Hallo, Mijn zoontje werd op 37+1 geboren met een te laag geboortegewicht (2kg425), morgen wordt hij 4 weken en hij is inmiddels de 3kg gepasseerd. Stilaan wil ik hem nu ook wat mee op stap beginnen nemen en daarom had ik gedacht om een Lodger Shelter aan te schaffen. Wilde hier eens even horen of er nog mama's zijn die deze gebruiken of gebruikt hebben bij een kleine baby? Ik las wel dat hij pas geadviseerd wordt vanaf baby een gewicht heeft van 3,5kg, dus moet sowieso nog even geduld hebben dan jammer genoeg...
Waar wil je hem voor gebruiken? als draagzak? Dan wordt deze niet geadviseerd. De houding kan ervoor zorgen dat het kinnetje op de borst valt en het kindje daardoor stikt. De optimale houding is buik tegen buik. ( dus niet liggend in komma houding)
Volgens mij is dat gevaarlijk als je de baby daarin draagt. Maar je kunt hem wel in de maxicosi gebruiken, heb ik wel eens gehoord. Hij is lekker warm. Maar als de baby erin ligt, en je doet hem over je schouder, kan het kindje stikken. Niet om je bang te maken trouwens! Maar als je je kindje wilt dragen met een doek of zak, kun je beter voor een alternatief gaan.
Bedankt voor de goede raad!! Zijn er dan goede alternatieven? Want rechtop kan zo'n kleintje nog niet natuurlijk...
juis wel!t de 'komma' / liggende houding word afgeraden ivm stik gevaar. dus niet alleen de lodger, maar ook minimonkey enzo. ik zou, als je een draagzak wil, eens kijken naar een marsupi, of een emeibaby. die kun je goed verstellen en zijn ergonomisch (in tegenstelling tot babybjorn, stokke, safety1, maxicosi, lodger enz) lees je eens rustig in, en bekijk de voordelen en nadelen vam draagzakken. je zou ook kunnen kijken naar een draagdoek. dat past altijd, en zit altijd goed, mits je netjes knoopt. je zou ook eens op draagpraat op fb kunnen kijken, maar ik vind de dames daar de laatste tijd erg fel.
Juist wel rechtop dragen. Een rekbare doek is erg fijn voor newborns, maar een geweven doek kun je wat langer door gebruiken (rugdragen en veel verschillende knopen, dit tit bij een rekbare, waar je maar 1 knoop mee kunt). Een Lodger shelter is absoluut af te raden om te gebruiken als draagzak (komma houding) ivm verstikkingsgevaar, omdat de kin op de borst kan zakken en daardoor de luchtpijp dichtgedrukt wordt. Met deze wetenschap heb ik die van mij na 1x gebruiken direct de deur uit gedaan. Als omslagdoek voor in de autostoel is hij wel fijn trouwens. Mocht je het knopen niet zien zitten, kijk dan eens naar een draagzak: Bondolino, Storchenwiege en Marsupi worden ook vaak aangeraden voor de allerkleinsten.
Houding in de draagdoek - www.ikdraag.nl Op deze site veel info en je kunt er ook dragers huren. Voor zo'n kleintje hoor ik vaak dat de marsupi fijn is, deze zijn tweedehands vaak goed te verkrijgen.
Ik heb hem zelf gebruikt en vond hem wel fijn. Mijn dochter werd er lekker rustig van en viel zo heerlijk in slaap. Ik kon haar dan in de draagzak wegleggen. Het heeft ons door die eerste maanden gesleept.
Ik lees even mee. Wij wonen 3 hoog zonder lift. De tweede is op komst en zat ook aan deze lodger te denken. Puur alleen om even de trap af te gaan en mijn handen vrij te hebben om onze zoon de trap af te helpen. Is hij daar wel geschikt voor? Of iemand daar andere tips voor wat snel en makkelijk te hanteren is zonder geknoop.
Lodger shelter zou ik echt nooit gebruiken. Ook niet om een trap af te gaan Er zijn gevallen bekend dat kindjes er in stikte doordat het kinnetje op de borst kwam. Ik zou een ergonomische draagzak aanschaffen ervoor.
Een ringsling (wel buik-tegen-buik dragen dan ook! Ook in de ringsling is de kommahouding gevaarlijk!) of een goede draagzak. Lodger zou ik echt niet doen: je hebt er je handen NIET mee vrij, (we hebben 'm hier gehad bij de oudste. Compleet onding, nauwelijks te verstellen, ze lag er helemaal niet goed in, houding was niet goed te krijgen en ik moest 'r dus toch altijd vasthouden en ondersteunen. Je kunt voor advies op draagpraat terecht, maar ook op dragen&meer, doekenhoek, of lokale draaggroepen
Ik zou ook een ergonomische draagzak of draagdoek doen Denk aan een tula of ergo baby een manduca beco Draagdoeken van little frog zijn redelijk goedkoop voor 45 euro heb je al een geweven draagdoek Ik zelf heb een mei tai en een mucibi beide ergonomische en de mucibi is momenteel in de aanbieding op pink or blue van 80 voor 40 euro Deze is van 3 tot 20 kilo en zit een baby inzit bij Nu is mijn dochter 13,5 maand en ik draag haar nog steeds
Ik sluit me aan bij de andere dames, rechtop dragen in een draagdoek of ergonomische drager. In het begin is een rekbare doek (bijv ByKay) misschien fijn. Voordelige geweven doeken om mee te beginnen zijn bijv Little Frog en Girasol. Goede draagzakken zijn Emeibaby, Storchenwiege, Marsupi, Bondolino etc. In ieder geval géén Stokke, BabyBjorn, Chicco of Lodger kopen. Ik heb zelf een Manduca gebruikt en draag mijn peuter nu in een Tula, maar voor beide merken is je kindje nu nog te klein. Misschien kun je een draagconsulent bij je in de buurt vinden om een paar doeken of dragers te proberen voor je iets koopt?
Vriendin van mij heeft de tula maar daar zit wen baby inzit in , die is nu 10 weekjes en kleintje zit er prima in Ik denk dat jij de tula todler hebt en die is indd te groot voor een baby
Ik heb inderdaad de toddler en weet dat die pas vanaf maat 92 geschikt is. Maar ook de babyversie met insert zou ik niet aanraden voor een prematuur baby. Ik heb de Manduca met insert gebruikt vanaf dat mijn dochter 3 weken was, maar toen woog ze al 4,5 kg en zelfs dat zat niet perfect. Een insert is in mijn ogen geen ideale oplossing. Met 10 weken kan dat prima, maar voor 4 weken en 3 kg denk ik dat er betere oplossingen zijn dan een insert.
Een insert is idd niet geweldig. Had een tula met insert gehuurd een keer. Wat een rot ding en zoon zat er echt niet lekker in. bondolino zat hij veel beter in
Bij vriendin van me lijkt het prima te zitten, Maarja zelf geen ervaring mee Ik heb zelf mijn kinderen tot vier maanden in de rekbare doek gehad van bykay, bij de oudste twee daarna gestop bij de jongste wou ik verder met dragen omdat met drie kindjes et toch wel heel handig bleek dus daarna de little frog gekocht, maar kon er geen vriendjes mee worden, dus toen een meitai gekocht en die vind geweldig maar toen was ze " al" 6 maanden, en nu een ergonomische draagzak met kilo systeem, dus over de tula kan ik verder niet oordelen Tula is wel super mooi ! Wil ik ook nog als ze straks 2 is ofZo de tula todler
Jazeker juist wel rechtop dragen. Dit is een natuurlijke houding voor baby's. Buik tegen buik, knietjes hoger dan de billen Er zijn redelijk wat alternatieven voor kleine baby's. De marsupi, emeibaby, storchenwiege zijn heel geschikt voor kleintjes. Het is belangrijk te kijken vanaf welke MAAT de drager geschikt is. Verder kun je elke draagDOEK gebruiken. Dragen is heerlijk en kun je heel lang doen ( mijn dl is 2jaar en ik draag haar regelmatig op mijn rug).
Als je niet direct veel geld wil uitgeven aan een drager kan je trouwens ook eerst 1 huren (Kan bvb bij ooiebeest.nl)