Ontzettende jeuk, maar geen cholestase

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sammy3, 21 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammy3

Sammy3 Lid

7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik ben nu 19 weken zwanger en sinds een aantal weken heb ik ontzettende jeuk, voornamelijk op mijn dijen. Er is weinig te zien, alleen rode puntjes na het douchen en beschadigingen waar ik heb gekrabt. Het is sinds afgelopen week ook uitgebreid naar mijn rug en buik. Ik ben naar de huisarts geweest en die heeft mijn leverwaardes laten controleren. Hier kwam niets uit.
    Ik gebruik nu loratidine tabletten (via HA), maar ik heb niet het idee dat die helpen. Daarnaast gebruik ik mentholgel, maar dat helpt niet, als de jeuk heel erg is, of maar even. Ik probeer mijn huid gehydrateerd te houden met olijfolie, aangezien ik allergisch ben voor veel crèmes en andere smeersels.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat eventueel helpt tegen de jeuk?

2. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Helaas geen oplossing hier. Wel een vergelijkbaar verhaal. Bij mij begon het echter pas rond de bevalling. In mijn kraamweek Vd tweede was het echt verschrikkelijk. De kraamverzorgende had zoiets nog nooit gezien. Ook bloed geprikt waar niks uitkwam. Maar achteraf gezien had ik ook een paar galsteenaanvallen gehad en die heb il sindsdien vaker. Ben er zelf dus van overtuigd dat die twee dingen gelinkt zijn maar de huisarts niet.

Bij mij hielp koud douchen eventjes. Verder niks... Gelukkig werd het na twee weken minder.

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    TS, hebben ze je galzuren zouten getest?
    Dat is nl de enige waarde waaraan je kan zien of je cholestase hebt.

4. Sammy3

Sammy3 Lid

7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Ik geloof dat er vanalles getest is, yGT, ALAT, billirubine, glucose, creatinine en nog een paar... Maar galzure zouten komt me niet bekend voor...

5. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Bij mijn vorige zwangerschap had ik het de laatste weken heel erg. Vooral mn buik en mn heupen /bovenbenen. Echt nog nooit zo erge jeuk gehad.
    Hier was er ook geen duidelijke reden.
    Ik hou het zelf op de combinatie van van erg warm weer en striae vorming.
    Ik zat minimaal twee keer per dag onder de koude douche, dat hielp even. En verder veel smeren met vette koelzalf, maar dat hielp niet echt helaas.
    Die menthol koelzalf kreeg ik alleen nog maar meer jeuk van.
    Ik hoop echt dat ik het niet weer krijg straks.

6. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Lijkt me wel dat ze het getest hebben. Ik weet niet precies hoe het op het afnameformulier staat vernoemd. Wordt ook wel cholzuur of cholaat genoemd. Ook billirubine heeft met galwegblokkades te maken maar is geen galzuur. Die komt vrij bij de afbraak van rode bloedcellen.

7. Leuk

Leuk Actief lid

28 jul 2014
    157
    66
    28
    NULL
    NULL
    Ik had ook veel jeuk.. Helaas was dat bij mij een voorbode voor de aankondiging van striae

8. Mivaro

Mivaro Lid

20 apr 2016
    19
    0
    0
    Ik heb er de laatste 3 weken ook last van maar dan alleen maar mijn vingertoppen. Gevraagd aan de VK en als het erger werd of na me hand en voetpalmen ging moes ik bellen.

Vandaag precies 38 weken zwanger en vandaag nog nergens last van gehad gelukkig hopelijk blijft het weg totdat de kleine zich meld

Deel Deze Pagina