vraag testament en erfenis etc

Discussie in 'De lounge' gestart door kleintje88, 13 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    De vader van mijn man is december 2012 overleden
    Een week vooraf zei hij dat hij een testament had maar toen hij overleden was zei zijn nieuwe vrouw (stief moeder van mijn man) dat er geen testament was en dat zij automatisch alles zou erven en wij pas wanneer zij overlijd.
    Mijn man wilde er verder niks meer mee maar de laatste tijd komt hij er vaker op terug dat hij het vreemd vind dat zijn vader aangaf dat er een testament was en daarna ineens niet meer.. Hij wil nu toch gaan kijken of er toch een testament is maar de vragen:
    1 kan dat nog opgevraagd worden na meer dan 2 jaar?
    2 zou hij niet een oproep hebben gehad wanneer hij in een testament zou staan ? Of moet je daar zelf achteraan ?

2. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    Voor zover ik weet heb je als kind recht op een kindsdeel en moet er het een en ander ondertekend worden als je de andere ouder recht op het gebruik ervan geeft.. Maar het fijne weet ik er niet van..
    Notaris bellen een idee?

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn ouders hebben ook een testament en die staat op de langst levende.

Dus pas als nr 2 ook komt te overlijden wordt het testament toegepast.

4. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Er is een testamentenregister. Hier kun je navragen of er een testament is. Zo niet, dan is het wettelijke erfrecht van toepassing met kindsdeel etc. In de eerte instantie krijg jij vordering op overlevende partner. Bij diens overlijden heb en dan recht op kindsdeel als er dan nog wat over is gebleven. Evt eerst zelf bij landelijke testamentenregister navraag doen?

5. tess2013

tess2013 Niet meer actief

weet niet of je zelf het CTR (centraal testamenten register) kunt raadplegen, anders even notaris bellen.

Wat betreft kindsdeel, als je onterft wordt, heb je altijd recht op je kindsdeel, maar vaak moet je daar zelf een beroep op doen.

Pb me evt voor vragen!

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    We kunnen wel het een en ander opvragen maar dat kost zoals ik zag rond de 400 euro?
    Of is dat alleen als er een testament is dat je hem in kan zien?

7. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik zou bij twijfel idd het register laten raadplegen.

Overigens heb ik van de notaris begrepen (wij hebben nog niet zo lang terug een testament laten opstellen) dat genoemde directe erfgenamen altijd worden benaderd door een notaris. De notaris ontvangt bericht, als iemand overleden is.

8. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36

Dit klopt dus dan zou jouw man wel geinformeerd zijn als er een erfenis voor hem was geweest.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    De executeur testamentair benadert de nabestaanden. Indien je stiefmoeder dat was hoeft het niet zo te zijn dat je man benaderd is.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Opnieuw, de notaris ontvangt bericht van de nabestaanden, of van de executeur testamentair. Dus als de executeur niet aan de notaris of nabestaanden vertelt dat iemand overleden is en een testament had, kraait er geen haan naar.

Dus je man moet het gewoon opvragen bij het register. Kan gratis.

Deel Deze Pagina