zwangerschapsuitkering / bevallingsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by bolkje, Oct 31, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik hoorde dat je, als je later dan de uitgerekende datum bevalt toch recht hebt op 10 weken verlof na de bevalling. Dus als je 6 weken van tevoren met verlof bent gegaan, en je bevalt 2 weken na de uitgerekende datum, dat je dan dus 18 weken verlof krijgt ipv 16.

Geldt dit ook als je WW-uitkering is overgegaan in een zwangerschapsuitkering, of is dat alleen wanneer je werkt?

Dus: mocht ik te laat bevallen, heb ik dan na de bevalling ook recht op 10 weken verlof/geen sollicitatieverplichting, of geldt voor mensen die vanuit de WW komen andere regels?

En hoe en wanneer moet ik aan het UWV laten weten dat ik ben bevallen?? (Of hoef je dat niet te doen??)

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Bolkje,

Na de bevalling heb je recht op minimaal 10 weken verlof en een zwangerschapsuitkering.

Beval je later dan de vermoedelijke bevallingsdatum?
    De einddatum je verlof en zwangerschapsuitkering schuift op met de periode dat de baby later wordt geboren.
    Het klopt dus dat als je twee weken later bevalt dan de uitgerekende datum, je 18 weken verlof krijgt.

Dit geldt ook als je vanuit de WW-uitkering recht hebt op een zwangerschapsuitkering.
    Afwijkende regels zijn er in deze situatie niet.
    Je hebt vrijstelling van sollicitatieplicht gedurende je volledige verlofperiode.

Je hoeft UWV niet te laten weten dat je bent bevallen.
    Het is voldoende om bij de gemeente aangifte te doen van de geboorte.
    Je gemeente laat UWV weten wanneer je bent bevallen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page