vraag voor huiseigenaren (geen nieuws gevolgd)

Discussie in 'De lounge' gestart door Iggylover, 12 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

en als het ooit gebeurt zeker niet nu. het is idd oud nieuws dus je moeder hoeft zich zeker niet druk te maken. als ze het ooit afschaffen komt er heus wel een overgangsregeling.

met het tekort aan huurwoningen en huizen die langer te koop staan zouden ze wel stom zijn, ik denk dat we dan een massa emigratie gaan krijgen ;)

2. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi het zal er ooit wel afgaan, ik geloof dat nederland nog het enige land is wat met de hra werkt.
    maar als het eraf gaat dan zal dat niet in een keer gaan, maar waarschijnlijk uitgespreidt worden over bv 10 jaar.
    dus ieder jaar een beetje minder.
    anders staat echt iedereen op straat, want je kan je huis wel verkopen maar tegenwoordig kost een normaal huis al ruim 200.000 en die kan je dan bijna niet meer ophoesten, als je nog een hypotheek krijgt.

joyce

3. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Dit roepen ze idd al een aantal jaren. Maar zoiets kunnen ze gewoonweg niet ineens doorvoeren, er zijn nu al genoeg gezinnen die net op t randje van hun financiele kunnen moeten leven en dan door het intrekken van zo'n regel behoorlijk in de problemen kunnen komen.

Dat ze de aftrek beperken voor mensen met een huis boven de 3 ton of mensen in een belastingpercentage hoger dan 42 % ofzo vind ik wel best een optie.

4. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    volgens mijn vader geld dit niet voor mensen die al een hypotheek hebben, alleen als je een nieuwe afsluit.

5. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ah dat zou ook nog een goede invoerregel zijn ja, dan kun je er tenminste rekening mee houden bij het kopen van een huis.

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb er ook niets over gehoord,mag toch hopen dat dat niet echt zo is anders kan ik wel vast mijn huis te koop zetten

7. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Het blijft wel feest in Den Haag he.

Dat ze op dit moment niet gewoon hun aandacht kunnen richten op het herstellen van de woningmarkt. Januari 2009 was qua woningverkopen nog vele malen slechter dan december 2008.

Wij hebben in ons hoofd dat wij over een jaar of 2 willen verhuizen naar een groter huis, maar dat kan eigenlijk alleen als we zeker weten dat we het ook zonder hypotheekrenteaftrek redden.

Ach, nu doen ze er niks mee, maar wat krijg je dan: zodra de markt zich weer hersteld heeft voeren ze het alsnog in.. Daar gaat de markt weer.......

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    sorry hoor, maar hoe serieus wordt Nederland dan nog genomen als ze zoiets doen?
    Ik geloof echt niet dat het gaat gebeuren. Wellicht dat het inkomensafhankelijk gaat worden, maar jan modaal moet toch zeker gewoon een huis kunnen blijven bezitten!

9. missyb

missyb Niet meer actief

Misschien denken ze wel jan mondaal kan in een huurhuis gaan wonen of zulk iets.

Ik ben blij dat ik in een huurhuis woon, vind het altijd maar een risco en stel je bent je baan kwijt of er valt een salaris weg en je kunt het niet betalen sta je alsnog opstraat,vind het een vrij groot risico

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Babylover, daarom hebben wij een huis gekocht op 1 salaris. (jaja, dat kan met de huizenprijzen in drenthe) Maar vind het toch wel erg fijn om een huis te bezitten (al is het natuurlijk eigenlijk van de bank, hahaha)

Guppie, die HRA gaat op den duur echt verdwijnen. De vraag is enkel wanneer, en wat gaan ze er voor in de plaats bedenken.

11. missyb

missyb Niet meer actief

Nou dat heb je dan goed gedaan;)

12. Niet meer actief

Vrij serieus, aangezien al heel veel landen in het verleden vergelijkbare belastingtechnische truukjes hebben opgeheven. Wat je niet moet vergeten is dat wanneer de hypotheekrenteaftrek verminderd wordt en uiteindelijk afgeschaft is, de huizenprijzen ook zullen dalen waardoor de opgeblazen huizenprijzen ook verleden tijd. Groot-Brittannië is daar een mooi voorbeeld van.

Het huis waar ik woon en waar mijn ouders een hypotheek over hebben, is in twintig jaar in waarde verdubbeld (en steeds sneller), en dan moet je het guldenteken nog vervangen door een euroteken. Dat is toch niet vol te houden dan, als je het in stand laat dan kost het goedkoopste huis binnenkort al drie ton :rolleyes: Dan is zelfs met hypotheekrenteaftrek de hypotheek voor een nieuwe woning niet meer te dragen.

De situatie is nog lang niet zo erg als in Spanje, maar hoe meer de huizenprijzen opgeblazen worden, hoe groter het risico op een klap wordt. Door over een paar jaar bij een betere economie toch eens werk te gaan maken van de hypotheekrenteaftrek kan er een hoop lucht uit de markt gehaald worden, worden prijzen realistischer en de hypotheek ook zonder aftrek een stuk dragelijker voor velen. Afschaffen in een klap is niet mogelijk, maar uitsmeren over een lange periode geeft geen grote problemen, zolang het niet in één klap gebeurt hebben huisbezitters er gedurende de looptijd van hun hypotheek er weinig last van, daar weinig huisbezitters hun hypotheek de volledige looptijd (vaak tot 30 jaar) uitzitten.

13. Lana81

Lana81 Bekend lid

28 jun 2008
    518
    0
    0
    Dit zal waarschijnlijk wel gaan kloppen, er zal wel een overgangsregeling worden bedacht. Maar wat dacht je van de huizenmarkt. Iedereen die een nieuw huis koopt zal niet zoveel meer willen en/of kunnen betalen voor een huis dus de huizenprijzen gaan gigantisch zakken. Is uiteindelijk realistisch en de huizenprijzen worden dan weer normaal. Maar toch. Erg zuur voor de mensen die nu een huis bezitten, zodra deze verkocht wordt maken ze dus flink verlies. Waardoor uiteindelijk toch de groep die nu al een hypotheek heeft er het meeste nadeel aan heeft...

En voor degene die aangaf (weet even niet meer wie, sorry) dat hypotheekrente-aftrek niet eerlijk is voor huurders: er zijn wel heeeeel veel mensen in nederland die gebruik maken van zogenaamde huursubsidie/toeslag... Die krijg je als koper weer niet.

14. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    20 jaar komt beter in de richting.

Maar tja als ze dit gaan doen zullen ze ook de huursubsidie aan moeten pakken denk ik anders zullen veel nederlanders in opstand komen.

Deel Deze Pagina