vraag rond zindelijkheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bereke, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik heb eerlijk gezegd niet vaak meegemaakt dat ze zo hysterisch zijn dat ik er niet doorheen kan prikken. Als ik zeg dat het genoeg geschreeuw is dan stoppen ze meestal maar blijven wel mopperen/boos zijn. Dan leg Ik kort uit dat Mama ze even klaar gaat maken voor bed en dat we dan lekker in bed gaan liggen praten.
    En ik merk dat ik dan moet stoppen met praten en ze even tot rust moet laten komen.
    Wat hier echt goed helpt is 2 keuzes geven: bijv wil je zelf nu je boterham je smeren of zal ik het doen? De boodschap is dan: als je niet stopt met klieren pak ik je mes af en smeer die boterham zelf.
    Ik tel dan langzaam tot 3 en dan is de keuze gemaakt.

2. bereke

bereke Niet meer actief

Ja zo hevig als gisteren is het hier daarvoor ook nog niet geweest volgens mij. En ik hoop dat ook niet meer te vaak mee te maken... Want was behoorlijk onderste boven ervan.

Ik ga aan de slag met de tips in elk geval!

Deze morgen hebben ze trouwens lang uitgeslapen en zijn ze terug hun schattige zelf.

3. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lang leve de ledikantjes. Hier liggen ze nog steeds in hun ledikantje en als ze echt tegenwerken is het gewoon pamper aan, en met flesje in bed. Zelf kunnen ze er niet uitkruipen dan want ik steek dan al hun spijlen er in (ik kan er enkele uithalen voor als ze 's nachts zouden moeten plassen of zo.

4. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ze zijn nog jong zo als ik lees
    mijn dochter is ook net zindelijk
    als zij een ongelukje maakt zeg ik o bah dat is vies
    dat vind ze heel erg
    en geeft het dan wat beter aan
    succes

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ja, heb nu ong een jaar of zelfs langer een andere nickname idd ;)

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Over die 3,5 jaar fase, hoe lang duurt dat ongeveer? Ik denk dat ze er midden in zit, wordt er helemaal gek van. Super brutaal, drammen, niks willen, etc. Ze zit daardoor vaak op de trap (onze strafplek), maar daar geeft ze niks om. Ze zegt sorry voor... (dat wat ze niet mag, dus héél goed weet) en een paar minuten later doet ze het weer. Ook als ze op de trap zit in haar broek plassen en dan zeggen, ik moest van jou op de trap zitten dus nu heb ik een natte broek. Ik merk dat ik steeds minder geduld heb en dat merkt zij natuurlijk ook, heel fijn dus.

7. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ben je niet bang dat ze er dan juist boos uit proberen te klimmen? Wij hadden een ander bedje genomen omdat ze er zelf uit ging klimmen, met en zonder slaapzak.

8. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat doen de mijne (nog) niet

9. adi

adi Niet meer actief

Hier was het rond 3,5 jaar erg heftig, echt een soort sprong, en vanaf nog 3,9 jaar hebben we 2 mnd echt op onze tenen gelopen. Ik zag echt dat ze toe waren aan School, vreselijk uitdagen, ruzie zoeken, heel brutaal gaan gillen en stampen enz. Sinds een week of 2-3 is de rust weer terug, nu zijn ze vooral moe ;)

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Staat me dus nog heel wat te wachten, gezellig ;)
    Laatst was ze tegen papa echt heel brutaal bezig, ik ben ook heel erg boos geworden. "Papa jij moet maar weer gaan werken, ik vind jou niet lief, jij moet weg en mij alleen laten!" Dat soort dingen dus..

11. adi

adi Niet meer actief

Ik hoorde onze meiden gisteren door de babyfoon:
    'M: ik had het vannacht koud, heb mama geroepen om het raam dicht te doen'
    D: je moet niet roepen, ik ga altijd hard huilen alsof ik pijn heb. Dan gaat ze de trap oprennen, dat is leuk!'
    Ze deed ook voor welke snikgeluiden ze dan het beste kan maken...,

DUSSSSS.....

12. bereke

bereke Niet meer actief

'Fijn' om te lezen dat het dus niet enkel bij ons soms zo loopt...
    En wat zijn ze toch slim he, die kleintjes.

Bedankt voor alle tips!

13. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    *proest* wat zijn ze toch slim hè...

14. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    mijn zoontjes hebben dit ook idd.
    nee mama moet het doen,, (ook als ik heel erg moe ben en mijn man het over wilt nemen dikke huil party want mama moet het doen..)
    heel vaak kies ik er ook voor om hem weer te ontlasten en dan heb ik niet ff uitgerust...

hoe ga je hiermee om idd!!

15. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Hee Bereke, nou ik zie je topic nu. Driftbuien. :(En volgens mij heb je ze naar hier gestuurd, want L. stond vanochtend ipv lief jongetje te zijn met zijn armen over elkaar om geen stap meer te verzetten in het winkelcentrum. en we hadden nog geen 1 winkel gehad! :$:$tjonge........

Wat wij doen, ik weet niet of je er wat aan hebt hoor, maar ik zal t proberen uit te leggen, ik vind t zelf altijd ook wel fijn om gewoon ervaringen van anderen te horen.:)

nu:
    L. wil niet doorlopen. Staat stokstijf stil, en 'nee'. Dan ga ik hem afleiden, zeg iets van bijv. we gaan eerst even dit en dit halen, zullen we dan daarna met de lift gaan? (of iets anders dat hij leuk vindt om te doen of een plannetje voor later op de dag bijv), meestal loopt hij dan mee. dan is het goed. Heel soms ook niet, zoals vandaag. Ook als hij 's avonds niet wil gaan liggen maar blijft springen op zijn bed:

dan zeg ik: L., mama gaat tot drie tellen en bij drie gaat mama weg. En dan ga ik tellen: 1.............2.................3 en na drie vraag ik: ga je nu lief doen/luisteren naar mama/ga je nu goed liggen in bedje? Meestal krijg ik dan een ja en is hij uit zijn bui.
    Dit gebeurt elke dag wel bij het slapen. Maar het werkt ook iedere dag. Ik kan op twee handen tellen dat ik bij 3 een 'nee' kreeg, en dan meldde ik dat ik de gang op ging en dat als hij wel netjes ging liggen me maar moest roepen.

Dat begreep hij toen nog niet helemaal maar dat het menens was wel. En dan begon hij te huilen :((zooooooooooooo zielig vond ik het, bah niet leuk om te horen). Dan ging ik vrij direct zijn kamer in en ging ik weer vragen of hij nu wel netjes ging liggen en naar mama ging luisteren. En dan volgt er altijd een 'ja'. Extra kusjes en L. was weer gelukkig EN lag lekker in bed.

Als L. overdag niet luistert, dan gaat dezelfde regel op: wij hanteren altijd hetzelfde als hij niet luistert: we zeggen wat we graag willen dat hij doet/ of waar hij mee moet stoppen en we zeggen er ook bij waarom. Soms geef ik meteen een alternatief idee erbij, dat voorkomt soms een bui hier. Meestal eigenlijk.

Mocht het toch komen tot een 'bui' , en niet luisteren, dan tel ik weer tot 1.........2............3........... en dan ga je luisteren (of wat dan aan de orde is), anders zet papa/mama jou in de hoek. Meestal komt het bij 3 weer goed. Zo niet, gaat hij in de hoek. Daar vertellen we hem op zijn hoogte: papa/mama zet L. in de hoek, omdat............ Ga daar maar even over nadenken. En dan kom ik na twee minuten weer terug. Ga op mijn hurken zitten en zeg nogmaals: mama heeft jou in de hoek gezet, omdat ................ Ga je nu weer lief doen? En dan is het altijd een 'ja'.

Nou ja, zo doen wij het. Het werkt. Bij L. in elk geval.:) En ik denk ook omdat we altijd hetzelfde doen. In jullie geval had L. dus kunnen luisteren. Zo niet, probeer ik hem met afleiden toch mee naar boven te krijgen. Zo niet, dan was de 1,2,3 in werking gegaan en bij een 'nee', dan was hij al gedragen naar boven en had hij bij bovenkomst even twee minuten op zijn billen in de hoek mogen zitten (met uitleg). Meestal is dan de bui over en gaat de rest wel goed. Alhoewel wij ook weleens alsnog een iets te harde trap op de commode hebben gehad, dan volgde er nogmaals de hoek en gingen we na 2 minuten weer verder. Het is tweemaal voorgekomen dat hij na twee minuten in de hoek na het krijgen van de uitleg en het stellen van de vraag 'ga je nu weer lief doen' weer 'nee' zei, nu dan ging hij gewoon de hoek weer in voor 2 minuten. Brullen dat hij toen deed. Zo sneu. Maar daarna had hij zeker geleerd en is dit na die ene of twee keer niet meer voorgekomen.

Hij heeft dus ook weleens bijvoorbeeld op vakantie in de hoek gezeten in de Kruidvat. ;)Of in de indoor speeltuin. Gelukkig niet te vaak, want het is natuurlijk niet leuk, voor ons allemaal niet.

Maar dit is onze aanpak. Veel succes met de meisjes! Ik hoop echt niet trouwens Adi, dat dit echt de voorbode is van 3 jaar zijn, volgende week word L. 3 jaar!:$;)

16. bereke

bereke Niet meer actief

Bedankt voor je uitgebreide antwoord jatobe! wij proberen het ongeveer hetzelfde.te.doen maar ik denk dat we nog niet consequent genoeg zijn en ik te vlug.toegeef.
    Ook probeer ik te lang ze te overtuigen in plaats.van kordaat op te treden. Hier moet ik echt nog meer aan gaan werken hoewel het al iets beter gaat dan een tijdje terug.
    Wij krijgen wel.regelmatig nee te horen als we vragen ga je terug braaf, lief,... Zijn trouwens. Maar dan moeten ze blijven staan.
    Ik denk dat het ook wel.koppige meiden.zijn...

Komt wel goed en laten we hopen dat het een korte.fase is bij onze kinderen ;).

Loesmari, ik weet het dus ook niet goed. Soms zijn ze totaal niet akkoord.dat de andere ouder het alsnog doet en volgt er een driftbui.

17. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Oei herkenbaar.. Maar ikheb er maar 1 .. Hier ook sinds de vakantie meer driftbuien en regelmatig in haar broek plassen. Ik wordt nu niet boos, negeer het zo veel mogelijk, maar zet haar tussendoor wel extra op de wc. Als ze dan niet wil zeg ik er wel bij dat ze als ze dan nu het komende uur ofzo in haar broek plas ik dus wel boos wordt .. Meestal plast ze dan wel even.
    Driftbuien hoer ook regelmatig. Rustig tegen haar praten zeggen dat ze best boos mag worden, maar bv dat ik niet wil dat ze schreeuwt helpt vaak wel..

18. bereke

bereke Niet meer actief

Kris dat heb ik nog niet geprobeerd om te.zeggen dat ze boos mag worden maar niet schreeuwen. Ga ik proberen. Bedankt voor de tip!

We zetten ze ook vaker op de wc en de voorbije dagen is het goed.gegaan. Ook met.de.driftbuien trouwens. Hout vasthouden ;).

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wij doen dat hier idd ook zo. Als ik tot 3 tel, zegt zij gewoon (erg brutaal) 4 ;) Dat maakt dus geen indruk..

Deel Deze Pagina