Ik heb nogal een lage weerstand en ben vaak moe, waardoor ik elke dag een tabletje Echinacea slik. Ik ben nog niet zwanger, maar we zijn wel aan het proberen voor een kindje. MAAR! Nu heb ik toevallig ergens vernomen dat je best geen Echinacea slikt als je zwanger bent (dus veronderstel ik ook beter niet als je zwanger probeert te worden?!). Dit omdat het een aborterende werking zou kunnen hebben. Heb al het een en ander proberen zoeken op internet, maar kan hier niet zoveel over terugvinden. Weten jullie hier meer over? En moest het schadelijk zijn, hoe lang blijft die Echinacea in je lichaam denk je (enkele dagen, weken,...)? Vorige maand vermoedde de huisarts dat ik een miskraam gekregen had, omdat het vruchtje niet goed gehecht was, gezien ik heel in het begin van mijn zwangerschap een zware keelontsteking had. Dit wil ik dit keer zeker voorkomen door voldoende weerstand op te bouwen vooraf. Maar wil natuurlijk ook niet het risico lopen ALS ik terug zwanger ben dat het weer misloopt, dit keer door de Echinacea. Dus ben ik nu van plan om de Echinacea te blijven slikken tot aan mijn eisprong en er dan even mee te stoppen. Of slaat dit helemaal nergens op? Iedereen die hier meer over weet, schrijf het gerust hieronder! Of wie het wel nog blijft doorslikken tijdens de zwangerschap en weet dat het zeker geen kwaad kan, laat het ook gerust weten!!
Geen idee, maar dan zou ik het risico niet nemen en op zoek gaan naar iets waarvan je wel zeker bent dat het geen kwaad kan.
Als je zo twijfelt over het gebruik van Echinacea als je zwanger wil worden, kan je misschien die vraag stellen aan je huisarts of een homeopaat of het schadelijk is of niet? Je zou misschien beter andere alternatieven kunnen gebruiken om je weerstand te verhogen, misschien een andere dieet met veel groente en fruit of multivitaminen bv.
Volgens mij staat er op de bijsluiter dat het geen kwaad kan toch? Ik weet het niet precies. Maar vraag het anders je huisarts of een homeopaat. En tijdelijk niet en dan weer wel helpt niet bij homeopatische middelen. Dat moet je voor een goede werking consequent blijven innemen. Ik slik zelf Echinaforce druppels, maar tijdens beide zwangerschappen niet gebruikt. Er zit namelijk wat alcohol (een pietsie beetje maar, maar toch) in die druppels en tabletten slik ik niet graag. EDIT: http://www.avogel.nl/datafiles/datafeed/bijsluiters-pdf/Echinaforce-TKG-60-tab-BSL-NL-07509281-12I2.pdf Je mag het NIET gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoeding. Ik zou het tijdens het zwanger proberen te worden, dan ook achterwege laten. Dan maar extra fruit, vitamine C en veel groente nemen, of desnoods gezonde shakes. Je eetpatroon aanpakken om de weerstand te bevorderen.
Dankje voor de info!!! Was best wel geschrokken. Denk dat er veel mensen zijn die dat nemen, maar niet weten dat het best tijdens een zwangerschap niet gebruikt wordt...
Ik gebruik het momenteel ook maar omdat er toch wel duidelijk op het flesje staat dat je het niet mag gebruiken ALS je al zwanger bent, ga ik het risico niet nemen en tijdig stoppen