Vraag over zorgverlof

Discussie in 'De lounge' gestart door jomay, 20 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ja, zo zou het hier ook gaan.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe ziek is hij?
    Want hij kan zichzelf prima redden lees ik verderop..dan kan op lager pietje zorgen voor één kind er ook bij meestal. Doen zieke moeders ook in principe altijd.

Maslov vindt dit leuk.
  3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nou mijn man niet.

Ik reed zelfs 4 dagen na mijn ks 2x per dag ZELF tussen 2 ziekenhuizen omdat onze baby's verspreid waren over 2 NICU's.
    Ik zat 160km per dag achter het stuur, 4 dagen na een heftige ks, en zat de rest vd dag op een kruk naast couveuses.

En man moest gewoon werken.
    Wij mochten toch niet verblijven op de nicu (dus geen zorgrol voor het kind) en zorgverlof wordt niet normalitair voor je vrouw na een keizersnee.
    Dus kreeg hij het ook niet.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Jeetje dat is wel bizar zeg, dat je in zo'n geval geen vrij krijgt. Bij mijn werk wordt er veel van je verwacht, maar als er eens echt wat is mag je ook gewoon de boel bijna uit je handen laten vallen en wordt het opgelost. Ik weet nog steeds niet hoe het precies is uitgeboekt toen ik maandagochtend halsoverkop vertrok na een telefoontje van de politie (man afgevoerd naar ic), maar mijn taken van de hele week werden direct verdeeld en ik kon er voor hem zijn, ook al kwam hij pas woensdagmiddag thuis.

Ontopic moet je man wel heel ziek zijn om niet voor je kind te kunnen zorgen. Ik zou er op inzetten dat hij het zelf oplost.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Op zich is ons 'geval' niet uitzonderlijk. Het is een dagelijks voorkomende situatie met vrijwel alle prematuur geboren kinderen. Het gros komt met ks, en dan ging bij bijna iedereen zo (zonder al dat rijden vaak, maar wel als moeder meteen naar huis en kind in zkh).
    Hiervoor wordt echt niet massaal zorgverlof verleend, is iig absoluut niet gebruikelijk. Er is niet eens kraamzorg (want geen kind thuis).
    Maar nu gaan we erg offtopic.

6. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

@amdaa, zorgverlof wordt regelmatig verleend na een keizersnede hoor. Als je als vrouw na een KS nog niet in staat bent om voor jezelf en/of het kind te zorgen en er is geen kraamzorg (meer) is dat een zeer valide reden voor zorgverlof.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.859
    113
    Ja dat is ook mijn ervaring. Vind het ook nogal wat, niet echt een meedenkende werkgever als je zijn situatie toelaat.
    Bovendien wordt autorijden na een keizersnede (zo snel althans) afgeraden en ben je zelfs mogelijk niet verzekerd.

Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  8. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    (Update: ik ben gaan werken en man en kind hebben het overleefd;):thumup:)

Athina, Whoopy, Mamalove2014 en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hij is eigen baas toch?

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hihi, ik begon met lezen en vond het al raar dat niemand er om had gevraagd.
    Heb je nog wel nagevraagd hoe het geregeld zou zijn als je man wel te ziek was?

11. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Nee, nog niet. Ik was iets later gegaan dus was te druk met werk;).

12. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Fijn :)

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Fijn dat het opgelost is, maar als ik erover nadenk dan is dat toch eigenlijk niet meer dan logisch dat jij bent gaan werken? Het is op mij niet echt overgekomen dat hij zwaar ziek was en eerlijk gezegd vind ik het op z’n zachtst gezegd vreemd dat je hiervoor aan zorgverlof hebt gedacht. Zorgverlof is voor hele andere dingen bedoeld.
    Ik weet niet hoor, maar volgens mij gelden die ‘regels voor griep’ alleen in mannenland :roflmao:
    Zelfs als we half doodgaan blijven wij moeders doorgaan met zorgen vaak, maar als meneer een griepje heeft en wat koorts is het hek van de dam o_O
    Noem me spuit 11 na het lezen van dit bericht, maar ik heb wel een beetje met m’n mond open de berichten gelezen.
    Zorgverlof voor een griepje...
    Paracetamol erin (icm ibuprofen) en gaan met die banaan voor één dag :)

olleke, Juul75 en Liekje81 vinden dit leuk.
  14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    En vergeet niet een stapel dvd's , pakjes drinken en een boel te knagen voor de kleine. !

Salentein en Iertje81 vinden dit leuk.
  15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    #55 Rosao, 22 nov 2019
    Laatst bewerkt: 22 nov 2019
    ...

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kind of partner in het ziekenhuis kan anders zijn. Bij kinderen verwacht het ziekenhuis dat je er bent om bij je kind te zijn. Normale zorg (buiten dus echt de medische zorg) nemen ze niet zo maar over.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Heb het toch nog eens nagekeken. Zorgverlof is dus niet alleen voor ziekte, maar ook voor hulpbehoevendheid. Als er niemand is om voor je kind te zorgen en je kind heeft nog hulp nodig, dan geldt dus ook zorgverlof.
    Zie info vh rijk:

Voor wie kunt u zorgverlof opnemen?
    U kunt kortdurend en langdurend zorgverlof krijgen voor mensen uit uw omgeving die ziek of hulpbehoevend zijn.

18. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    #58 jomay, 22 nov 2019
    Laatst bewerkt: 22 nov 2019
    nu achteraf gezien kon dit ook wel. Alhoewel hij dus ook vertelde dat hij de hele tijd in slaap viel op de bank (zonder dat te willen) en zij dus zonder toezicht daar zat/rondliep. Was ik niet zo blij mee achteraf, ze is 2 en kan hele rare dingen doen, heeft echt toezicht nodig. dus een volgende keer zal ik me weer afvragen of hij het alleen af kan of dat ik toch vrij moet nemen (of dus zorgverlof als mijn werkgever dit toestaat), afhankelijk van hoe ziek hij is.
    Edit: en kortdurend zorgverlof is bij onze CAO dus juist wel bedoeld voor een griepje, als het je kind betreft. Het gaat er niet om dat het ‘maar’ een griepje is. Ik vroeg me dus af hoe het zit als je inschat (wat ik de dag ervoor nog dacht omdat ie met hoge koorts alleen maar lag te slapen) dat iemand niet voor een kind kan zorgen, en jij vrij moet nemen, of je dan zorgverlof krijgt. Dat is gewoon een vraag waar ja of nee op te beantwoorden is. En ik ben dus ook wel eens zo ziek geweest (zie eerdere post) dat ik niet voor mijn kinderen kon zorgen en hij dat moest doen.

19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ja dat kan natuurlijk. Misschien komt het dan door je manier van schrijven of zo. Het leek er meer op alsof je zelf graag alle touwtjes in handen wil houden. Ik ben het met je eens dat als je heel erg ziek bent (dat hebben we allemaal weleens gehad) het dan lastig is om voor je kind te zorgen. Maar toch zou ik dan niet aan zorgverlof denken, maar aan een netwerk. En ja, ik weet het; soms is dat lastig. Wij hebben ook niet een enorm netwerk maar het lukt altijd toch wel op de een of andere manier.

20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Dat scheelt al een hele hoop :D
    Zul je net zien; lig je net, willen ze van alles hebben. Hier gaat dat tenminste altijd zo. Zit ik net, wil dochter drinken, eten, tv kijken of iets vragen om het vragen :rolleyes:
    Daarentegen is mijn dochter nu gelukkig op een leeftijd dat als ik een slaapje wil doen op de bank, ze dat accepteert en me echt met rust laat. Maar wel nadat ik die hele mikmak die jij opsomt neer heb gezet :roflmao:

Deel Deze Pagina