ach wat een zeikerd... ik ben ook geen juf maar is toch een leuk idee om ze wat meer te motiveren... ik zou het overigens niet te vaak doen....
Vooral die laatste zin...... je wilt niet weten hoeveel ouders dit dus niet doen en hun kinderen onmogelijke prestatiedoelen geven. Dat heeft ontzettend nare gevolgen voor zelfbeeld, zelfvertrouwen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zulke oudergesprekken zijn schrijnend echt waar.
Volgens mij is daar in de psychologie redelijk overeenstemming over. Met intrinsieke motivatie ben je niet afhankelijk van anderen en kun je dus autonoom plezier halen uit een goede prestatie. Zoals al eerdergezegd: je wil steeds meer en meer als je je motivatie alleen maar haalt uit beloningen van buitenaf.
Ja maar dit geval is anders, je beloond alle kinderen omdat ze allemaal hun best hebben gedaan. Je beloond ze als klas, waardoor ze trots kunnen zijn op de klas. Ik ben geen juf maar ik zou nooit een tweedeling maken in de klas tussen de kindertjes die het goed doen en dus snoep krijgen en de kindertjes bij wie het niet gelukt is en die dan niks krijgen. Trakteren is een feest op school en ik vind het heel hard om dan 10 kindertjes zo te straffen en buiten te sluiten van die vreugde omdat ze de 80% niet hebben gehaald. edit: op de middelbare school heb ik het wel een keer meegemaakt maar ik vind dat anders omdat wij allemaal hetzelfde niveau hadden maar ook omdat wij al wat ouder waren.
wat een gezeur om niks! Het is toch een beloning! Zet je je als moeder lekker voor schut mij, zeikerd!
Tja TS is slectief geweest maar ook dat moet kunnen. Wanneer je een hele klas zegt te belonen kan het ook zijn dat of de beloning niet doorgaat voor allen omdat 2 kinderen gewoon dwars zijn geweest bijv. Of dat zij juist wel krijgen terwijl ze het niet verdienen. Dus ik vind het niet per sé slecht om selectief te zijn op zo'n manier. En je kunt dan alsnog de leerlingen die het niet hebben gehaald prijzen. En zeggen jammer, volgende keer beter, je zit er zo dichtbij een andere keer ben jij wel aan de beurt. Of een andere keer wanneer er zoiets, misschien een ander soort beloning bij een ander onderwerp, is dan heb jij grote kans de beste te zijn en vallen er anderen buiten de boot. Ik vind het ook wel makkelijk oordelen, denk dat wanneer je in het onderwijs werkt heel anders denkt dan sommige die hier alleen maar afkeurend gaan roepen. En om meteen naar de directie te stappen, nee dat zou ik nooit doen. Helaas zijn er teveel ouders zo en ik heb ook collega's die dat doen, uitgaan van een verhaal van een leerling niet navragen bij je collega en gelijk de directie inschakelen. Ik zou altijd het verhaal van 2 kanten willen weten voordat ik direct actie zou ondernemen!
Trouwens, hoewel ik het niet eens met de actie van TS snap ik het punt dat sommige ouders, hoe zeg ik het netjes, moeilijk zijn om mee om te gaan. Heb het wel gezien bij de kinderen van een vriend van ons. Zijn zoon had een 8 gehaald voor zijn spreekbeurt. We hebben hem allemaal gefeliciteerd toen hij daarmee thuis kwam. Vervolgens had vader moeder aan de telefoon, moeder wilde naar de school toestappen omdat een ander kind een 10 had gehaald en haar zoon niet. Arme kind kon de teleurstelling van zijn moeder door de telefoon horen.
Kinderen moeten gewoon leren om met teleurstellingen om te gaan. Helemaal in de leeftijd waarin ts les geeft. Juist door de ouders die te pas en on te pas leraren e.d aanspreken, creëeren we allemaal prinsje en prinsessen en leren ze nooit met teleurstellingen om te gaan. Dat is pas erg! Een beloning op een goede prestatie is heel normaal! Dat is het leven!
ik heb deze discussie gevolgd tot pagina 10, toen was ik er wel klaar mee eigenlijk. maar wat ik me nu afvraag is, heb jij wel het juiste beroep gekozen?????
op die leeftijd hoor je niet degenen te belonen die goed presteren, maar degenen die hun uiterste best doen! Mijn dochter zit in groep 6, oefent d'r eigen een slag in de rondte, thuis en op school, en zal helaas met dit harde nog altijd 'slechts' hooguit een 6 of 7 halen. Voor mij is dit natuurlijk voldoende, en ik zal haar daar zeker om prijzen, maar bij de ts zou ze dus nooit een beloning ontvangen! Mijn zoon daarentegen, zit in groep 4 en doet alles op z'n sloffen, zal gemakkelijk die 80% score halen zonder er moeite voor te hoeven doen, die zal bij ts wel een beloning krijgen. Dit kan toch niet? Je moet degenen die hun best doen belonen!
Tja... Ik wil jou weleens zien als je kind een lager niveau heeft dan de rest van de klas en dat hij heel erg zijn best heeft gedaan om ook te presteren maar het net niet kan.... Maar mama...ik deed toch ook gewoon mijn best...maar ik kan het niet...ik ben te dom.... Lekkere motivatie voor kinderen die moeilijker mee kunnen komen Dat is niet het leven...dat is kinderen een minderwaardig gevoel geven. Als volwassene kun je zulke dingen beter zelf reguleren. Dan weet je vaak zelf wel of je wel of niet een bepaald niveau aan kunt. Kinderen kunnen dit in een klas niet en zijn overgeleverd aan hoe de situatie op dat moment is. Ik zeg trouwens niet dat TS dat bewust heeft gedaan. Maar ik denk dat je met zoiets wel kinderen een minderwaardigheidsgevoel kunt geven.
Ik vraag me af of je dat nog zegt als jouw kindje straks moeite heeft met leren en ondanks dat het z'n vreselijk zijn best gedaan heeft en niet bij de kindjes hoorde die 80% goed heeft en dus geen snoepje kreeg. Hoe leg jij je kind dat dan uit? Sorry je bent nu eenmaal dommer dan de rest..... Zo is het leven?
Nee absoluut niet maar haar reacties erna die zeggen genoeg. Fouten maken doen we allemaal en daar is niks mis mee. Het is wel belangrijk hoe je er zelf mee omgaat en het eventueel rechtzet.
nou ja zeg! Had het lekker bij alleen lezen gelaten, deze opmerking slaat kant nog wal, zo kortzichtig...
Begrijp me net verkeerd. Ik ben het niet eens met een keuze die ts heeft gemaakt, maar sommige hier die vind ik wel erg heftig reageren. Vandaar mijn reactie.