beste mensen van het uwv webcare team, Ik zal in het kort mijn situatie uitleggen. zit inmiddels een jaar in de ziektewet en heb ondertussen een wsw-indicatie gekregen ivm psychische problemen. Nu heb ik gisteren een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige en die reageerde nogal vreemd omdat ik volgens hem geen recht had op de wsw-indicatie en hun konden er niks mee. Ze willen niet overleggen met de instantie waar ik ingeschreven sta en ik moet maar vrijwilligerswerk gaan doen. Ook heb ik gezocht op een combinatie van werken en leren, maar hier mag ik niet deel aan nemen omdat dat te belastend zou zijn. Daar kan ik nog inkomen maar waarom overleggen ze niet met de organisatie over mijn wsw-indicatie. Kan ik hier misschien nog iets aan doen, kan ik zelf contact opnemen met die organisatie of helpt dat ook niet. Ik wil graag werken voor mijn geld, maar op deze manier wordt het me erg moeilijk gemaakt. En wat zijn de gevolgen als ik tegen het advies inga en wel de opleiding in combinatie met werken ga doen. Kunnen ze me daadwerkelijk daarin tegenhouden? Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt!
Beste Femsiejj, Wanneer je in de Ziektewet zit, is het niet verstandig het advies van de arbeidsdeskundige niet op te volgen. In theorie zou dat gevolgen kunnen hebben voor je recht op een uitkering. Ik begrijp dat je voorkeur uitgaat naar een combinatie van werken en leren vanuit je WSW-indicatie. Ik zou je willen adviseren om nogmaals contact met je arbeidsdeskundige op te nemen om je situatie te bespreken. De arbeidsdeskundige kan samen met jou onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, rekening houdend met je belastbaarheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare