28 Weken, slechtwerkende placenta en maar 600 gram

Discussie in 'Prematuur' gestart door BabyWish91, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyWish91

BabyWish91 Fanatiek lid

31 mei 2010
    2.823
    0
    0
    Vindt het heerlijk om met vriendlief samen te zijn
    Groningen
    Na lang twijfelen open ik toch maar een onderwerp.
    Ik weet ook niet of het hier wel op de goede plek staat.

Ik ben nu 28 weken in verwachting van een tweeling.
    Vanaf 20 weken zagen ze dat ons bovenste kindje (jongetje) beneden de groeicurve zat.
    Dit hebben ze in de gaten gehouden dmv groeiecho's.
    Na een paar keer de doorstroming van de navelstreng te hebben bekeken, bleek het dus dat de weerstand in de navelstreng aan de hoge kant was.
    Vandaar dat hij dus achter lag met de groei.
    Het verschil met zijn zusje (onder) begon steeds groter te worden.
    Nu is onze kleine meid al een kilo en ons knulletje weegt nog maar 600 gram, al 400 gram verschil dus.
    Heb op 4 en 5 juni de spuiten voor longrijping gekregen omdat de doorbloeding van de placenta toch nu wel zorgelijk slecht begint te worden.
    Sinds 6 juni opgenomen in het ziekenhuis en nu 3x per dag aan de ctg, bloeddruk wordt ook 4x per dag gemeten en 2x per week een echo om de doorstroming van de navelstreng te bekijken.
    Zodra ze iets zien op de ctg wat erop wijst dat onze kleine knul het moeilijk heeft, krijg ik gelijk een keizersnede.
    Er is volgens de arts nu sprake van reversed flow en mogelijk placenta insufficatie.
    We wachten nu dus dag voor dag af hoe het gaat, en het kan bij elke ctg de laatste zijn voor ze gaan ingrijpen.
    Kan dus vanavond zijn, of morgen of zelfs volgende week.

Sorry voor het lange en beetje onduidelijke verhaal.
    Maar ik hoop dat er misschien meerdere zijn die ervaring hebben met een slechtwerkende placenta of vroeggeboorte met zo'n laag geboortegewicht.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb geen tweeling gehad maar wel een slechtwerkende placenta bij de eerste. Hier heb in ook hellp door gekregen. In mijn latere zwangerschappen heb ik ascal gekregen voor een betere doorbloeding.ik weet niet of dat bij jou in jouw stadium nog zal helpen? Mijn dochtertje is uiteindelijk geboren met 33+2 (geloof ik) en ze woog iets minder dan 1500 gram, dus wel flink meer dan waar jouw ventje nu op geschat wordt. Let wel, gewichtsschattingen door groeiecho's zitten er vaak flink naast, zowel naar boenof naar beneden. Dus je zou nog aangenaam verrast kunnen worden!

Bij mijn volgende zwangerschappen heb ik tot 39+1 uit kunnen dragen, mede door de ascal. Maar dan is mijn placenta ook helemaalop en mijn kindjes zien eruit alsof ze wekenover tijd zijn. Ze zijn nog steeds niet groot, 3200 gram.

3. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    hier het zelfde verhaal. wel ook geen tweeling. maar 1 kindje. mijn dochtertje is geboren op 30+3 door slechtwerkende placenta en erge zwangerschapsvergiftiging. mijn dochtertje woog bij de geboorte 900 gram. ze was al van week 27 niet meer gegroeid of bijgekomen door dat de placenta zo slecht werkte. ik heb nog een hele tijd minitran (als ik mij de naam goed herinner) pleisters gekregen. dit zet de bloedvaten open. maar bij mij hebben deze niet veel geholpen. met het gewicht kunnen ze er echt wel wat naast zitten. daar zou ik niet te erg op voortgaan. Het is goed dat je de longrijping al gekregen hebt. deze zijn zeker neit onbelangrijk voor je baby'tjes. Ik hoop dat ze nog zo lang mogelijk blijven zitten maar het is inderdaad een kwestie van dag tot dag. en weken zal het zeker niet meer duren denk ik. wens je heel veel sterkte. als je iets wil weten of vragen mag je altijd pb sturen.

4. adi

adi Niet meer actief

Wat een heftige en onzekere situatie TS!

Ik heb zelf geen ervaring met slechtwerkende placenta, maar heb het wel van dichtbij meegemaakt. Ik heb tijdens mijn zwangerschap 3,5 weken in zkh gelegen, en heb de kamer gedeeld met een vrouw die in precies dezelfde situatie zat als jij.
    Ze had ook dezelfde behandeling en dagelijkse controles.

Bij haar was de afspraak dat ze bleven wachten net zolang als de baby groeit, en de ctg's goed zijn.
    Uiteindelijk was ze met precies 37 weken bevallen van 2 dochters, waarvan 1 2.600 gram woog en de ander 1.600 gram. Deze was dus flink dysmatuur, maar wel met goed gerijpte longen.

Ik hoop dat jouw kindjes nog even mogen blijven zitten, en dat jij en zij het nog een paar weken kunnen volhouden! Sterkte!

5. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Jeetje meid, wat een zorgen zeg..
    Je wil ze zolang mogelijk bij je blijven dragen zodat alle organen goed kunnen doorrijpen en ze nog wat groeien..maar als dat dus niet meer gaat,dan moet er ingegrepen worden.
    Kan me voorstellen dat je nu helemaal in de war bent en door zorgen geleefd wordt.

Je kindjes en jij liggen nu op de plek waar je moet zijn als er iets is, ik hoop dat die gedachte je wat rust kan geven. Ik hoop dat ze het nog een paar weken kunnen uitstellen en dat de placenta het nog even blijft doen.

Heel veel sucses en ik blijf je even volgen.

6. BabyWish91

BabyWish91 Fanatiek lid

31 mei 2010
    2.823
    0
    0
    Vindt het heerlijk om met vriendlief samen te zijn
    Groningen
    Hallo meiden,

Eerder dan verwacht kan ik dus melden dat ik gisteren om 17:00 een spoedkeizersnede heb gehad.
    En om 17:37 zijn wij ouders geworden van onze 2 kleintjes.
    Meisje woog 980 gram, en jongetje 590.
    Ze ademen allebei zelf, maar krijgen allebei wel ondersteuning daarbij.
    Ik zal vanmiddag even een korte update doen als ik wat meer weet.

7. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Wooh dat is snel gegaan!
    Gefeliciteerd met jullie kindjes! Wat super dat ze allebei zelf ademen!
    En heel veel sterkte in de tijd die komen gaat!

8. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    BW; meis is schrik er helemaal van! Gefeliciteerd met de geboorte van je 2 kleintjes!! Wat fijn dat ze zelfstandig ademen! Dikke knuffel! En idd ook sterkte voor de komende tijd.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Gefeliciteerd!
    Hoop dat alles goed gaaf (voor zover dat kan natuurlijk)

10. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie 2ling! wat een kanjers zeg, dat ze al helemaal zelfstandig ademen:)
    Geniet van jullie kleintjes en heel veel sterkte en succes de komende ziekenhuis periode...

11. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Gefeliciteerd met jullie kleintjes. Wat goed dat ze zelf ademen. Veel succes en sterkte.

12. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Wow, wat heftig meis! Gefeliciteerd met de kleintjes en heel veel sterkte!!

13. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

16 jan 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Proficiat meid! Geniet ervan!

14. Mamma1982

Mamma1982 Actief lid

26 dec 2012
    220
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met jullie kindjes. Ik kan me voorstellen dat dit enorm schrikken is geweest. Heel veel sterkte gewenst voor jullie en voor jullie kleine vechtertjes. Hopelijk is er ook nog veel tijd om te genieten. Liefs.

15. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    dat is inderdaad nog erg snel gegaan. proficiat met jullie 2 wondertjes. heel goed dat ze zelf ademen.

16. Letty26

Letty26 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.163
    1
    0
    Lieve Babywish,

Ik schrik ervan dat het zo gelopen is.. Van harte gefeliciteerd met je dochter en zoon! Ik ga keihard duimen dat alles goedkomt en jullie snel onbevangen kunnen genieten van jullie gezinnetje.

Liefs

17. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zag op t afteltopic dat je bevallen was, lees t nu hier. Jeetje wat schrikken zeg. Maar wat goed dat ze zelf ademen. Zal nog een zware tijd worden.
    Gefeliciteerd en heel veel sterkte.

18. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
  19. kwiebeltje

kwiebeltje Bekend lid

31 mei 2012
    777
    0
    0
    Advizeuze
    Goes
    heey BW,

Van harte gefeliciteerd met jullie 2 wondertjes!!
    Wat fijn dat ze zelfstandig ademen!! Ik hoop dat jullie kleintjes snel een groeispurt maken en dat alles helemaal goed komt!!
    Ik zal voor jullie duimen, maar volgens mij zijn het 2 keiharde vechthertjes, dus ik heb er alle vertrouwen in!!
    ik wens jullie heel veel strekte met de moeilijke tijd, maar natuurlijk ook heel veel plezier en geluk van jullie wondertjes!!

xx

20. SonjavT

SonjavT Actief lid

15 jun 2012
    344
    0
    0
    ik werk met ouderen.Het is mijn passie om al die o
    hey meis!

Wat schrikken zeg dat ze nu al geboren zijn..
    wel fijn te lezen dat ze het zo goed doen..
    Hopelijk blijft dit zo en kunnen jullie straks heerlijk genieten van jullie mooie kindjes..
    Heel veel succes en sterkte gewenst in de tijd die komen gaat..

xx

Deel Deze Pagina