Weet jij het antwoord erop??? Ik ben opgegroeid met het idee dat putjesscheppers en vuilnismannen net zo'n waardig beroep is als arts. Dus vind zo'n uitspraak heel erg.
Naja, eerlijk is eerlijk... De docent van nu geniet zeer zeker niet meer het respect en aanzien van vroeger.. En daarmee wil ik niets zeggen over putjesscheppers of vuilnismannen, want ja, ook dat zijn waardige beroepen!
Sorry, dat stukje over opblazen was meer in het algemeen bedoeld, maar jouw stukje stond er nou eenmaal boven. Extrinsieke motivatie is inderdaad niet dé manier, maar volgens mij worden ook heel veel volwassenen niet intrinsiek gemotiveerd, helaas. Dat vergt ee omslag in de hele maatschappij en dat is wat te veel gevraagd.
Mijns inzien wordt hard werken beloont dus iedereen die zijn best doet en goed meedoet mag best eens een traktatie krijgen.. Of de score dan goed is boeit me niet iemand met 100% score die ligt te rotzakken tussendoor zou niets krijgen zo beloon je het harde werken en niet de score... En zo creëer je hopelijk rust zodat degene die goed hun best doen de rust krijgen om ook het beste resultaat te behalen.. Vindt instelling zoveel meer belangrijk dan score... En ouders creëren vaak luie kinderen door geen goed gedrag aan te leren. Dus je best doen wordt beloont Rotzakken niet
Ik denk eerlijk gezegd dat de kindjes die geen traktatie hebben gehad, er uiteindelijk wel weer overheen komen.. TS, volgend jaar met de nieuwe groep 7 pak je het gewoon anders aan, zonder boze moeders.
Dat gebeurd wel vaker op zp... mensen moeten eerst goed lezen voor ze reacties neer gaan zetten die nergens op slaan! Heb ook wel eens een topic geopend waarin ik 100 keer hetzelfde moest uitleggen omdat mensen domweg niet goed lezen...
Kan niet.. er zal altijd wel iets te piepen zijn omdat er altijd wel ouders zijn die vinden dat hun kind benadeeld wordt ipv te accepteren hoe hun kinderen zijn / zich gedragen etc. Ik was van de week bij een moeder die had even 'verhaal gehaald' omdat haar kind een 'ruim voldoende' voor lezen op het rapport had... Volgens haar moest dat goed zijn. De juf heeft vriendelijk uitgelegd dat zij daar misschien over moest oordelen omdat ze daar toch voor betaald werd. Mama was het daar niet mee eens. Juf zei toch dat het kind 'redelijk goed' ging met lezen.. nou dan moest er goed staan... De juf had trouwens wel een aardig antwoord... 'heb je aan X gevraagd waarom er een 'ruim voldoende' voor lezen staan?'... dat had mama niet
Vreselijk sommige moeders op het forum. Nee ik ben het niet eens met de aanpak van ts maaar om daar nou zo dramatisch over te doen is niet nodig. En bah sommige ouders waarvan hun kindje noooit wat fout doet....ik heb maar respect voor alle leerkrachten!
Ik kan me die moeders idd nog goed herinneren van mijn eigen basisschool tijd.. Dat zijn de kindjes die perse naar het vwo moeten van hun ouders, en daar dan lekker jaren lang met veel stress en tranen redelijke cijfers halen.. En uiteindelijk gaan ze op hun bek, want de zin om te leren is er op die manier snel af. Zo jammer.. Accepteer je kind zoals hij/zij is.
Ik vind eigenlijk helemaal niks verkeerd aan haar methode hoor. Als je het haalt wordt je beloond, en ja, dat is jammer voor degene die wel hun best doen maar het niet halen. Ga je dan ook iemand die zijn best wel doet maar het niet haalt zomaar laten de klas overgaan? Nee toch, die laat je toch ook het jaar overdoen. Zelfde principe.
Valora, ben het met je eens mits inzet beloond wordt en niet prestatie. In dit geval is het prestatie geweest en sommige kinderen kunnen moeilijk meekomen op de basisschool en gaan dus ook nooit richting havo vwo als voortgezet onderwijs... En dan vind ik het welsneu als diegene niets krijgen..
Ik zou van 1 keer niet wakker liggen. wel jammer dat als het een eenmalige reactie was dat je niet eerst de 26 een chocolaat je hebt gegeven om vervolgens te zeggen! ACH WAT kids! jullie hebben allemaal je best gedaan jullie krijgen ook. . maar idd ik vind het ook niet goed dat er niet meer naar het proces gekeken wordt maar goed dat is ook lastig met toetsen.. maar anderzijds kan jij dat als juf dan wel weer zelf meer oppakken! en ik denk dat dat wel een verschil maakt tussen leerkrachten. Verder hier ook weinig vertrouwen.. hoe komt het? omdat er nog al eens steken blijven liggen. zelf denk ik niet dat het geheel aan de leerkrachten ligt maar wel aan te grote klassen en dat ieder kind in dezelfde vormenstoof moet passen... ik denk dat veel lk het niet meer overzien en dat de passie die sommige ooit hadden bij velen door alle romslomp merendeels verdwenen is...
Weet je wat het is denk ik. Iedereen kijkt nu even naar zijn eigen kind en denkt, wat als mijn kind daar in de klas zou zitten. Ik heb toevallig een kind dat cognitief erg voor loopt, maar die ook alleen het idee heeft dat alles perfect moet zijn en dat je er anders maar niet aan moet beginnen. Wij leren hem daarom dat zijn best doen beter is dan alleen maar streven naar het perfecte. Daar wordt hij niet luier van hoor, daar leert hij van dat hij geen perfectionist moet worden, omdat ( weet ik uit ervaring ) dat nog wel eens tegen hem kan werken. Op het moment dat wij zeggen dat je nu eenmaal niet altijd iets heel goed kan doen, maar dat je wel je best moet doen dat dat het eerste doel is ( dus dan leren we hem ook aan dat je wel iets moet aanpakken ook al denk je dat het niet lukt, ongeacht het resultaat ), en zijn juf beloont hem dan niet omdat hij wel zijn best heeft gedaan maar niet het doel heeft bereikt, dan weet ik zeker dat hij denkt dat wij er helemaal naast zitten en dat het wel alleen maar goed is om "perfect" te zijn. Gr MB2005.
Sorry ik bedoel dat IK het wel een waardig beroep vind. Inderdaad als je het terug leest is het net of mensen een uitspraak hebben dat dat een waardig beroep is en ik dat een rare uitspraak vind.
Wauw wat kunnen sommigen hier toch ontzettend sneu reageren. Het zal me werkelijk een rotzorg zijn als dat eens gebeurd, kijk als TS haar dagelijkse hobby hier van maakt zou ik wel gaan balen ja. Maar eens moet kunnen hoor. Dat hoort ook bij het leven daar zullen de kinderen weleens vaker mee te maken krijgen, denk eens een aan sportdag wie het snelst of het beste kon klimmen? Moeten degenen die niet snel genoeg waren ook een troostprijs krijgen? en we hebben het hier over groep 7 he!!!
Juist...omdat er verschillende niveaus zijn is het gewoon een oneerlijke manier van belonen Als het allemaal hetzelfde niveau is het toch anders
Heb niet alles gelezen maar vind het belachelijk dat die moeder direct naar de directeur gaaat. Kijk er zijn ook dingen die mij dwars kunnen zitten maar dat bespreek ik eerst altijd met de leerkracht en ipv met het vingertje direct naar de juf wijzen wil Ik samen naar een oplossing zoeken Vroeger deed onze leraar zoiets trouwens wekelijks. Wij moesten iedere week een opstel schrijven over een bepaald onderwerp. De leraar stelde dan een speciale vraag over dat onderwerp en wie dat antwoord wist te achterhalen verdiende een blikje Cola. Iedereen deed extra zijn best en wij vonden het onzettend leuk
Dit klopt niet helemaal... De citoresultaten zijn in de afgelopen jaren (vooral de eindcito) kunstmatig hoog geweest. Met als resultaat veel te veel kinderen op Havo/Vwo. Kinderen die eigenlijk mavo/vmbo-tl leerlingen zijn. En op mavo/TL teveel leerlingen die eigenlijk kaderleerlingen zijn. Een normale verhouding tussen havo/vwo enerzijds en vmbo anderzijds is ong 30-35% tegen 70-65%. Momenteel is die verhouding zo scheef dat er uiteindelijk teveel havisten zijn en het niveau op alle niveaus omlaag gaat. Ik ben sowieso niet voor het cito systeem maar vind ook dat basisschoolleerkrachten vaak te weinig afweten van het VO én vaak ook niet objectief genoeg zijn om een leerling een kloppend advies te geven. Wat dat betreft zouden basisscholen en scholen voor VO veel meer met elkaar moeten samenwerken dan alleen een warme en/of koude overdracht.