeg op moeten, kids wakker maken, snel snel naar de opvang, nou je begrijpt denk ik zelf wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben blij dat wij de luxe hebben (want dat vind ik het echt) dat wij dat niet hebben. Heerlijk in alle rust s'ochtends ontbijten met de kids. De anderen naar school helpen. Lekker met mn kleine man dingetjes doen. Gewoon overal tijd voor hebben. Ook voor je huishouden, je eten koken. Heerlijk, love it!!

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik heb erover nagedacht omdat wij netto ook niet veel minder overhouden als ik stop met werken, maar mijn ding is het niet. Ik vind het fijn om te blijven werken, denk dat ik heel ongelukkig zou worden als ik elke dag thuis zou zijn.

13. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Tja hier ben ik het dus ook mee eens.
    Ik weet niet hoe het in de toekomst gaat lopen (momenteel liggen de banen niet voor het oprapen) maar als je alweer wat vind is het dan ook datgene wat je leuk vind?
    Ik vind mijn werk ook heel leuk, ik zou het echt wel missen. Ook de sociale contacten met collega's enzo. Ik ga wel minder werken, maar stoppen ben ik niet van plan. De hele week thuis... trekt mij niet zo.

14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Herkenbaar. De eerste 11 maanden ben ik thuis geweest, gedwongen ivm ontslag en ik vond het echt een drama. In het begin natuurlijk niet, die babytijd is super, maar op den duur begon het toch te wringen. Ik wilde wat meer.

Nu heb ik een baan waar ik niet lekker op mijn plek zit. Ik werk op contract 24 uur, maar dat is altijd meer. Krijg daar niets voor terug behalve heel erg veel stress. Ik wil wat anders zoeken, maar dat wil in deze tijd ook niet. Toch dreig ik er aan onderdoor te gaan en hoop ik zelfs op ontslag zeg maar. Stom.

Zo heel veel verdien ik niet. Het zou al zo'n 230 euro aan eigen bijdrage schelen als ik stop met werken m.b.t. de opvangtoeslag. Houdt in dat ik nog zo'n 600 euro netto over heb (zo slecht verdient het dus en er staat niets leuks meer tegenover). Soms denk ik ook; verrek maar, ik stop er mee en zou eens uit willen rekenen hoe dat belastingtechnisch zit als ik zou stoppen met werken. Waar kun je uitrekenen op een goede manier welke toeslagen je krijgt bij stoppen met werken? Al zou ik dan zeker verder zoeken hoor, maar de vrijheid hebben om te zeggen "aju .... " is wel aantrekkelijk. Ik zou ook schoon willen maken in de avonduren bijvoorbeeld.

15. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ook ik ben thuisblijfmama, onze eigen keuze omdat ik graag zelf fulltime bij onze dochter wil zijn
    maar ook in ons geval is het zo dat als ik zou gaan werken ik niet veel overhoud, hier geen opa's of oma's die kunnen oppassen dus zou ook veel betalen aan de opvang, + dat we dan geen recht meer zouden hebben op zorg-huur- toeslag dus ik vind het wel prima zo

Ik mis de sociale contacten totaal niet , maar ben dan ook nooit heel close met collega's. Gezellig doen kan ik ook wel met familie en vrienden :)

Deel Deze Pagina