Kitten

Discussie in 'De lounge' gestart door yeps, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    We gaan zaterdag in het asiel kijken naar een nestje kittens. Vrij grote kans dat we er met 1 thuiskomen ;)

    Nou heb ik niet echt ervaring met katten, dus wat vraagjes:
    - Ik wil een kattenbak, reismand , voederbakken ed kopen. Ik wil graag ook een krabpaal met een soort van mandje eronder waar de kitten lekker kan slapen. Is dit geschikt? Kunnen die kittens al wat klimmen om bij de krabpaal te komen?
    - Maakt t uit of je een poes of kater aanschaft? Wil ze wel laten 'helpen' maar ben bij een kater wat bang voor 'sproeien' al heb ik ergens gelezen dat poezen dat ook wel kunnen doen
    - Aankomende week is er 1 dag 8u niemand thuis. De rest van de dagen zijn we er gewoon. Waar kan ik de kitten dan laten? In de huiskamer kan ie natuurlijk van alles kapot maken. Dacht even een bench, maar dat is ms wel zielig. Hoe hebben jullie dat gedaan?

    Ik hoor t graag! En alle verdere tips zijn welkom:D
     
  2. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Een kitten kan zeker op een krabpaal klimmen want ze kunnen zich met hun nageltjes goed vasthouden.
    Als je slim bent koop je geen kleine krabpaal van een paar euro maar geef je direct wat meer uit voor een echte grote, daar heeft het kitten ook plezier aan als hij / zij volwassen is.

    Ik persoonlijk zou sneller voor een kater kiezen omdat het goedkoper is om die te laten helpen, bij een poes is het toch echt een buikoperatie en daardoor duurder. Sowieso ruim op tijd het kitten laten helpen, in elk geval NIET buiten laten voordat hij / zij geholpen is want er zijn al genoeg zwerfkittens.

    Een eerste dag zo lang weg zijn is niet erg verstandig want een kitten kun je niet in een bench stoppen zoals met een hond, dat is echt heel erg zielig.
    Ook weet ik niet waar je de kattenbak wilt plaatsen maar die moet een vaste plaats hebben en je kunt dus niet als je weg gaat steeds de kat ergens in een kamer plaatsen en de kattenbak steeds verplaatsen, dat is erg verwarrend voor de kat.

    Bij katten zal er sowieso wel eens iets sneuvelen, ze zijn lastiger op te voeden als honden maar als je consequent bent dan kun je ook een kat heel erg goed opvoeden, heb er vroeger zelf 16 gehad en die wisten precies wat mocht en niet :D

    Misschien verstandiger om het kitten pas op te halen als je de komende tijd ook niet een hele dag weg moet. Dan heb je tijd genoeg om dingen aan te leren of juist af te leren :D
     
  3. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Bedank voor je reactie!!
    Het punt is dat we eigenlijk altijd 1x in de week een dag weg zijn. Dat is gewoon de werkdag voor ons beiden, ook in de vakantie; de kinderen zijn dan of op de vakantie bso of we zijn op vakantie dus dan zijn we ook weg. We zijn wel as zaterdag, zondag en maandag de hele dag thuis. Ik kan mogelijk de dinsdag ook wat schuiven met werk maar de kitten zal er aan moeten wennen dat we 1 dag in de week weg zijn.

    Hoe ben je goed consequent bij katten? Constant ergens weghalen als ze iets niet mogen doen? Ik hoor ook wel eens mensen over een plantenspuit maar dat lijkt me nogal sneu
     
  4. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Wij hadden een kat, hij heeft nooit gesproeid of iets gesloopt.
    Wij hadden ook geen mandje of speelparadijs.

    Hij rolde zichzelf op in de gordijnen (deze hingen op de grond) Hier heeft hij een dagje gelegen omdat hij best bang was aan het begin (logisch).
    Na een tijdje ging hij meer lopen. Wij mochten voor een week geen vriendjes of vriendinnetjes meenemen naar huis.
    Ook mochten we hem de eerste paar dagen niet oppakken, alleen maar zijn kopje aaien en hem laten ruiken.
    Na een week mocht hij ook uit de woonkamer. Na een maand o.i.d mocht hij ook in de tuin.

    We hebben nooit problemen gehad. Hij was al zindelijk en at netjes uit zijn bak.
     
  5. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Nou ja, als die dag niet direct de dag nadat je het kitten gehaald hebt is, dan maakt het niet zoveel uit, de kat moet er dan toch aan wennen.
    Ik heb mijn katten nooit opgesloten in een kamer of zo want dat zaten ze ook niet als ik thuis was.

    Gewoon zorgen dat je voldoende kattenspeeltjes hebt, lekker mandje, leuke grote krabpaal daar kunnen kittens zich uren mee bezig houden.
    Je kan ook overwegen om 2 kittens aan te schaffen, dan krijg je minder snel dat ze uit verveling iets stuk gaan maken en dan heb je echt 2 maatjes voor het leven.

    Consequent zijn bij katten hoeft niet perse met een plantenspuit hoor.
    Als ze eens iets doen wat je niet wilt (aan meubels krabben of zo) dan liet ik een sleutelbos op de grond vallen, daar schrikken ze zich wezenloos van, als ze het weer proberen, WEER die sleutelbos laten vallen, op een gegeven moment snappen ze dat als ze iets stouts doen dat ze gaan schrikken. Wel moet je in gedachten houden dat katten slim zijn en dat je die sleutelbos niet voor hun snoet moet laten vallen maar ergens waar ze het niet zien, bijvoorbeeld achter een bank, anders snappen ze ook dat JIJ dat geluid maakt en dan doen ze die stoute dingen nog als je niet thuis bent.
    Werkt dat echt niet dan kun je altijd nog een plantenspuit gebruiken maar dan ook zodat ze niet in de gaten hebt dat JIJ ze besproeit.
     
  6. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Leuk zeg!

    Wat je noemt is goed om aan te schaffen, een krabpaal met een mandje is leuk.. Maar bedenk wel dat de kans ook aanwezig is dat de kat overal wil liggen, behalve in het mandje ;)

    Je zou ook kunnen nadenken over 2 kittens. Dan kunnen ze elkaar vermaken, helemaal als jullie allebei niet thuis zijn. In het begin is onze 2e poes hier in een bench geweest, simpelweg omdat wij ook wel eens een dag weg waren en zo'n klein hummeltje in allemaal gaten en hoeken kan kruipen. Daarnaast was het voor haar 'veilig' in de bench, zij heeft zo de wijde wereld ontdekt. Daarna bleven ze in de huiskamer als wij weg waren, ik vind het niet noodzakelijk dat ze ons hele huis doorlopen. Het zijn beste boefjes.

    Indd consequent zijn. Dus als het zijn nageltjes probeert te scherpen aan de bank, elke keer op de krabpaal zetten. (Of pootjes uitstrekken op de krabpaal, zodat ze het principe snappen)

    Op tijd laten helpen is indd belangrijk, de asiels zitten vol met kleine katjes zonder huis. Vaak zit (volgens mij) een sterilisatie 'bij de prijs in' als je een kitten uit het asiel haalt. Wij kregen een formulier met daarop de maand dat ze gesteriliseerd kon worden erop mee naar huis. Konden een afspraak maken bij de dierenarts en klaar. Zelfde met de eerste inentingen tegen kattenziekte.

    Verder zou ik je adviseren om niet het allergoedkoopste vorr te geven, mijn ervaring is dat een iets beter voer zorgt voor mooiere poezen en minder (en minder stinkende) ontlasting.
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Koop een krabpaal waar ze ook lekker op kunnen spelen en klimmen. Die van ons heeft wat afgespeeld op dat ding zeg (ook wat afgeslapen trouwens). Wij hebben zoiets: Krabpaal Carina | zooplus.nl
    Kittens kunnen al vroeg klimmen hoor, wees daar maar niet (of juist wel :p) bang voor.
    Overigens koop ik via deze site altijd het voer. Scheelt euro's per kilo (bij een grote zak). Koop in het begin wel speciaal voer voor kittens. Neem liever geen Whiskas maar 1 van de betere merken zoals Hills of Royal Canin, ook voor volwassen katten. Lijkt heel veel duurder maar omdat deze merken van betere kwaliteit zijn hebben ze er minder van nodig en dat compenseert weer.

    Poes of kater.... beide hebben voor- en nadelen. Een poes laten helpen is wat duurder maar ook weer niet extreem duur hoor. Kater kan gaan sproeien maar als je hem op tijd laat helpen hoeft zelfs dat niet.
    Je moet er het dan ook van uit gaan dat een beestje geld gaat kosten, soms meer dan je denkt. Denk aan elk jaar inenten en als ze wat ouder worden krijg je vaak ook dat er een keer tandsteen verwijderd moet worden. Of, zoals bij onze poes, dat ze gewond raken en je er mee heen moet.

    Wij hebben onze poes als kleine kitten trouwens in de badkamer gelaten wanneer we weg moesten (met voer en water, een mandje, kattenbak en wat speelgoed). Wel de klep van de wc naar beneden doen, anders kunnen ze in de wc vallen en daar komen ze niet meer uit....
    Ik weet niet of een slaapkamer nog een optie is? In de bench is misschien niet zo prettig, een kitten moet ook op de kattenbak kunnen.
     
  8. bananarama

    bananarama Actief lid

    16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tegenwoordig worden kittens door een asiel vrijwel altijd verkocht met entingen en een castratie (en als ze daar te jong voor zijn, een soort van tegoedbon voor wanneer ze wel oud genoeg zijn) dus dat is dan niet echt een reden om een katertje of een poesje te nemen.

    Wij hebben in het begin een kitten wel degelijk in een (grote) bench zitten. Dat is niet zielig, zolang ze er niet de hele dag in zitten. Denk er ook aan dat zo'n jeugdige onderzoeker zichzelf behoorlijk in de problemen kan brengen - ze zijn in het begin zo ontzettend klein! Ik heb liever een kat die zichzelf een beetje zielig vindt, dan een dode kat.. ;)

    Een kitten krabpaal zie ik ook het nut niet echt van in, daar zijn ze zo uitgegroeid.

    Veel plezier met je nieuwe katje! En TOP dat je via het asiel een kitten aanschaft ipv via marktplaats oid! Hiermee steun je ook de andere dieren in het asiel :)
     
  9. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zou het katje die ene dag gewoon in de woonkamer laten als daar ook zijn kattenbak staat. Meeste sloopgevoelige spullen even aan de kant en dan zal er echt niet veel gebeuren. Beestje zo'n hele dag in een andere ruimte opsluiten is best beangstigend en verwarrend voor ze als ze net een beetje aan de woonkamer gewend zijn. Hier gingen ze pas na een paar weken verder op onderzoek uit en was het al snel 'eng' allemaal haha. De woonkamer was een veilige plek voor ze.

    Krabpaal is zeker een vereiste en kattenbak inderdaad. Er is ook een ruime keuze uit kattengrind en of korrels misschien handig in eerste instantie te kiezen voor hetgeen ze in het asiel gewend zijn. Persoonlijk zou ik als er verder geen huisdieren zijn voor twee katjes gaan. Hier beviel een kater beter overigens, maar net als mensen zijn niet alle mannen en vrouwtjes gelijk ;)
     
  10. Esje13

    Esje13 Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat leuk zeg dat je een kitten uit het asiel haalt.

    Je hebt er ook goed over nagedacht zo te lezen. Wij hebben onze 2 katten ook uit het asiel. Alleen waren deze 2 broer en zus en hadden ze veel aan elkaar. Snap dat je misschien niet meteen 2 kattennwilt, maar voor mij was dat wel fijn omdat ze ook elkaar hebben als er niemand thuis is. Wat wij hebben gedaan was het volgende.

    Onze 2 katten zaten altijd innhet asiel samen, niet i grotere groep omdat ze erg schuw waren en steeds het onderspit delfde. De kater was vianhet asiel al gecastreerd, de poes was nog niet geholpen omdat zw vaak bij poezen wat langer wachten omdat dit echt een operatie is en dit poesje was ook nog vrij klein voor haar leeftijd dus de dierenarts wilde haar eerst laten groeien. We kregen een soort waardebon hiervoor zodat we dit later door de dierenarts van het asiel gratis konden laten doen.
    We hebbennop aanraden van de medewerkers van het asiel de katjes de eerste weken in een kamer gelaten met krabpaal, voer, kattenbak etc. Krabpaal meteen grote geokcht met veel klim en lig mogelijkheden en ook plekjes om innweg te kruipen. De eerste week durfden ze niets. Ze waren heel bang, vandaar ook maar op 1 kamer gelaten omdat ze zich anders continu aan het verstoppen waren en angstig i een hoekje zaten. Elke dag zijn we erbij gaannzitten, voer uit hand proberen te geven en zo een band op te bouwen. We hebben ze ook geregeld alleen gelaten om zelfstandig aan de omgeving te kunnen wennen. Na een tijdje de deur open gezet zodat ze de rest van het huis konden verkennen. Het voer en de kattenbak heeft almdie tijd op zijn vaste plek gestaan. Katten zijn vrij vlot zindelijk zolanf ze maar weten waar hun bak is.

    Dat je een keer een dagje weg bent lijkt me niet zo'n probleem. Zolang ze maar bij hun voer, water en bak kunnen. Misschien inderdaad wat waardevolle spullen even wegzetten voor de eerste keren.

    Succes met uitzoeken, het is zoooo moeilijk, ik wilde ze allemaal wel mee naar huis nemen0? Naar welk asiel ga je trouwens als ik vragen mag?
     
  11. El1983

    El1983 Fanatiek lid

    19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Over een poes of kater kan ik je niet bij helpen, ik vind ze beide leuk. Overhet algemeen zijn katers iets meer een dondersteen dan poezen ;)

    Verder moet je gewoon consequent zijn in het het opvoeden van de kat, en wij hebben onze kat vanaf begin aan laten wennen aan het feit dat wij soms in het bekje kijken/oren kijken en nagels knippen. (Hierdoor is het niet zo'n gevecht bij de dierenarts, en kunnne we zelf de nagels knippen van de kat).
    We hadden een super grote krabpaal met mandjes, echter daar keken ze niet naar om.
    Nu zo'n simpele krabpaal, paal met een opstap eronder.
    Speelgoed? Tja, die van ons doet er niks mee, maar ik weet als kitten dat het wel vaak gebruikt werd.
    Kattenbak op een plek zetten, vooral in het begin is het belangrijk zodat de kitten weet dat het zijn toilet is.
    Echt super leuk dat jullie er een uit het asiel halen, heb je al een naam?
     
  12. Chantallcindy

    Chantallcindy Fanatiek lid

    10 mrt 2012
    3.669
    26
    48
    Verzorgende ig
    Fijnaart
    Wat leuk!

    Wij hebben een kat van 7 en net een kitten van nu 5 maanden.

    Ik zou wel een dichte kattenbak met luikje neerzetten voor de lucht en het zicht. Gewoon de kitten er in zetten en zodra hij eruit komt durft hij het normaal gesproken.

    Wij hebben twee katten dus ook twee kattenbakken een boven een beneden.
    Ik zou idd als je weg bent de kat in een aparte ruimte doen .
    Onze oude kat heeft nooit wat kapot gemaakt maar de kitten zet helaas graag de nagels in de stoelen. Tip gebruik een planten spuit leren ze het vrij snel af.

    Als de kat niet naar buiten gaat is een speelmaatje Miss wel leuk dat miste mijn kat namelijk ook. Mijn katten mogen niet naar buiten omdat de oudste erge nierproblemen heeft.

    Ik heb zelf een grote voorkeur voor katers maar zou hem dan idd wel laten helpen dit mag pas na 6 maanden.

    Krabpaal is goed je kunt beter meteen een grote halen wij hebben twee kleine die nu te klein zijn :( .


    Veel plezier ermee!
     
  13. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    #13 LW85, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt: 3 okt 2014
    Wij gaan toevallig morgen onze kitten (10 weken) ophalen.
    Wij hebben bewust gezocht naar een vrouwtje ivm het sproeien, de kater van mijn broer rijdt nog steeds op knuffels en sproeit af en toe, met een baby in huis willen we dat niet hebben.

    Wij hebben via huisdierplein.nl het volgende aangeschaft: kattenbak, water en eetbakjes, speeltjes, kattengrind, krabpaal (basic). Daar is alles goedkoper dan bij andere winkels en je hebt het de volgende dag in huis!

    We hebben bewust geen mandje gekocht, ik heb altijd katten gehad en allemaal lagen ze liever overal behalve in de mandjes. Kartonnen dozen doen het goed bij katten!
    Qua krabpaal hebben we nu een standaard gekocht, en plateautje met een paal. Echt om te voorkomen dat onze meubels eraan gaan. We gaan later kijken of e van verstopplekjes houdt of juist niet en dan evt. een andere uitgebreidere kopen.

    Verder de eerste dagen vooral z'n gang laten gaan, niet teveel optillen maar wel aandacht geven door te praten en af en toe een aai. Lekker rond laten snuffelen en af en toe laten zien waar de kattenbak staat door hem/haar daar vlakbij te zetten.
     
  14. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Wat leuk! Wij hebben vorig jaar twee kittenbroertjes uit het asiel gehaald. We wilden eigenlijk één kat, maar dit waren de laatste twee uit het nestje en ze waren erg gehecht aan elkaar. Daarbij waren ze erg bang destijds en was het fijn dat ze samen waren. Nog steeds is het erg leuk dat we er toen twee hebben gehaald. Ze liggen samen, wel minder dan toen ze klein waren, maar nog steeds wel. En spelen nog erg veel samen! En ze hebben allebei lekker hun eigen karakter. :)

    Wat betreft de krabpaal, wij hadden zo'n krabpaal met onderin zo'n bakje waar ze zich in kunnen verstoppen. Geen van onze drie katten gebruikte deze echter... Nu hebben we zo'n standaard, kale krabpaal, die gebruiken ze wel... Bij het asiel koop je inderdaad de sterilisatie/ castratie er vaak bij. Bij onze katertjes is dat gedaan toen ze zes maanden waren. Ze zijn nu dik een jaar en hebben nog nooit gesproeid.

    Heb je geen hal oid waar je de kitten kunt laten als je er niet bent? :) Dan moet dat inderdaad ook de standaard plaats van de kattenbak zijn...

    Wij hebben hier trouwens zo'n speciaal waterbakje met reservoir, erg handig. Je hoeft het niet om de haverklap bij te vullen, dat is misschien nog handig. En iets leuks om mee te spelen. Speeltjes met catnip doen het ook vaak goed. :)

    Wat betreft consequentie... Ik zou wel voor de plantenspuit gaan als je iets niet wilt. Het is wat water, ze houden niet van water maar er is niets zieligs aan. Ze steeds ergens weg halen zou ik niet doen. Dan gaan ze dat associëren met jou wat negatief zou kunnen uitpakken.
    Katten zijn wel hardleers echter. :p

    Veel plezier!
     
  15. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Daar vergis je je in! Ik heb 2 katten gehad die dol op water waren, eentje die kwam zelfs bij me onder de douche staan als ik de deur niet helemaal dicht hield :D
     
  16. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Fair enough. :p De meeste katten dan. :p
     
  17. Cabb

    Cabb Niet meer actief

    Met katten kan je weinig verkeerd doen... Enige wat je absoluut fout kan doen met een kitten is er maar 1 nemen. Dat vind ik echt super zielig, en krijg je ook sneller gedonder mee. 2 katjes spelen lekker met elkaar en hebben ze gezelschap aan als je niet thuis bent(halen ze ook minder kattenkwaad uit).

    Toen onze katten nog kittens waren deed ik ze altijd in de hal als ik niet thuis was, kattenbak, bakje brokken vers water en krabpaal erbij en ze hadden het prima naar hun zin, na een tijdje toen ze gewend waren was dit niet meer nodig.

    Investeren in goed voer en kattengrit heb je veel plezier van. Goed voer eten ze minder van omdat het naar verhouding meer voedingsstoffen bevat(ze hebben alleen brokjes nodig, natvoer vinden ze heerlijk maar is vaak troep). Dus ze poepen ook minder en stinken ook minder(en blijven vaak gezonder maar er zijn ook zat katten die gezond 20 worden op whiskas). Kattenbak heb ik klontvormend met babypoedergeur en ik strooi er nog een klein beetje geuropnemende korreltjes door en je ruikt niks en omdat je alleen de klontjes eruit schept doe je langer met een zak.
     
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier eerst een kater aangeschaft, later een poes.
    2 hele verschillende karakters maar ik zou een kater nemen omdat dat inderdaad goedkoop is om te laten helpen en omdat ze vaak aanhankelijker zijn.
    Ken geen 1 poes die aanhankelijk is eigenlijk.
    Een kattenbak op 1 plek laten staan (hier staat hij in de gang omdat als we weg zijn de katten naar de gang gaan) bij ons kunnen ze in de gang t minst slopen.
    kittens kunnen best een beetje klimmen dus je zou gewoon gelijk een grotere krabpaal kunnen aanschaffen.
    ik ben het met bovenstaand bericht eens, neem er absoluut 2 wij hebben 2 maanden lang maar 1 kitten gehad hij sloopte alles en was super vervelend, sinds de 2e erbij is is het een verschil van dag en nacht.
     
  19. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Goed voer is inderdaad wel belangrijk. Onze katertjes krijgen een dagelijks aanbevolen hoeveelheid sanabelle voer. Kun je via internet bestellen, grote zakken, geen bezorgkosten. Daar zit niet zoveel toegevoegde stoffen bij... Ze doen het er goed op. Onze poes kregen we toen ze een jaar of twee was. Ze kreeg aanvankelijk gewoon supermarktvoer. Na een half jaar had ze een blaasontsteking en bleek dat ze blaasgruis had. Die zit nu op een blaasgruisdieet waar ze waarschijnlijk op moet blijven. Mijn zus had ook twee katten op supermarktvoer die beiden blaasgruis kregen... Hun hele verdere leven hebben ze een blaasgruisdieet gehad. Ze heeft nu alweer jaren een kat op sanabelle die het niet heeft gekregen.
    Het wil niet zeggen dat ze van supermarktvoer blaasgruis krijgen, heel veel katten niet. Maar met wat beter voer heb je wel minder kans.
     
  20. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Die van ons gingen er ook klaar voor zitten. In elkaar gedoken, oren plat op t koppie en neus in de lucht :p


    Zo'n waterdispenser is indd leuk, mits je poezen dol op water zijn en ervoor zorgen dat alle water eruit gaat de eerste keer dat je het bijvult door het ding om te gooien. Resultaat: gang onder t water, poezenpoot-afdrukjes het hele huis door en waterdispenser aan de andere kant van de gang.

    Ach leuke beestjes katten. Zowel poezen als katers, ieder dier is verschillend :)
     

Deel Deze Pagina