Hiep hoi, kunnen we elkaar de hand schudden, heb al maanden klachten en arts weigert me nieuwe spuiten voor te schrijven omdat het in mijn bloed wel goed zit. Enige nadeel is dat waarschijnlijk de voorraad in mijn spieren weer compleet op is. Bij merk je het vooral heel erg aan spraakgebrek, gezwollen gewrichten, continu moe, zeer prikkelbaar en continu het koud hebben. Wil binnenkort toch weer naar de arts omdat je er dus ook onvruchtbaar van kan worden en dat is met mijn wens dus echt niet de bedoeling
Ik heb ook een tekort en een arts die niet mee wil werken ondanks verschillende artikelen onder haar neus te hebben geschoven. Uiteindelijk heb ik in duitsland zelf injecties gekocht en spuit ik het nu zelf.
JMay, wat een idiote artsen zeg en zeker met een waarde van 58! :O Jij moet levenslang spuiten en niet maar een paar keer. Die mensen spelen gewoon met je leven.
@Cin85: het hangt ervan af waardoor je een te hoog B12 hebt. Het kan bij jou genetisch zijn en dan plas je het inderdaad niet uit. Maar dan nog is er geen schadelijkheid bekend voor zover ik weet. Als je echter B12 spuit is na 1 spuit de waarde in je bloed al torenhoog. Dit zegt echter niets over de waarde in je cellen en dat is waar het verkeerd gaat bij mensen met een tekort. Bij mij is het ook niet te meten en dat komt vanwege de injecties. Bij mij is het ook zo dat, mocht er toch ooit blijken een negatief effect op lange termijn aan verbonden te zijn, ik er nu toch voor ga. Anders heb ik nu geen leven.
Dat vind ik overigens een voordeel van orthomoleculair/homeopatisch artsen. Zij kijken veel meer naar de klachten en concluderen daaruit, wel ondersteund door bloedtesten, maar wijzen iets niet af omdat je net boven de waarde ligt bv. Heeft mijn leven gered mag ik wel zeggen en dat is niet overdreven. Ik heb serieus nagedacht toen om mijn leven te beëindigen omdat ik me steeds beroerder voelde. Je gaat denken dat je gek bent...
Ja ik merk het vooral aan het moe zijn ..futloos Toen mijn waarde zo laag was kon ik niet eens meer op mijn benen Staan. Mijn ha is niet zo moeilijk hoor mocht ik weer spuiten willen kan ik die zo krijgen. Ga volgende week weer bellen. We wilde het aankijken om te kijken of me.lichaam t weer zelf zou aanmaken maar blijkbaar niet
Wat ben ik toch blij met mijn HA. Zonder problemen krijg ik al bijna 2 jaar 1 per wk/ per 2 wk mijn injecties. Maar het is ook een goede opbrengst voor hem. Hij heeft apotheek aan de praktijk. Dus hij kan rekenen voor het medicijngebruik, consult vanwege het injecteren (binnen 3 min klaar, kan hij gelijk weer inlopen met het spreekuur) en soms gaat de baby mee. Kijkt hij naar haar oortjes ed. 2 consulten rekenen binnen 1 consult. Ik mag er ook zoveel omdat mijn beginwaarde rond de 30 lag. En na een zomer injecties spontaan na bijna 5 jaar proberen zwanger werd. Tijdens de zwangerschap moet je flink doorgaan met injecties om een miskraam en misvormingen te voorkomen. En nu geef ik al ruim 10 mnd BV. Hiervoor zijn extra injecties nodig. Maar mijn HA heeft niet altijd zo makkelijk meegewerkt hoor. Ik liep bijna 1,5 jaar rond met een whiplash. Die hij niet serieus nam. Totdat er door een revalidatiecentrum werd bevestigd dat ik een whiplash had in de meest ernstigste vorm die er is.. En daarom mijn leven lang elke dag met veel pijn moet leven.. Sindsdien neemt hij mijn klachten serieuzer.
Ik heb ook een b12 tekort en mijn waarde is nooit lager dan 163 geweest, maar ik had verschrikkelijk veel uiteenlopende klachten. Ben vorig jaar wel 6x naar m'n huisarts geweest met hetzelfde verhaal. Uiteindelijk in jan miskraam gekregen, toen in maart was ik opnieuw zwanger en ben ik weer naar de huisarts gegaan. Dit maal was het een andere en daar heb ik geëist dat ik injecties kreeg, omdat ik veel te bang was dat het opnieuw fout zou gaan. Helaas is het wederom fout gegaan en had al 3 injecties gehad. Dus of het nu wel of niet daaraan gelegen heeft? Ik heb nu 10 injecties gehad en nu wil ze weer waarde meten maar dat zegt natuurlijk niks dus dat wil ik voorkomen. Ja het is een heel gevecht om je gelijk te halen bij de huisartsen wat dit betreft. Sinds de injecties voel ik me wel stukken beter, geen gewrichts-, zenuw- en aangezichtspijnen meer, minder haar uitval, minder snel blauwe plekken en zit gewoon beter in mijn vel (en dan vergeet ik nog zomaar andere klachten die ik had) ze moeten ergens de grens trekken qua waarden die normaal zijn, maar zo zwart wit is het niet. De een heeft meer b12 nodig dan de ander. (Zwangeren, maar ook bijvoorbeeld rokers, mensen met veel stress; gebruiken allemaal meer b12) succes met het gevecht met de ha...!
Inderdaad een b12 is lastig te meten met bloedprikken, zeker als je injecties krijgt dat is gewoon geen ´echte´ waarde. Verder lees ik hier toch echt dat je het gewoon uitplast Behandeling | Stichting B12 Tekort
Hier laatst sinds 4 jaar weer bloedgeprikt met elke 3 maand injecties krijgen (vlak voordat ik weer moest.) 224 veel te laag dus, helaas ook pas sinds 2 maand erachter gekomen dat 1x in de 3 maanden injecties krijgen te weinig is altijd minimaal elke 2 maand. Nu mijn eigen plan getrokken, b12 besteld via de huisartsassistente en de spuiten, mijn moeder gaat me nu elke week een spuit geven en dat langzaam afbouwen naar 1x per maand. Ze zoeken het allemaal maar uit, internist was ook voor een week niet bereikbaar *zucht*
Weet er iemand ook een goede arts op dit gebied in de regio of stad Utrecht? Ik heb op mijn 21 een zwaar tekort gehad en toen injecties gehad (6) sindsdien nooit meer. Ben nu 37 en een aantal keer op B12 getest maar was telkens net te hoog dus kreeg ik niks van mijn huisarts. En nu lees ik hier, eens een tekort altijd een tekort, klopt dit???
Het is inderdaad zo dat wanneer je eenmaal begint met spuiten, en de oorzaak van het te kort niet gevonden wordt, je eigelijk niet meer kan stoppen met spuiten. en wat is net te hoog, de waarde die ze hier in NL hanteren is erg aan de lage kant, dikke kans is dat het dus wel gewoon een te kort is, Hier hetzelde advies ga op zoek naar een internist, als de huisarts niet mee werkt.
Ik weet mijn waarde niet precies meer maar volgens mij was het rond de 180. Een aantal klachten herken ik zeker, maar niet alles
Ik vind het fijn om deze waarde te lezen. Natuurlijk niet om te lezen dat je er last van hebt maar er komen over het algemeen waardes voorbij die lager dan 100 zijn en deze ligt hoger dan mijn geprikte waardes en jij hebt ook last! Ik heb inmiddels een bekende orthomoleculair arts aangeschreven die ik al jaren ken met de vraag wat hij ervan denkt. Ik hoop dat hij snel reageerd. Misschien dat ik dan verder kon.
Het hangt ook af van de reden van je tekort. Als je vegetarisch of veganistisch eet en je eet geen afdoende vleesvervangers, dan is een tekort daaraan te wijten en kun je het af met pillen. Ook bv maagzuurremmers kunnen een tijdelijk tekort veroorzaken. Als je gewoon vlees eet en ze de rest van de mogelijkheden niet hebben onderzocht of niets hebben gevonden, dan zou je gewoon nog injecties moeten krijgen.
Te laag dus print dingen uit van de b12 stichting en ga hiermee naar je huisarts.. En sowieso gewoon starten met injecties kan geen kwaad.
Ter indicatie: met mijn waarde van rond de 180 was 1x in de week in het begin zelfs niet afdoende. Ik gebruikte daarnaast ook zuigtabletten om de tijd te overbruggen. Als het echt erg was, spoot ik gewoon dubbel of 2x.
Ik heb nooit B12 injecties gehad, wel ooit tabletten. De oorzaak van mijn B12 tekort was mijn chronische darmziekte. Maar die tabletten zijn 6 jaar geleden erna was mijn B12 goed en momenteel dus veel te hoog. Volgens mijn internist is het dus een fabeltje dat je het teveel uitplast en dat blijkt dus ook wel. Een voordeel, ik heb geen last meer van koude handen!
Ik kan me niet voorstellen dat de stichting b12 een fabel vermeld op hun website dus denk dat je internist het aan het verkeerde eind heeft.