vraag over zwangerschap en aflopend contract

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Sila24, Sep 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ik wil graag weten wat er gebeurt als strax mijn contract niet wordt verlengd terwijl ik bijv. 5 maanden zwanger ben? moet ik me dan eerst aanmelden voor ww en dan pas zwangerschapsuitkering,hoe gaat dat precies weet iemand dat toevallig uit ervaring?

2. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

Apr 29, 2010
    713
    1
    16
    Als je ergens werkt en men ontslaat je of verlengt je contract niet, kan je een uitkering aanvragen. Als jezelf weggaat bij een werkgever kom je er niet meer voor in aanmerking.

Heb t zelf ook meegemaakt, had het ergens totaal niet naar mijn zin en ik werd gewoon alleen gelaten zonder ingewerkt te worden...dan duurt de dag lang!! maar na een week heb ik me overspannen gemeld en toen zei ie al dan denk ik dat het beter is als ik je ontsla want dan kan ik iemand anders zoeken. Dat hebben we zo geregeld en toen heb ik een uitkering aangevraagd omdat ik een eigen huis moest financieren....

Wel vervelend als je contract niet verlengt wordt doordat je zwanger bent, maar zoiets hoeven zij niet eerlijk aan te geven. Als ze zeggen dat je je werkt niet goed doet ofzo dan hebben ze al de reden om je contract niet te verlengen....

Maar anders zou je het even moeten informeren bij het CWI of hoe dat tegenwoordig ook heet :p

3. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    je moet je inderdaad eerst melden bij het CWI/UWV voor een WW-uitkering en als je zwanger bent, heb je ook recht op een ziektewetuitkering (zwangerschapsverlof), dit regelt het UWV verder als je het gewoon meldt..

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

nee ik functioneer heel goed juist mijn contract is 3 keer verlengd maar toen al hebben ze meteen gezegd dat dit wel de laatste is en dat ik daarna weg moet omdat ze mij anders vast moeten geven. Dus als het goed is heb ik ook recht op 4 maanden zwangerschapsuitkering toch?

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,560
    531
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja hoor! Mocht je dan inderdaad zwanger zijn en je hebt een WW-uitkering dan heb je uiteraard wel een sollicitatieplicht. Vervolgens gaat 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum die zwangerschapsuitkering lopen en ben je voor (in totaal) 16 weken vrijgesteld van je sollicitatieplicht. Na afloop van je bevallingsverlof ga je automatisch weer over naar de WW en heb je weer de bekende plicht tot solliciteren.

Wel balen hoor dat je nu al meteen te horen hebt gekregen dat je contract na drie jaar niet wordt verlengd.

6. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja klopt maar ik ben het zat eigenlijk wil nu wat anders doen dus het komt goed uit om eerlijk te zijn:D en mocht ik een baby krijgen wil ik ook minder werken:D Maar goed dat het zo in de wet is geregeld :D Hopmarjanneke thx:D

Share This Page