Beste Brigitte, Allereerst fijn dat je er weer bent en de moeite neemt om alle vragen te beantwoorden naast je baan en gezin, bedankt daarvoor. Op het moment ben ik 21 weken zwanger en maak me lichtelijk zorgen om mn gewicht. Ben 10 kilo bijgekomen sinds mn zwangerschap. Heb sinds het begin veel eetlust maar snoepen doe ik eigenlijk niet/heel weinig. Ik probeer gezond te eten, en bij trek aanvallen eet ik een plakje kaas of een handje snoeptomaten. Mijn bloeddruk is prima en voel me voor de rest goed en beweeg dagelijks voldoende. Alleen stijgt mn gewicht te snel vind ik. Het gekke is dat ik mn kleding nog pas, heb alleen een behoorlijke buik al en borsten die 3 maten groter en zwaarder zijn. Moet ik me ongerust maken? Zo ja, wat is je advies en tips zijn welkom. Liefs,
Hoi Mam2, ik snap je gedachte goed hoor, je moet nog zo'n tijd! Het ligt wel aan je begin BMI wat er geadviseerd wordt om aan te komen in de zwangerschap. Wat op zich niet raar is, is als je rond de 20 en 30 weken meer behoefte hebt aan voedsel. Je kindje heeft een groeispurt in die periode en daardoor kost het jou ook meer energie. Misschien dat het in de laatste weken voor wat meer toename in gewicht heeft gezorgd. Ook dit kan weer stabiliseren. Ik zou me nu nog niet ongerust maken hoor, maar het is wel goed om het in de gaten te houden en wellicht dingen te eten die je langer een verzadigd gevoel geven en dingen die minder toegevoegde suiker bevatten. Ook als je probeert 2-2,5 liter per dag te drinken is je eetlust vaak ietsje minder. En als je toch ruim blijft aankomen kan een bezoekje aan een diƫtist misschien uitkomst bieden. Zij kan dan gericht met jou kijken wat je eet en wat anders zou kunnen. Groetjes Brigitte