einde payroll>zwangerschapsverlof>WW

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Dobbermama1986, Apr 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dobbermama1986

Dobbermama1986 Fanatiek lid

Oct 13, 2011
    1,602
    0
    36
    Female
    Ik ben op 25-10-2013 uitgerekend. Zoals het er nu uit ziet eindigt mijn payroll contract net op mijn laatste dag voor verlof of misschien net iets daarvoor.

Ik heb bij dit bedrijf 1 jaar en 7mnd gewerkt, hiervoor heb ik een maandje niks gehad aan werk en daarvoor een baan gehad van ongeveer 5mnd (weet niet of dit laatste wordt meegerekend met WW). Ben na mijn opleiding meteen bij de laatst genoemde werkperiode begonnen, heb daarvoor tijdens mijn opleiding ook nog wel gewerkt van januari tot maart in datzelfde jaar als die laatst genoemde werkperiode.
    Alle vakanties die ik bij de laatste twee werkgevers heb gehad worden die mee berekend? heb toen geen salaris ontvangen maar wel vakantie uren is beide payroll en/of uitzendwerk geweest
    Nu weet ik nie hoeveel tijd WW ik dan ongeveer minimaal zou gaan krijgen?

Wel weet ik al dat mijn zwangerschapsverlof als het goed is nog door de werkgeven (in dit geval de payroll werkgever) dient worden aangevraagd toch? Maar moet ik dan de ww tijdens mijn verlof aanvragen of voor mijn verlof? Als dit tijdens mijn verlof is wanneer zou ik dit dan ongeveer moeten doen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Dobermama1986,

Je contract bij je werkgever eindigt op de laatste dag voor je zwangerschapsverlof of iets eerder.

Je werkgever vraagt dan inderdaad de Zwangerschaps-uitkering (WAZO) voor je aan.

Ben je na je verlof werkloos dan kun je de WW-uitkering zelf aanvragen met ingang van de eerste dag na je verlof.
    De aanvraag kun je indienen vanaf 1 maand voordat je verlof is afgelopen

Voor de hoogte van de WW-uitkering berekent UWV het dagloon.
    Voor dit dagloon gaat UWV uit van het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd.
    Alle vaste onderdelen waarover sociale verzekeringspremies zijn betaald worden hierin meegenomen.
    Dit geldt ook voor vakantiebijslag die je werkgever(s) aan je hebben betaald.
    De eerste twee maanden is de WW-uitkering 75% van dit dagloon, daarna 70%.

De duur van de WW-uitkering is drie maanden.
    Heb je de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos werd in minstens 4 kalenderjaren gewerkt en elk van deze kalenderjaren minimaal 52 dagen loon ontvangen?
    De WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als je totale arbeidsverleden.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Dobbermama1986

Dobbermama1986 Fanatiek lid

Oct 13, 2011
    1,602
    0
    36
    Female
    Dank je wel voor deze uitleg