Beste uwv webcare team, Ik ben 12 maart in de ziektewet gegaan ivm bekkenistabiliteit. 16 juni zou ik zijn uitgeteld,alleen kwam de kleine 2 weken later,op 30 juni is onze uk geboren. Nu krijg ik zoveel verschillende verhalen te horen,heb laatst met jullie gebeld en toen zei een jonge man dat ik nog recht heb op 12 weken,dus tot ongeveer eind september verlof. Een aantal dagen later kreeg ik een brief dat ik tot 9 september verlof heb,en dat ik die 2 extra weken al heb gehad doordat ik later ben bevallen,dus het uiterste van 18 weken heb gehad dan. Ik kan nou niet echt zeggen dat ik die 2 weken overtijd heerlijk heb zitten genieten thuis,en zie dit ook niet echt als verlof,het was toen 30 graden,en kon geen stap meer verzetten. Hoe zit dit nou eiegnlijk?? Groetjes Petra
Beste Petra, Een zwangerschaps- en bevallingsuitkering duurt minimaal 16 weken. Deze kan alleen langer duren als de baby later wordt geboren dan uitgerekend is. Jouw zwangerschapsuitkering is 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum ingegaan, omdat je voor je verlofperiode in de ziektewet zat. Na de bevalling had je daarom nog recht op 10 weken bevallingsverlof. Op basis van de gegevens in jouw verhaal heb ik berekend dat je zwangerschapsuitkering op 06-05-10 is ingegaan. Deze zou 16 weken later op 26-08-10 aflopen, als je baby niet later zou zijn geboren. Omdat je baby 2 weken later is geboren, heb je vanaf de geboortedag recht op het restant van 10 weken bevallingsverlof. Het verlof eindigt daarom op 09-09-10, zoals ook genoemd is in de brief die je onlangs van het UWV hebt ontvangen. Op onze site vind je hier algemene informatie over de duur van een zwangerschaps- en bevallingsverlof. Met vriendelijke groet, Laura UWV Webcare Team