terugloop productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hopefultimes, 27 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat één van jullie me een beetje kan helpen.

Mijn dochtertje van 3,5 maand krijgt borstvoeding op verzoek.
    't Is een "snacker" met reflux en ik voed dus gemiddeld elke anderhalf à twee uur, ook 's nachts.
    Maar sinds een aantal dagen heb ik 't gevoel dat mijn productie terugloopt. Ze komt wel vaker (nog vaker haha), maar blijft min of meer "onvoldaan" en mijn borsten voelen ook leeg aan.

Nu heb ik 't een en ander gelezen over borstvoedingsthee of neusspray, maar ik weet niet precies wat nu het handigste of verstandigste is om te gebruiken?
    Of zijn er nog andere manieren om de productie op te krikken?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Er zijn diverse middeltjes. Je kunt je eerst afvragen in hoeverre je productie daadwerkelijk minder is. Zo rond de 3,5-4 maanden gaan kindjes korter per keer drinken. Ook stuwen de borsten dan niet meer naar iedere voeding toe (overigens sowieso minder wanneer je kindje veel eerder dan voorheen komt) Misschien was ze gewoon een paar dagen aan het regelen?

Let op groei, gezelligheid en plasluiers. Dat zijn de belangrijkste factoren. Lacht ze naar je, plast ze en groeit ze? Dan is er ws niet zoveel aan de hand. Inmiddels zijn we nu ook 3 dagen verder, en kun je terugkijken of het regelen is geweest.

Mocht je wel de conclusie trekken dat je voeding terugloopt, dan doet je kindje nu wat het beste is: rust en voeden! Neem haar ook 's avonds lekker dicht bij je, veel bij elkaar zijn en tutten helpt. Ook nachtvoedingen houden de productie veelal in stand.

Neusspray doet niets aan hoeveelheid voeding maar maakt het toeschieten mogelijk. (syntocinon) Borstvoedingsthee, noten, (vit.B), fenegriek bouwt productie weer op in combinatie met vaker voeden (of kolven)

Soms hebben moeders veel voeding en komt er een soort van ritme in vraag en aanbod na maand 3. Hopelijk is dit wat bij jullie het geval is.

Vraag gerust als je het nog niet zeker weet,

groetjes Heidi

3. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben toch gestart met bvthee en heb nog vaker aangelegd. Na vier dagen kwam mijn productie weer een beetje op gang.
    Ze had idd wat minder frequent plas/poepluiers en bleef maar smakken en onvoldaan na de voeding.
    Inmiddels voelen mijn borsten weer voller aan (voor 't voeden) en is 't meisje ook weer tevreden:).

Wat betreft nachtvoedingen en bij me houden... dat deed en doe ik al. Ze wil 's nachts nog om de anderhalf à twee uur gevoed worden en overdag heb ik haar heel veel bij me in een draagdoek:).

Ik vraag me alleen af... zal ik de bvthee blijven drinken of is dat niet meer nodig nu mijn productie weer op peil is?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Houd het op een kopje per dag. Evt. kun je het na een week loslaten als blijkt dat het op peil blijft.

Deel Deze Pagina