Vraag over zwangerschapsverlof en einde/begin contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Reintje85, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Beste UWV webcare team,

Ik heb een vraag omtrent mijn aankomende zwangerschapsverlof en einde/begin contract.

Ik zit momenteel in mijn derde jaarcontract bij mijn werkgever. Op basis van 40 uur. dit contract loopt tot 15 november 2010. Ik ben op 7 november uitgerekend en ga 6 weken vantevoren (ik werk op dit moment 32 uur ipv 40 ivm bekken, dus moet wel 6 weken van tevoren stoppen) met verlof. Nu zou ik bij een eventueel nieuw contract naar een vast contract moeten gaan (omdat dit al mijn derde jaarcontract is) Ik wil dan graag 24 uur gaan werken. Nu zegt mijn manager dat áls ik een nieuw contract krijg, ik mijn verlofuitkering op basis van die 24 uur krijg en niet op basis van mijn huidige 40 uur. Dit met het oog op bezuinigingen. Zij gaf aan dat het UWV niet 100% van het laatst verdiende loon vergoed bij verlof. Volgens mij doet het UWV dit wel? En zou mijn werkgever er dus een slaatje uit kunnen slaan door mij 60% van de 100% die zij krijgen te geven? Naar mijn idee staat het nieuwe contract en mijn verlofuitkering geheel los van elkaar en krijg ik dus zowieso die 100% van mijn laatst verdiende loon gedurende 16 weken verlof, ook al zou ik bijvoorbeeld helemaal geen nieuw contract krijgen, klopt dit? En al krijg ik wel een nieuw contract, krijg ik mijn verlofuitkering dan nog steeds op basis van mijn oude contract?

Hoop dat bovenstaande duidelijk is en ik kijk uit naar het antwoord!
    alvast bedankt!
    Reintje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Reintje85,

Zoals je al aangeeft staat de hoogte van je zwangerschapsuitkering los van het nieuwe contract.

UWV stelt een dagloon vast en gaat daarbij uit van het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór je zwangerschap- en bevallingsverlof. Was je loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had.
    De hoogte van de zwangerschapsuitkering bedraag 100% van dit dagloon. UWV vergoedt dit aan je werkgever.

Deze vaststelling van de hoogte van de zwangerschapsuitkering en aanvullende informatie vind je op: Veelgestelde vragen

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina