Vraag voor de konijnenkenners: vorst en konijn

Discussie in 'De lounge' gestart door annetske, 28 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    hier 2 knuffels van nijntjes die in een bijna compleet stenen hok zitten. We hebben een nachthok voor ze gemaakt en daar 3 lagen dik tapijt op de grond gelegd zodat ze een plek hebben met warme grond. Omdat ze met zn 2en zitten halen ze warmte bij elkaar weg (zowel mannetje als vrouwtje geholpen trouwens) Als het wat kouder is dan slapen ze in hun nachthok, maar zolang ze het niet echt koud vinden slapen ze gewoon op de tegels (vreemd beesten!) hier geen stroo ofzo, wel hebben we het hele hok tochdicht gemaakt met handoeken (tis een 2,5 meter hok met veel gaas, zelfbouw enzo dus overal over het gaas handoeken overheen) Ze hebben genoeg beschutte plekjes in het hok om zelf te kiezen waar ze zitten. Als het straks dan ook echt gaat vriezen gooi ik een klein beetje stro in het nachthok, maar zolang ze dat eruit vogelen vinden ze dat zelf te warm. (zo slim zijn ze dus wel!)

Drinken is gewoon meermaals fles verwisselen, wat ook kan is een bakje gebruiken in het nachthok.

2. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    uit de tocht is zeker heel belangrijk. Ik deed altijd een deken over zn hok heen voor t gaas.. en extra veel stro erin.. verder kreeg die van mij 's winters water uit een gewoon waterbakje extra. fles vroor vaak kapot. verder genoeg te eten en extra hooi. mijnes is uiteindelijk bijna 12 geworden.

3. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier ook een groot hok op hoge poten. Wij laten hem buiten staan. Binnen heeft hij een extra houten (zelf gemaakte) binnen hokje en uiteraard veel stro erin. Hier ook aluminiumfolie om de fles....kan er inderdaad nog een oude sok extra omheen doen. Verder gaat hier altijd 's-nachts een dik waterdichte zeil over de openkant.

Mocht het echt de spuigaten uit lopen betreft het harde vriezen dan gaat het hok in de garage.

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Zorgen dat er bewegingsruimte is en een tochtvrij nachthok met stro. En genoeg hooi om te eten, dat houdt ze ook warm.

Onze konijnen hebben een ren (overkapot) met dicht nachthok. Ze huppelen een beetje rond, eten de hele dag hooi en lijken het nooit koud te hebben :)

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ja dat is sneu, dat tongetje vriest er zo aan vast.
    daarom hebben we ons konijn een drinkbakje gegeven.

6. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    De dierenarts hier vertelde dat ze tot -10 probleemloos buiten kunnen blijven, mits ze altijd buiten zitten en een lekker hok met stro hebben.

Bij iets kouder kan je er een warme deken of iets over heen gooien. Maar bij -16 haal ik ze toch echt binnen.
    Enige nadeel is, dat ze pas na ijsheiligen weer naar buiten mogen en dat is ergens in mei.

(voordeel bij mij is, dat ze in de garage kunnen. Daar is het dan -5 ongeveer)

7. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Ik denk dat die van ons in de garage gaan. Daar vriest het ook maar toch iets meer beschut dan buiten in de wind.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier staat ie al een tijdje in de schuur van de grond af.
    Maar zal ook even denken om extra stro.

9. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Ik beschreef in mijn andere post dat ik 2 flessen heb en ze omwissel om de zoveel uur.

10. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    's nachts dan ook? of zet je dan een bakje water neer?

11. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

snachts niet natuurlijk, maar ze kunnen best paar uurtjes zonder drinken, als je ze savonds wat groente geeft zit daar genoeg water in. als je morgens gewoon gelijk een nieuwe fles neerhangt is er niks aan de hand.
    ik zou ze overig niet helemaal vol vullen, gewoon tot de helft, ijs zet namelijk uit en dan heb je kans dat de fles stuk vriest

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou geen bakjes water neerzetten, want als dat omvalt of je konijn stapt er per ongeluk in wordt hij nat en de vloer ook. Lijkt me niet heel prettig voor het konijn.

Ons konijn bleef altijd gewoon buiten, als het zo koud werd dan gaf ik hem extra hooi/stro/zaagsel en een deken over de kooi. Dit jaar zou ik konijn wel binnen hebben gezet in het tuinhuisje omdat hij heel oud en zwak was geworden (13 a 14 jaar oud was hij). Maar andere jaren bleef hij gewoon buiten en had ook een hele dikke vacht (dit jaar was zijn vacht niet meer zo dik. Alleen is hij in december overleden.

Binnen halen in de warmwe huiskamer moet je nooit doen, veel te groot verschil tussen buiten en binnen. En in een warme bontjas krijg je het zelf ook veel te warm bij +20 graden.

13. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Savonds om 1 uur haalt mijn man hem weg als ik dan smorgens om 7 uur opsta loop ik even naar buiten op hem meteen op te hangen die paar uurtjes is geen probleem om even zonder te doen liever dat als vast gevroren tongetjes.
    Of erger bijvoorbeeld als hij hem omgooit of wat dan ook

Deel Deze Pagina