Uitkering aanvragen met 0 uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Crazycat, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    beste uwv team.

ik heb een vraag

ik ben werkloos en inmiddels 22 weken zwanger
    ik heb een opleiding hiervoor gedaan intern bij een bedrijf en mijn diploma's gehaald,
    daarna werk ik ontslagen * 0 uren contract *

mijn vriend heeft dezelfde opleiding gedaan ,
    ook 0 uren contract, en heeft zijn opleiding nog niet behaald,
    maar is daar nog wel mee bezig
    werken mag hij niet meer bij dat bedrijf
    omdat hij zijn grijze pas nog niet heeft

die heb je nodig op te werken in de beveiliging
    wanneer hij zijn grijze pas heeft en zijn opleiding heeft behaald mag hij weer werken

maar nu hebben we allebij geen werk
    mogen we nu een uitkering aanvragen
    want officieel heeft hij nog wel een baan maar op 0 uren contract waar hij niet kan werken ivm zijn grijze pas

vriendelijke groet lovepeet

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lovepeet,

Je vriend heeft mogelijk recht op een WW uitkering. Hij moet dan in de laatste 36 weken minimaal 26 weken hebben gewerkt en er moet sprake zijn van arbeidsurenverlies.
    De volledige voorwaarden en aanvullende informatie kun je terugvinden op deze pagina: Kan ik een uitkering krijgen?. Als je vriend voldoet aan deze voorwaarden kan hij hier een WW uitkering aanvragen: Ik wil een uitkering aanvragen

Daarnaast begrijp ik dat je zelf werkloos en zwanger bent. Het is mij echter niet helemaal duidelijk of je vragen hebt over je eigen situatie.
    Mocht dit het geval zijn, laat me dat gerust weten.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    dank u wel voor uw antwoord,,
    nee eigenlijk had ik geen vraag over mijn eigen situatie maar,
    nu wil ik eigenlijk wel weten of ik ergens recht op heb
    nu ik zwanger en werkloos ben

vriendelijke groet

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lovepeet,

Je gaf in je bericht van 19 augustus aan dat je ontslagen bent. In mijn antwoord ga ik ervan uit dat je sindsdien werkloos bent en geen lopende uitkering hebt.

Mogelijk kom je met terugwerkende kracht in aanmerking voor een WW-uitkering. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voor je vriend.

Als je in aanmerking komt voor een WW-uitkering en je hebt 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum geen nieuwe werkgever, dan kun je bij het UWV de WAZO-uitkering aanvragen. Kijk voor meer informatie hier.

Indien je niet in aanmerking komt voor een WW-uitkering dan heb je mogelijk recht op de bijstandsuitkering van je gemeente. Deze kun je aanvragen bij het dichtstbijzijnde UWV WERKbedrijf.

Succes met het regelen van jullie uitkeringen!

Laura
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina