Vraag voor de juffen onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Je standpunt was al duidelijk:D

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar hoe moet ts dat dan bepalen, jij bent niet slim genoeg maar hebt wel je best gedaan met 20% krijg jij toch chocolade en ja jij hebt 50% goed gemaakt maar zat naar buiten te kijken dus jij niet?

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik vind het nu een beetje aanvallend worden...opmerkingen als jij bent lekker dom, blij zijn dat jij niet de juf van mijn kind bent......

Mijn vraag en de voorval wordt door meerdere mensen uitvergroot en verkeerd geïnterpreteerd. Een schooldag bestaat uit 5 en 1/2 uur, natuurlijk ben ik mondeling aan het complimenteren, bijsturen, corrigeren. Hanteer ik verschillende werkvormen en probeer ik kinderen op allerlei manieren te motiveren.We werken met 3 niveau's in de groep en ik besteed de meeste tijd en aandacht aan de kinderen die het nodig hebben.

Mijn vraag was ook voor leerkrachten bedoeld en niet ouders. Ik waardeer jullie mening, maar houdt het netjes.

Nogmaals begrijp ik wat moeder kwalijk vind (en vele van jullie) maar maak het voorval niet groter dan het is.....

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Oh was ie dubbel? Haha! Mijn iphone heeft kuren :D

5. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik vind het niet kunnen eigenlijk, 10 kinderen niks geven.. Je had toch ook aan kunnen geven dat niet iedereen het gehaald heeft maar dat je het fijn vind dat iedereen z'n best heeft gedaan (daar even vanuit gaande) en dan iedereen iets geven..

Het probleem van omkopen zie ik verder eerlijk gezegd ook niet.. Vooral voor kinderen werkt het toch motiverend om iets te krijgen..

6. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Ik ben ook juf en het gaat er toch om of de kinderen het op hun eigen niveau goed hebben gedaan. Wij kijken altijd naar de kinderen zelf en niet alleen naar de scores....

Misschien hebben die 10 kinderen ( of een paar ervan) het voor hun doen wel heel goed gedaan maar niet. 80% gehaald...

Dus ik vind het geen omkopen maar ik vind het ook echt niet een goed idee. Sorry, ookal heb je het waarschijnlijk heel goed bedoeld!

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Vind het ook raar hoor dat er meteen naar de directeur wordt gegaan.

Hier loop ik (en heel veel andere ouders) gewoon even binnen aan het einde van de dag. Gewoon kleine vraagjes etc even doornemen. Leerkrachten nemen daar dan ook altijd de tijd voor.

Ook heb ik gewoon het e-mail adres van de juf, voor als het even niet uitkomt en ik vragen heb.

Ik snap niet dat ouders meteen naar de directeur stappen, dit bespreek je toch eerst met de leerkracht en als je er met zijn allen niet meer uitkomt, dan wordt de directeur toch pas ingeschakeld
    (of ben ik nu zo raar hierin)

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Jep dubbel.

Dds ik blijf erbij. als de juf dat hier zou doen zou ik ook een gesprekje vragen. Met de juf niet met de directeur en het haar duidelijk maken hoe het echt werkt in het leven.

9. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Dit was ook mijn eerste gedachte :(

10. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Jij juf? Dat had ik nou niet verwacht :D

Geintje...flauw ik weet het.

TS, ik heb ook als juf gereageerd in een reactie hierboven.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ons onderwijssysteem zou ook minder eenzijdig moeten zijn. Dat deze manier van belonen in ons onderwijssysteem zit, zal moeten aangezien de maatschappij ook zo werkt. Maar het zou beter zijn als ook andere dingen, meer beloond zouden worden.

12. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    nou ja, een beetje meer respect voor een leerkracht die uit de bocht gevlogen zou zijn, zou wel netjes zijn.
    Daarbij is het geen schokkend drama om woest over te worden. De kindjes wisten dat als ze 80% of hoger zouden scoren dat ze getrakteerd zouden worden en anders niet. Ik weet nu niet of dat eerlijk is of niet. Duidelijk is het in ieder geval wel.
    Maar om daar nu meteen een halszaak van te maken.....Je kunt als ouder het ook even aankijken welke kant het opgaat.

13. mol81

mol81 Niet meer actief

Een reactie van een directeur: ik denk dat je genoeg gehoord hebt over het trakteren van de kinderen. Ik vind het pedagogisch niet verantwoord wat je gedaan hebt. Je maakt onderscheid tussen kinderen op basis van scores en niet op basis van inzet, intelligentie o.i.d. 'Slimme' kinderen voldoen makkelijker aan je norm dan 'minder slimme' kinderen. Je hebt gezorgd voor onderscheid in de groep en dat vind ik niet verantwoord.

Wat betreft de directeur; ik vind dat hij/zij een slag gemist heeft. Mijn reactie richting een persoon die me benadert is altijd; ' hebt u het besproken met de leerkracht waar het om gaat?' Zo nee, dan verwijs ik de persoon naar de leerkracht en verzoek om een terugkoppeling. ,je kunt jezelf wel een spiegel voorhouden; wat maakt dat de ouder direct naar de directeur is gegaan en niet naar jou? Komt dit vaker voor? Ben je toegankelijk en sta je open voor feedback? Zie het als een leermoment.

Je haalt het onderwijssysteem aan: het klopt dat de betere leerlingen hogere score halen. Maar er bestaat ook zoiets als pedagogisch cijferen; een kind en score geven op basis van zijn kunnen en inzet. Een kind met een IQ van 80 zal nooit zo'n goede beoordeling kunnen halen als een kind met een IQ van 110. Je bedient het kind op en naar zijn kunnen en neemt dit mee in je resultaat. Als beide kinderen een aardrijkskundetoets maken, is de norm voor de 'minder slimme' leerling lager dan voor de andere kinderen in de klas. Dt noteer je wel in het rapport dus bijv. Jantje heeft een 8 voor aardrijkskunde. Dit resultaat is behaald op basis van het niveau van groep 6 (terwijl Jantje in groep 7 zit). Transparant zijn.

Een citotoets kun je niet pedagogisch cijferen, maar wel op kindniveau bedienen. Kinderen die de stof van groep 7 niet meedoen in de klas maken de Citotoets ook niet op dit niveau.

Ik kan er nog veel meer over zeggen maar aangezien het geen onderwijsforum is laat ik het hier even bij.

14. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja en de kindjes die moeilijk leren weten al dat ze het niet halen en hebben bij voorbaat al faalangst

15. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik vind het gewoon niet kunnen dat je klassikaal onderscheid hebt gemaakt tussen de kinderen die goed hebben gescoord en minder goed hebben gescoord.
    Dat doe je als juf toch gewoon niet?!
    Blijkbaar zat het iig 1 kind erg hoog omdat ze het meteen aan haar moeder heeft verteld, en die weer op hoge poten naar de directeur is gestapt (niet mijn manier maar goed, ik snap haar wel).

16. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik wil niet bijdehand doen, maar in het echte leven werkt het vaak wel zo.
    Als je goed scoort wordt je beloond en scoor je minder dan is de beloning vaak ook minder. Dat je dit niet wilt bij je kind is een tweede maar het is wel realiteit.

17. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Maar je mag als juf namelijk NOOIT fouten maken want dan krijg je woeste ouders op je dak. Dat is waar ik het over had. Nu heb ik nooit grote fouten gemaakt, maar wel eens een boekje waar ze uit moesten leren een dag te laat meegegeven bijvoorbeeld. WOEST waren twee ouders! Hoe kon ik dat vergeten??!!?? En ik heb de toets niet eens een dag verplaatst!!! Nou ja zeg. Drama.

Het is soms echt niet leuk meer. Dat soort ouders maken me soms aan het twijfelen wb mijn keuze voor het onderwijs. Ik doe altijd ontzettend mijn best en bereik echt wel veel met de kinderen. Maar als er eens een keer iets niet gaat zoals ze willen dan breekt de hel los. Maar je hoort niks als het wel allemaal goed gaat. Dat hoeft ook niet, maar ik zou het soms ook fijn vinden als ouders iets geduldiger zijn en ook inzien dat wij ook mensen zijn die ons best doen en ook weleens een foutje maken.

18. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ja....en wat als jouw kind bij die 10 kindjes zit en bijvoorbeeld al jaren moeite heeft met bepaalde dingen. Continue op zijn tenen moet lopen en nooit eens het hoogste cijfer uit de klas haald...... Denk je er dan nog zo over?

19. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Dames zullen we het netjes houden en het niet persoonlijk maken.

Bedankt.

20. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben het met je eens.
    De school volgt de eisen en wensen van de inspectie. En op dit moment is de school heel resultaatgericht.

Deel Deze Pagina