Als ik de kleine kom afhalen (17.15/17.20) is er 1 leidster op zeker 7, vaak 8/9 kindjes waaronder 2 baby's. Ik vind dit zelf echt te gek, zeker omdat ze dan ook overdrachtjes moet doen. Hoe zien jullie dat, is dat wel te doen? En mag dit wel wat betreft leidster kind ratio? het betreft een verticale groep met 12 kindjes en 2 leidsters.
Hi. Ik ben geen kdv leidster maar heb er dik ander half jaar stage gelopen. Ik vind dit niet zo raar. De hele dag zijn ze met meerder leidsters maar hoe meer kindjes weg gaan hoe meer leidsters er ook naar huis gaan. De activiteiten zijn allemaal afgelopen en alle luiers zijn verschoont. De kindjes spelen nog wat en wachten op hun ouders. Ze zijn hier voor opgeleid en hebben hier ervaring in. 1 kind op 1 leidster vraagt meer aandacht dan 5 kinderen of meer op 1 leidster dan vermaken ze zich met elkaar.
Bij ons is dit ook zo geregeld. Om 17.00u is de eerste leidster klaar en de ander blijft tot 18.00u of tot sluit om 18.30u. Meestal zijn er bij ons ook nog ongeveer zo'n 7-8 kindjes over. Wat hierboven ook al beschreven werd zijn alle "klusjes" gedaan. Kinderen zijn allemaal voor het laatst verschoond, krijgen geen flesjes of hapjes meer en spelen bij ons rustig aan tafel zodat de groep niet weer een puinhoop word en de rust heerst in de groep. Ik vind dit prima te doen tijdens de overdracht als er ouders komen. Vaak komen de meeste ouders toch al voor 17.30u. Meestal heb ik er dan nog zo'n 3-4 over. Ik werk ook op een verticale groep.
Ik heb het wel een keer gelezen, en het mag wel. Dat is alleen aan het begin van de dag, tijdens de lunch en aan het eind geloof ik. Dan mag er afgeweken worden van de leidster-kind ratio. Ik vind het alleen niet handig, juist omdat er dan overdracht moet plaatsvinden. Dat is ook heel onrustig voor de kindjes. Wij waren altijd erg laat met halen (tussen half zes en kwart voor zes) en dan waren er bij ons altijd wel 2 op de groep.
bedankt dames!! respect voor jullie trouwens, lijkt me best een pittige baan. Maar wel erg leuk, met al die kleintjes! goed te horen dat het niet heel uitzonderlijk is. Laten ze daarom ook de baby's niet meer laten slapen eind vd dag, is dat dan onhandig als je alleen staat of maakt dat niet uit? Ook moeten ze bij ons 2 trappen af, dus bij brand lijkt me alleen staan ook niet echt ideaal. Ik hou m'n hard vast. In het pand zijn wel meerdere collega's aanwezig, maar die moeten met brand toch ook alleen hun eigen groep het pand uitkrijgen.Iki vind 1 op 9 echt erg krap ivm de overdrachtjes die ook gedaan moeten worden tussendoor. Volgens mij is het vooral fijn voor de portomonnee van de directie
Geen idee! Ik heb 't wel eens gehad dat ons zoontje nog sliep. Was toen ie nog heel klein was. Is ook niet leuk voor het kindje, om wakkergemaakt te worden. Misschien dat dat een belangrijkere reden is? Goede reden om eens bij de directie te vragen naar het calamiteitenprotocol. En dat je graag wil weten wat de leidster moet doen als er brand uitbreekt op zo'n moment. Kun je ook aan de leidsters zelf vragen, wantzij zouden dat protocol ook moeten weten. Als dat niet zo is, is dat al een signaal dat het niet helemaal goed zit. Zo zou ik het niet willen zeggen, maar geloof me, als ze meer personeel inzetten, gaat het uurtarief omhoog.
Ik werk ook op een kdv en bij ons is dit ook zo.Heeft inderdaad met geld te maken(wat er niet is )Geloof me,ik vind het ook echt niet ideaal!Zeker niet als er nog kinderen warme hapjes moeten.Maar het mag dus wel!
Bij ons is gewoon de regel dat kinderen tussen 5 en 6 geen warme hap meer kunnen krijgen. Ze kunnen een warme hap krijgen voor 5 uur. Verder is dat trouwens ook maar tot de 1 jaar, daarna geven we geen warme hap meer.
Ik werk ook op een kdv, de ene leidster werkt van 730-1700 en de ander van 900-1830. We kunnen moeilijk allebei van 730-1830 werken aangezien je ook niet meer dan een bepaald aantal uren per dag mag werken Wettelijk gezien mag het idd, amorgens, eind vd dag en in pauzetijd. Dat is de reden dat kinderen in principe voor 9 uur en na 17 uur geen eten oid krijgen tenzij het hele jomge baby;s betreft. Wat slapen betreft, kleintjes onder het jaar laat ik lekker slapen wanneer ze willen, anders heb je jezelf ermee. (moeie baby's zijn huilende baby's) Ideaal is om het zo te plannen dat de meeste kinderen wakker zijn als je collega naar huis is aangezien het gewoon heel lastig is om én 8 kinderen in de gaten te houden, én overdrachten te doen en tegelijk ook nog kindjes uit bed te halen en om te kleden.
hoe bedoel je dat met dat je natuurlijk niet een hele dag mag werken? volgens de arbeidstijdenwet mag je tot 12 uur per dag werken volgens mij. Of je dat ook moet willen is natuurlijk een 2e vraag. Maar als jullie het allemaal prima te doen en verantwoord vinden, is het goed toch?! Ik kijk er gewoon nogal van op, wat je zegt 1,5 uur alleen en dan zeker 8 kinderen verdeel over slaapkamer, alg ruimte en dan ook nog overdracht. En natuurlijk moet er altijd wel 1 plassen, hahaha. respect ladiesssss. Ik hoop dat met de tariefstijging ook jullie salaris omhoog is gegaan.
Ik werk zelf op een babygroep (0-1 jaar) en ze worden allemaal altijd al erg vroeg gebracht en dan ben je dus 's ochtends zo'n een half uurtje lang alleen met een baby of 7 a 8 en dat is best druk! Maarja, in de kinderopvang wil je geen 12 uur per dag werken, dat trek je echt niet. Na 10 uur ben je al op, de meeste in ieder geval wel. En daarnaast is personeel gewoon hartstikke duur en de aanvragen lopen momenteel overal terug, dus meer geld is er gewoon niet. En als eigenaar van een kdv verdien je meestal echt niet veel hoor.. Ga maar eens uitrekenen al die kosten. En dat heb ik al heel vaak gedaan en dat is geen vetpot. Dus je personeel allemaal 12 uur per dag in gaan zetten is simpelweg onmogelijk, tenzij je de uurprijs flink omhoog schroeft... En dat willen ouders dan ook weer niet. Bij ons beginnen we in de speelhal, tussen de middag ook en aan het eind van de dag weer, zodat je met meer leidsters bent, alle groepen bij elkaar. Dat is wel zo prettig. Dan kun je als leidster ook nog even naar de wc of wat dan ook zonder de groep alleen te moeten laten.
Was bij ons ook. En bij ons hebben ze trouwens vier groepen: 0-2 en 2-4. Ze beginnen bij beide groepen gemixt. Dus 2 groepen van 0-2 bij elkaar en 2 groepen van 2-4 bij elkaar. Allebei de mixgroepen hebben dan 2 leidsters. Ideaal! En op een gegeven moment komen dan de extra leidsters en dan worden de groepen gesplitst. Ik krijg in elk geval nooit de indruk dat ze het te druk hebben. Vooral 's ochtends. Dan is er meestal eentje bezig met de was (theedoeken enzo) te vouwen.
Wij mogen niet meer dan 36 uur per week max werken, in mijn bedrijf mag je niet meer dan 8.5 uur per dag op de groep werken, uiteraard wel vergaderingen enz waardoor je langere dagen heb. Zou elke leidster van 730-1830 werken dan werkt een fulltimer maar 3 dagen en dat is natuurlijk onbetaalbaar voor het bedrijf. En nee, helaas, wij hebben er geen salaris bijgekregen en dat gaat voorlpoig niet gebeuren ook. En de werkdruk gaat alleen maar hoger worden nu de wachtlijsten weg zijn, er vallen ontslagen, groepen zullen samengevoegd moeten worden, we staan vaak alleen....Zoals je ziet word de kinderopvang alleen maar duurder terwijl de kwaliteit achteruit gaat!
Bij ons op het kdv is dit ook zo. Het kwam wel eens voor dat een leidster tijdens mijn overdracht een huilende baby oppakte of twee ruziënde peuters terecht wees. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Dat geeft mij juist een idee hoe er met mijn kind wordt omgegaan als er andere ouders aanwezig zijn..
Er mag idd bepaalde tijd afgeweken worden van de leidster-kindratio. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden, bijv minimaal de helft van het aantal leidsters wat er normaal staat (als er normaal 3 nodig zijn bij een bepaald aantal kinderen, dan moeten er dus 2 overblijven). Zo uit mijn hoofd was het (een jaar geleden, weet niet of het nog veranderd is) max 1,5 aan begin en eind van de dag, een bepaalde tijd in de pauzes, het totaal niet meer dan 3 uur op een dag. En als iemand alleen op de groep staat, moet er een achterwacht geregeld zijn die binnen 15 min ter plaatse kan zijn. Deze regeling hoort in het pedagogisch werkplan beschreven te worden (mits van toepassing, als er altijd meerdere mensen aanwezig zijn hoeft het niet). Ik heb jammer genoeg wel vaker gezien dat het niet gaat zoals zou moeten, bijv in de pauzes meer dan de helft van de leidsters het pand uit en dat met een babygroep op de 2e verdieping. En er zijn ook KDV's die helemaal geen ontruimingsplan hebben of het nooit oefenen. Er zijn veel KDV's en BSO's die de leidster-kindratio stelselmatig overschrijden, omdat daar de meeste kosten mee bespaard worden. Of ze schuiven kinderen door naar een andere groep wat niet de bedoeling is. Als je als ouders je twijfels hebt kan je er best eens naar vragen bij de locatieleider lijkt me. Weet je zeker dat er iets niet goed gaat dan kan je ook de GGD bellen en vragen of ze extra controleren.
*applausje voor Steluta* Inderdaad. Als ouder (vind ik dan) moet je ook een beetje een oogje in het zeil houden. Op de momenten dat je er bent, kun je wel een beetje een indruk krijgen van hoe het gaat. Als je twijfelt, kun je het navragen. Twijfel je nog steeds, inderdaad melding maken bij de GGD. De meeste controles zijn aangekondigd, maar een melding kan reden geven voor een onaangekondigd bezoek. Een goed KDV hoeft daar niet bang voor te zijn.
Ik heb het wel aangekaart bij de leidinggevende van ons KDV, omdat ik vond dat er te weinig gelegenheid was voor een goede overdracht. Mijn kinderen gaan naar een verticale groep. Ik breng ze vrij vroeg (8:00) en haal ze kort voor zessen op. Ik merkte nooit dat het druk was omdat de andere kindjes er (nog) niet waren. Toen ik tijdens mijn verlof later kon brengen en eerder kon halen, heb ik me er wel aan gestoord. Ik vind het persoonlijk niet goed dat 1 leidster met 8 of 9 kinderen blijft zitten en vervolgens ook nog aan de ouders moet vertellen hoe de dag is gegaan. Ik kreeg van het vestigingshoofd te horen dat het financieel lastig is om de planning rond te krijgen, maar voor mijn part maak je het tarief tussen 8 en 9 en tussen 17 en 18 dan maar wat hoger.
Ik ken eerlijk gezegd geen enkel kdv waar er om die tijden twee leidsters op een groep staan, tenzij er twee groepen zijn samengevoegd. Is dat wat je bedoelt? Of ken je echt kdv's waar het de gehele dag twee leidsters op een groep is? Ben dan wel benieuwd welke dagverblijven dat zijn.
Ik bedoelde OF 2 groepen samen, OF wel 1 leidster inderdaad, maar niet met 9 baby's. Dat vind ik echt heel veel.