Vraag voor de juffen onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toekomstigemams

toekomstigemams Actief lid

26 sep 2012
    456
    0
    16
    Het hoge Noorden!
    Ik ook! Ik ben er zoooooooooooooo klaar mee!:x

2. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik begrijp je punten wel over belonen en inzet e.d. maar omdat het in jouw ogen fout is dat ze dit een x heeft gedaan, betekend niet dat het dan ook een vaststaand feit is dat het ook fout is en ze hoeft dus niet perse iets recht te zetten.

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Kijk, dit is dus precies wat het beheer bedoelde met 'het niet persoonlijk maken'! Lekker kort door de bocht zeg...
    :$

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik werk als leerkracht en heb met name ervaring in groep 6 en 7. En ik werk bij periodes ook wel met beloningen hoor. Meestal in de vorm van krullen en dan 'bij vijf krullen krijg je....' Ik overleg met de kinderen wat ze dan krijgen. Geen iPads of vrije dagen, uiteraard. Snoep ben ik persoonlijk ook niet zo kapot van, ik vind eten geen beloning. Wat ik wel doe is ze bijvoorbeeld 5 minuten 'vrije tijd' in de klas geven. (Bijv. tekenen, computeren, lezen - eigen keuzem.) pf grabbelen uit de doos met 'gratis supermarkt zooi', kaartje.

Meestal werk ik met een systeem waar ze bij 5 en 10 krullen iets voor zichzelf verdienen. En als alle leerlingen bij 15 of 20 zijn, volgt er een beloning voor de hele klas. En dat wordt dan democratisch gekozen door de kinderen. Daarbij moet ik wel zeggen, dat als het merendeel van de kinderen die grens bereikt heeft, dat ik er dan wel een grens aan stel. De kinderen die er nog niet zijn, krijgen dan bijvoorbeeld nog een week. Halen ze het dan nog niet, dan hebben ze pech. Ik zorg wel dat ik een haalbare 'deadline' stel.

De kinderen kunnen van mij voor vanalles een krul op de lijst krijgen, als het maar positief gedrag is. Een kind dat vaak onvoldoendes scoort voor rekenen en nu ineens een 6 haalt. Iemand die het opnam voor een klasgenoot als die buitengesloten wordt. Een leerling die iets bijzonder moois heeft gemaakt bij handvaardigheid. Enzovoorts. Dus zowel inzet als resultaat wordt beloond. En dan niet alleen op het gebied van leren, maar ook gedrag.
    Terwijl ik met zo'n beloningslijst bezig ben, benadruk ik wel steeds dat ik dat doe om hun inzet en de sfeer in de klas te verbeteren. Ik geef complimenten, maar ik vraag ook om kinderen om te vertellen welke medeleerling volgens hun een compliment verdient. Of dat ze vinden dat ze er zelf één verdienen.

Zelf vind ik dit altijd fijn werken. Meestal krijg ik er zowel van ouders als kinderen positieve reacties op. Maar ook hierbij krijg ik soms reaties van ouders als hun kind een keer geen krul heeft gekregen. Vrder merk ik dat het maximaal een week of 3-4 zin heeft. Daarna zijn ze er weer aan gewend en is de lol om naar een kruk te streven er weer vanaf. Dus dan stop ik er weer een tijdje mee.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Allereerst heeft de directeur ook gezegd dat hij hetver niet mee eens is.

Elke juf "weet" dat kinderen op diverse niveau's werken. Elke juf weet ook dat een kind die minder goed scoord niet minder zijn of haar best doen. Ts gaf zelf ook toe dat dat misschien niet zo handig was. Ik begrijp best dat je kinderen wil motiveren en daar is ook niks mis mee, maar niet door onderscheid in kinderen te maken op zo'n manier.

En ja, een foutje maken is menselijk, dat reken ik ts ook echt niet aan als was ik, als ze de juf van mijn zoon geweest was wel even naar naartoe gegaan. Het gaat me meer hoe je er dan daarna mee omgaat, de dingen die ts daarna ook schreef. Zelf zou ik, als het de juf van mijn zoontje was, wel minder vertrouwen in hebben. Niet om de actie maar om de manier hoe er daarna over gesproken wordt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ze zo face to face zou reageren naar ouders ik wel begrijp dat ze haar niet meer zelf op aan hebben aangesproken, al was dat dan weer niet mijn manier geweest. Ik vind datbje met praten zelf al een hoop kan oplossen.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap best wat het met een kind kan doen, ben er altijd bang voor geweest bij Eva omdat ze niet zo van zich afbijt. Maar ze is erg lief voor iedereen waardoor de kans dat ze gepest gaat worden niet zo groot is. Maar Eva weet heel goed wat ze wil en als ze met iemand niet wil afspreken, dan wil ze dat niet en ga ik dat ook niet doen omdat dat goed zou zijn voor dat andere kindje. Dat gaat dan namelijk echt niet werken en dan pakt het juist verkeerd uit. Maar in haar klas alleen maar lieve kindjes gelukkig, echt een leuk en hecht clubje. En er wordt wel eens wat gezegd over een kindje, maar dat is totaal onschuldig en ik corrigeer haar dan wel (en de andere ouders hun kinderen), dat het niet aardig is om te zeggen (als iemand bijvoorbeeld 'raar' praat).

7. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik wil even kwijt dat ik vind dat hier belachelijk overtrokken gereageerd wordt!! Mensen, serieus, is dit iets waar je als ouder op hoge poten voor naar school gaat?? Als zoiets regelmatig gebeurd, o.k., logisch (want het had idd wat handiger aangepakt kunnen worden), maar als dit een eenmalig incident is laat je het daar in dit geval toch bij? Er is geen kind voor de rest van zijn leven beschadigd door dit ene incident. Tuurlijk, het zal even een teleurstelling geweest zijn, maar als je als ouder voor elke teleurstelling van je kind op pad moet gaan als moraalridder... We hebben het niet over kindjes van 4 jaar he, het gaat om pre-pubers die (vaak meer dan ouders door hebben) echt wel een keer een teleurstelling aankunnen. Daarnaast, iedere docent maakt wel eens een onhandige beslissing, maar dat betekent toch niet dat een docent ongeschikt zou zijn? Ouders vergeten wel eens dat docenten ook mensen zijn....

8. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Als dat ooit bij mijn kids gebeurd ga ik inderdaad boos naar school ja.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit vindt ik dus een zeer positieve benadering van kinderen. Zo kunnen zelfs de kinderen die het wat moeilijker hebben met de leerstof toch evenveel krullen en positieve aandacht krijgen (mis de thumbs up smiley :))

Omdat hier om allerlei redenen een krul gegeven wordt, voor zowel goed als netjes werken, maar ook wanneer een kind zijn best doet om vriendelijk en aardig te zijn of behulpzaam. Dit vindt ik dus hartstikke goed, hopelijk zijn er meer juffen en meesters die het op deze manier aanpakken. Want hoe je het ook wend of keert. Het valt vast niet mee om voor een klas van 25-30 kinderen te staan, dag in, dag uit. Om van sommige ouders nog maar te zwijgen.

10. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Wat zou ik nou graag die 10 overgebleven kindjes een chocolaatje geven :). Daar sta ik mijn chocolade voor af.

Echt sneu...Sorry maar ik had het er ook niet bij laten zitten & of dat nou bij de juffrouw zelf of bij de derectie van de school was geweest.

11. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    En met deze woorden wilde ik het topic graag sluiten. Het is TS duidelijk. Iedereen heeft zijn zegje (aardig en minder aardig) gedaan dus ik denk dat het tijd wordt voor een mooi slotje.

Graag zou ik nog opmerken dat er al eerder in dit topic op gewezen is dat het niet gewenst is om op de persoon spelen. Toch wordt dit meermaals gedaan. Ik zou jullie willen vragen hier in de toekomst beter op te letten.

Groeten,
    Josien (moderator)

Deel Deze Pagina