Inderdaad. En als je ergens op sollicitatie gaat word je ook écht niet aangenomen omdat je zo dapper 'op tijd bent gekomen en je schoenen hebt gepoetst' toch?
Het enige objectieve is het geven van cijfers. Hartstikke meetbaar. Ik ben er helemaal voor om ook gedrag en inzet te beoordelen maar dat is zo subjectief als het maar zijn kan en niet meetbaar. Zolang dat niet meetbaar gemaakt wordt, is het dus onmogelijk om niet alleen cijfers te geven voor toetsen en andere meetbare dingen. Ik praat natuurlijk in dit geval als docent VO waarbij ik me moet houden aan PTA en de inspectie. En daarnaast zo werkt het in het werkende leven ook natuurlijk. Misschien is in onderbouw VO en PO het wel mogelijk om punten te geven aan inzet, gedrag en dergelijke maar uiteindelijk verdwijnt dit. En terecht want het is zoals ik al eerder zei erg subjectief. Wel is het in het VO in het schoolexamen zo dat leerlingen de mogelijkheid moeten krijgen om op andere manieren dan toetsen een schoolexamencijfer tot stand te brengen. Hierbij denk je aan verslagen, presentaties en dergelijke. MAAAR dit is maar een klein onderdeel omdat leerlingen voorbereid moeten worden op die allesbeslissende toets (eindexamen) aan het einde van de rit. Idem bij tentamens en examens.
Nee hoor. Als jantje een 4 krijgt en Pietje een 10 en ze krijgen beide geen beloning zoals snoep oid dan vind ik dat wel normaal Maar iemand een snoepje geven vanwege zijn slimheid en iemand niks geven vanwege het minder slim zijn vind ik bizar
Dat zijn geen onschuldige kinderen Bovendien word je op een fabriek eerder aangenomen door inzet/hard werken dan om je herseninhoud. Dus het kan ook omgekeerd
Nou dat je nu 10 kinderen passeert omdat ze nu niet goed hebben gepresteerd? Lekker voor hun eigenwaarde lekker om buitengesloten te worden door je eigen juf
Sterker nog: Als jij je verkoopresultaat haalt, je declarabiliteit qua uren, je persoonlijke target etc, wordt je ook gewoon financieel beloond. Ik denk dat kinderen van 10 echt wel een beetje voorbereid mogen worden op de echte wereld.
ik zie het probleem eigenlijk ook niet zo.... tis nu met een snoepje ipv met die stickers! en met 12 jaar ervaring wil je miss wel eens wat anders proberen om de kids weer gemotiveerder te krijgen? tegenwoordig staan de ouders om het minste of geringste al bij de directie op de stoep... ik zou die moeder een flinke zak snoep geven EN een schrift vol stickertjes omdat ze zo'n grote meid is geweest die het heeft gemeld bij de directeur!
Er word ook nog veel gediscrimineerd in de wereld vanwege huidskleur/seksuele voorkeur Moet je dan ook de klas voorbereiden en verdelen in huidskleur/seksuele voorkeur/slimheid Zoals in de echte wereld Het zijn kinderen..
Helemaal mee eens! Niet nodig dat TS zo wordt aangepakt! Lees door de regels heen waar het nu echt over gaat!! En idd ...interessant om de reacties van ouders en leerkrachten te lezen. Maar eerlijk gezegd vind ik de reacties van de leerkrachten net even wat genuanceerder en doordachter dan de reacties van sommige moeders... En hoe gaat dit op het schoolplein morgen op de school van TS? Wordt dit verhaal ook veel groter gemaakt dan het is? Zou jammer zijn!
Ik sta in het onderwijs. Ik ben heel erg blij dat ik werk bij de allerkleinsten (2,5 - 3 jaar - België) Ik probeer het zelfvertrouwen van de kinderen al op te bouwen en hen duidelijk te maken dat je fouten mag maken. Als ik iets fout doe ofzo dan laat ik dat duidelijk merken zodat de kindjes weten dat je niet perfect hoeft te zijn. Ik vind het heel erg om te zien dat kinderen van 6 hier soms al faalangst hebben als hun 'contractwerkjes' niet af zijn. Ik word slecht van al dat prestatiegerichte gedoe. Al van heel jongsafaan krijgen kinderen faalangst en dat vind ik echt een hele jammere zaak. Jouw manier om enkel de kinderen met hoge punten te belonen met een tractatie vind ik slecht voor het zelfwaardegevoel van de kinderen die het niet gehaald hebben. En daarenboven ook slecht voor de kinderen die het wel haalden. Er zullen er vast en zeker bij geweest zijn die ontzettend hard hun best gedaan hebben om niet bij de 'slechten' te moeten horen en die niet voor de hele klas wilden 'falen' en die dus hard hun best deden om de verkeerde redenen. Ik had altijd goede punten vroeger, maar ik had ongelooflijk veel faalangst. Dat wens ik geen enkel kind toe. Ik hoop dat je in de toekomst wat meer nadenkt daarover...
Ja klopt, maar dat is een aantoonbaar bewijs zeg maar. Ik vind het heel erg dat ts een snoepje geeft op basis van alleen het resultaat en erbij zegt dat de andere 10 waarschijnlijk gewoon hun best niet hebben gedaan. Dat is wat in dit geval eigenlijk het ergste is, in mijn ogen. Ik vind het in elk geval een hele rare actie, blij dat je geen juf van een van mijn kinderen bent, want idd had ik zeker een bezoekje bij je gebracht. Hoe maak je onderscheid binnen een groep zeg. Ik mag toch aannemen dat je het leuk vind als de kinderen "een groep"zijn. Zo creëer je 2 groepen. Erg onnadenkend, zeker voor een juf met 12 jaar ervaring.
Als je goed presteert, wordt je vaak gewoon ook goed beloond. En misschien niet in de fabriek waar jij het over had, maar dat is ook mijn ambitieniveau niet. Wat is daar nou precies mis mee, met het belonen op basis van resultaat? En leg me ook het verschil eens uit met belonen door een hoog cijfer te geven (want ook dat is een beloning, reken maar!) of door het belonen van doorslapen, zindelijk worden etc. dmv een sticker oid?
Wat zijn sommige dames hard en tegen het respectloze aan tegen ts. Met de manier waarop ze het heeft aangepakt ben ik het ook niet mee eens. Maar ik vind wel dat de moeder eerst naar ts had kunnen gaan, had dat niets uitgemaakt dan naar de directeur. Sommige opmerkingen over ts vind ik echt te ver gaan. Vooral de opmerking van waar heb jij je pabo-diploma gedownload. Die vind ik echt niet kunnen. Dat ze een fout heeft gemaakt wil niet zeggen dat ts een slechte onderwijzeres is of haar diploma niet verdiend heeft. Daarbij vatten heel veel het wel heel erg persoonlijk op en betrekken sommige het we heel erg opzichzelf en ik denk niet dat dat de bedoeling van ts is.
Hier ook een juf. Ik ben absoluut voor belonen maar in dit geval niet zo handig toegepast. Een traktatie voor iedereen omdat de examens over het algmeen goed gemaakt zijn en dat iedereen i.i.g. erg zijn best heeft gedaan!! Gezellig feestje van maken. Maarrrrr ... breek me de bek niet open over (sommige) ouders. Wat ik heb meegemaakt. Ik had een leerling die continue met oordopjes op in de klas zat, muziek te luisteren. Stiekem onder haar verbergen, of door de mouw en dan oordopje in de hand. Na tig waarschuwingen, ze hoorde me niet eens, ben ik op leerling afgestapt en heb ik met mijn hand het oordopje uit haar oor gehaald. Een dag later werd ik op het matje geroepen door leidinggevende en daar zaten de ouders die mij beschuldigden van ONGEWENSTE INTIMITEITEN!!
Mijn punt is dat school voornamelijk bedoeld is om kinderen klaar te stomen voor de volwassen wereld. Competitie maakt daar een heel belangrijk en wezenlijk deel van uit. Oók die fabriek selecteert personeel op kwaliteiten, dus ook de minder intelligente kinderen zullen ongetwijfeld ooit tegen teleurstellingen aanlopen in het leven. Het initiatief van TS (beloning voor prestatie) klinkt me heel gezond en positief in de oren. Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat dit soort dingen blijkbaar niet meer kunnen tegenwoordig...
Dat de rest hun best niet gedaan zou hebben, heb ik niet gelezen (heb ook het topic niet verder gelezen, sorry). Dat zou ik mss niet zo gezegd hebben. Tenzij ik zeker zou weten dat de rest het ook wel zou kunnen, maar het uit desinteresse heeft laten versloffen. En zoals je zelf ook beaamt: Een cijfer is ook een beloning ansich, maar dan met aantoonbaar bewijs. Nu geeft de juf er een kleine beloning bij: Behalve een goed cijfer krijg je er ook een snoepje bij. Beide blijft een beloning voor een meetbaar resultaat. Toch?