Vraag voor de juffen onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Ga toch even proberen een "reactie van toegevoegde waarde" te geven. Er is al zoveel gezegd. Hier ook leerkracht. Nu niet van groep 7, maar ben dat wel geweest.

- het verkeersexamen in groep 7 is zo gemaakt dat alle kinderen in het regulier onderwijs (lees vanaf ruwweg iq score 90) dit kunnen maken. Kinderen die onder dit niveau zitten kunnen ondersteuning krijgen. TS mag dus van haar groep verwachten dat ALLE leerlingen hier met adequate inzet de 80% norm moeten kunnen halen.

- groep 7 zijn kinderen, maar ook jong-volwassenen en pubers

- als leerkracht is het onmogelijk om iedereen het naar de zin te maken. Bij de kinderen niet, maar ook bij de ouders niet. Het erge vind ik dat als je het iemand niet naar de zin maakt, je daar meteen verantwoording over af moet leggen. Want we hebben het hier niet over fouten, maar over het iemand niet naar de zin maken.

- sommige reacties vind ik enorm overtrokken... Hoop dat diegene ook zo enorm kritisch naar hun eigen handelen kijken. Dat je nooit een verkeerd inzicht hebt als moeder...

-Een juf is ook maar een mens die heel veel om de kinderen van haar groep geeft en er iedere dag voor knokt om het beste uit alle leerlingen te halen. Ze maakt enorm lange dagen, werkt in de weekends, 's avonds en in de vakanties. Zoekt materiaal, struint het internet af naar leuke ideeen. Praat aan de telefoon lang met collega's over hoe ze het het beste kan doen met Jantje die zoveel moeite heeft met rekenen en over Klaasje die het thuis zo moeilijk heeft.

-Een juf doet ontzettend haar best voor jouw kind. Verlies dat aub niet uit het oog op het moment dat er een keer iets gebeurd waar jij niet zo blij mee bent...

2. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Heb niet alles gelezen, maar ik heb vorig jaar groep 7 gehad.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een kwalijke zaak dat je alleen de kinderen hebt getrakteerd die de norm hebben gehaald.
    Daar zou ik als ouder moeilijk over doen. (maar dan wel bij jou komen en niet meteen naar de directeur, dat heb ik ook een keer gehad en vond ik heel erg.)
    Maar een keer trakteren vind ik op zich geen probleem. Moet kunnen toch! Als het maar niet elke week is.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    klinkt als het perfecte land voor mijn auti zoon want die denkt precies zo :D

Het verschil tussen eenmalig een snoepje kunnen verdienen en een sticker is volgens mij puur met het feit te maken dat (in dit geval) de 10 kindjes niet de kans hebben om alsnog dat snoepje te verdienen.
    Stickers verdien je (hier op school) het hele jaar door, op alle vakken en dus heeft er aan het einde van het schooljaar elk kind wel een keertje een sticker verdient.

Verjaarspartijtjes. Hierbij nodig je vrienden uit, dat is een heel verschil met een juf die voor de klas staat. Heel vreemd en misschien leef ik op een andere planeet maar ik verwacht van een leerkracht dat die onpartijdig is.

4. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ongelooflijk dat gescheld en bedreigen. In dit topic krijg ik ook bij sommigen het gevoel dat ze erg over de schreef zouden gaan.
    De maatschappij verloedert idd. Intussen wordt er al discriminatie bijgehaald omdat bijzondere kindjes mogelijk niet worden uitgenodigd.

5. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Vind dit zelf een heel goed voorbeeld van de prinsen/prinsessencultuur ;)

6. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Uhhm... Nee, leerlingen worden veelal hoger ingeschaald dan dat hun daadwerkelijke niveau is. Je wordt in het VO niet afgerekend op behaalde cijfers bij het eindexamen, maar op het slagingspercentage..

Ik heb overigens niet alles gelezen, maar van sommige opmerkingen hier gaan me de nekharen overeind staan. Ik ben docente op een VMBO en ook hier willen ouders steeds meer een vinger in de pap hebben..komen met briefjes aan: "mijn ... Heeft geen huiswerk kunnen maken, want ...moest sporten/babysitten/werken", ".... Heeft het strafwerk niet gemaakt, want wij vonden dat te veel. Daar moet u het maar mee doen!" .... "ik wil een herkansing voor het SO dat mijn zoon gemaakt heeft, want hij kon gisteren niet leren omdat hij een musicalrepetitie had".. Maar dan wel al een week van tevoren een stom woorden en zinnen SO opgegeven hebben..

Soms is het vreselijk vermoeiend, je keuzes almaar te moeten verantwoorden naar ouders toe. Soms geheel respectloos. Ik moet HEN maar bellen als hun opmerkingen me niet zinnen. Tegenwoordig bemoeien ouders zich te veel met zaken die gewoon schools zijn. Ik ga een ouder ook niet vertellen hoeveel kledinggeld zijn kind moet krijgen, of een briefje meegeven omdat ik het niet eens ben met zijn huisarrest.. Sommige kinderen worden gewoon tot in de grond verwend..en zijn straks niet gewend om 'nee' voorgeschoteld te krijgen..

7. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Oh..en worden dus door hun ouders 'beloond' omdat ze niet geleerd / geen huiswerk gemaakt hebben / geen boeken bij / vreselijk brutaal waren..hebben..pappa en mamma lossen mijn onvoldoende / strafwerk wel op.. Scheef toch? Dat zijn waarschijnlijk ook de pappa's en mamma's die helemaal los gaan op dat snoepje..

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Stickers = omkopen?

Alle kindjes van de klas moeten uitnodigen voor een feestje?

Waar gaat dit topic heen zeg.

Wat ik zo jammer vind is dat er geen verschillen meer mogen zijn maar dat we in Nederland al zo gelukkig moeten zijn met zo lekker je best doen... waarom mag het resultaat niet beloond worden? De ene is gewoon slimmer dan de ander. Dat betekent dat als je die twee kinderen op een schaal zet, er verschillend gescoord wordt. So what... dat is genetica. Waarom dat allemaal maar weggemoffeld moet worden...

My mum says I'm special...

so I ride on the small bus..................

Duh...

9. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Precies. Ga je als ouder ook bij de toekomstige baas klagen als die een keer zegt waar het op staat? Wanneer je kind naar school gaat is dat toch een vorming voor later in de volwassenenwereld vind ik. Je moet als ouder samen met school je kind leren zich staande houden in de maatschappij. Leer het omgaan met leuke en vervelende zaken die zich voordoen.

10. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ik ben het ook eens met Anna84.
    Ik ben geen juf maar wel Onderwijsassistent en ik weet uit ervaring dat sommige ouders echt overal over kunnen klagen!
    Misschien had TS het ook anders kunnen aanpakken en i.p.v. snoep bijv. de hele klas kunnen betrekken bij de beloning die ze zouden kunnen krijgen.
    Bijv. 'als jullie je best doen dan gaan we vanmiddag/morgen iets creatiefs doen met z'n allen'. (Ik noem maar wat)
    Al zou ik er als ouder totaal geen probleem van maken als de juf het met snoep zou oplossen. Mijn kind geen snoep gekregen? BOEIEND! Mocht mijn kind het niet leuk vinden dan zou ik haar vertellen dat het niet erg is en zij in andere dingen weer goed is:)
    Vind het belachelijk om daar zo'n ophef over te gaan maken.

11. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Oke als je alle kinderen had getrakteerd omdat de meerderheid van de klas te toets had gehaald snap ik niet wat de ouders te zeuren hebben. Maar 10 kinderen die waarschijnlijk ook hartstikke hun best hebben gedaan niks geven omdat ze het niet gered hebben vind ik echt triest.

Daar zou ik ook boos om worden.

12. kvinna

kvinna Niet meer actief

Weet je hoe demotiverend het werkt als je altijd je best doet, ook hoog scoort en dat dan toch alle labbekakkers ook beloond worden? Ook heel oneerlijk.
    Ik vind het een tikje opgeblazen allemaal. Eén keertje, in groep zeven, voor het verkeersexamen.

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik wilde eigenlijk helemaal niet meer reageren, ik vind het allemaal wel duidelijk.....

Waar ik me wel aan erger is dat sommige mede zp-ers niet goed lezen. Het was geen toets of examen, het was een saaie verkeersles die ik wilde op-leuken. 1 van de 100.000 lessen per schooljaar. 1 keer trakteren, niet elke dag pfff.....

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    eeh

Niet iedereen kan hetzelfde...en ook hard werken moet worden beloond.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    maar dat is toch juist de grote vraag, zijn alle labbekakkers wel labbekakkers ?

Ik kan alleen maar reageren uit mijn situatie en dat is dus het feit dat mijn kind het op sommige gebieden moeilijker heeft dan op anderen.

En dan laten we het eens omdraaien.

Mijn zoon is goed in taal, haalt zijn testen met 2 vingers in zijn neus en krijgt daarvoor een traktatie.
    Naast hem zit jou kind, al weken aan het "studeren" voor de test, al dagen op van de zenuwen. En hij doet het goed, want waar hij er eerst maar 3 goed had heeft hij er nu 6 goed. Maar hij krijgt geen traktatie want hij was niet "goed genoeg" en met dat gevoel mag hij naar huis, het gevoel dat hij niet goed genoeg is.

In mijn ogen is het helemaal niet zo slecht dat de TS een beloning tegen over goed gedrag heeft gesteld. De enige "fout" die ze gemaakt heeft (in mijn ogen) is dat diegenen die het niet gehaald hebben geen mogelijkheid heeft geboden om alsnog die beloning in de wacht te slepen.

16. kvinna

kvinna Niet meer actief

#276 kvinna, 14 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2013

17. kvinna

kvinna Niet meer actief

Sorry, maar HAHA. Ik heb drie jaar in Zweden gewoond en dit is wel heel kort door de bocht. Inderdaad zijn de meeste Zweden introverter en gezagsgetrouwer dan de Nederlanders, maar de verhalen die ik van ouders hoorde met kinderen op de middelbar school, daar werd je niet vrolijk van... Erg OT, maar ik moest het even kwijt.

18. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Weet je hoe demotiverend het is als je altijd je best doet, maar het gewoon niet lukt. Geen concentratie hebt, en net zo hard geprobeerd als je klasgenootjes maar hun lukt het wel en jou niet. Uiteindelijk trakteert de juf in de klas, wat voor ELK kind een feestje moet zijn. Maar jij word overgeslagen omdat jij het niet hebt gehaald. Ik vind dat echt schandalig.

Niet elk kind is hetzelfde. En als lerares moet je proberen ALLE kindjes te motiveren.

19. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Als ik het zo bekijk vind ik deze manier van motiveren dan voor alle partijen geen succes.
    Ik blaas niks op, dit is mijn mening en ik schreef erbij dat het goed bedoelt was, want daar twijfel ik niet aan.

Gr MB2005.

20. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Jij terkt het wel erg uit zijn verband.

het gaat erom dat kindjes niet worden uitgenodigd omdat zij asperger hebben.
    Of zou een kindje niet uitgenodigd worden omdat het geen vriendje is. Kijk als hij nu toevallig asperger heeft. Dat is totaal iets anders.
    Maar zoals agter schreef :
    Oorspronkelijk geplaatst door Agter [​IMG]
    Voorbeeldje:
    Als je samen kindjes kiest voor het uitnodigen voor een verjaardagsfeestje zul je misschien ook wel dat kindje met asperger of anderszins moeilijk sociaal gedrag overslaan?

Staat het er toch wel even anders he. En klinkt het echt: ik sla jou over want jij hebt asperger.
    Ja en dat vind ik heel heel erg.

Deel Deze Pagina