vraag voor kdv leidsters

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door luckybird, 20 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Negen babies is idd erg veel ja.

2. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Bij ons is de eerste leidster tussen 17.00 en 17.30 vrij, ligt eraan hoe druk en welke kids er nog zijn. Wij geven dan ook geen warme happen ed meer.
    7 kids wil soms wel alleen hoor, ligt er maar net aan wat je verder nog moet doen enz

3. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik werk ook op een kdv, maar dan op een babygroep. Ik heb meerdere jaren op een verticale groep gewerkt. Bij ons is het zo dat je met 2 leidsters staat, maar de eerste begint om 7.30u tot 16.30u en de ander van 9.00u tot 18.00u. En nee het is niet altijd ideaal....soms is het inderdaad erg druk!

Bij ons is het niet zo, dat we daarom geen kindjes meer in bed leggen aan het eind van de dag. Dat doen wij wel gewoon, anders maak ik het voor mezelf (en het kind uiteraard) alleen maar lastiger. Ik zit dan met een oververmoeid kind, wat de andere kinderen weer aansteek, waardoor het weer onrustig op de groep wordt.
    En ja het is wel een stukje kostenbesparing....Maar het is ook CAO geregeld, je mag zoveel uur alleen staan op een groep per dag, met dat kind/leidster ratio.

Ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt over, wanneer er brand uitbreekt en de leidster met 9 kindjes 2 trappen naar beneden moet! Zijn er meerdere leidsters op de zelfde verdieping, maar dan van een andere groep? Kinderdagverblijven zijn verplicht om meerdere keren in het jaar een brandoefening te doen en er moet altijd tenminste 1 bhv-er in het pand aanwezig zijn!

4. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Even nog een reactie op de 9 baby's alleen. Ja dat gebeurd mij vrij regelmatig, na half 5, MAAR mijn collega gaat pas weg, wanneer we het er beide over eens zijn dat ik het of zij het aan kan. Ze kunnen natuurlijk ook alle 9, rustig aan het spelen zijn, meestal slapen er nog een paar. Of ik zet ze even aan tafel, waar we een soepstengel eten en ik een boekje voorlees of liedjes zing. Je wordt vanzelf handig in dat soort momenten!

Wij proberen ook geen happen en flessen meer te geven na half 5 en dit geven we ook aan bij ouders.

5. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #25 luckybird, 25 feb 2012
    Laatst bewerkt: 25 feb 2012
    pittig hoor!! overigens dacht ik dat er een maximum aan zit dat je alleen mag staan (uiterlijk!) per dag, maar ik weet niet precies hoeveel dat is, weet jij dat misschien?Zal eens kijken. Ik dacht dat dit max 3 uur was of heb ik dat mis (weet niet meer helemaal waar ik dat las)?
    Als het 3 is dan gaat de directie daar bij jullie overheen, want ik neem toch aan dat je naast de1,5 uur 's morgens en 1,5 uur 's middags dat er maar 1 leidster op de groep ook maar halve bezetting hebt tijdens een uur middagpauze (beide leisters een half uur). Dus 4 van de 10,5 uur is er dan maar 1 leidster.

6. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Er zijn tijden dat je buiten de kindleidster ratio mag. Ik weet het even niet precies maar uit mijn hoofd: tussen 6.30-9.30, tussen 12.00-14.30 en tussen 17.00-18.30.

Een leidster mag idd maar max 3 uur per dag werken dat de kindleidster ratio afwijkt, maar dit is per leidster. En de leidster die opent zal niet sluiten.

Topicstarter, als je twijfelt kun je altijd de mo groep bellen. Die kunnen je hierover informeren.

7. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ja dat klopt.....Wij gaan daar overheen.....en ze weten het heel goed, alleen ze hebben er nog niets van gehoord van de GGD oid. Dus laten ze het nog even om kosten te besparen ;). Want dat zou betekenen, dat de diensten veranderen van half 8 tot 5 en van half 9 tot 6. En ik kan je vertellen...als ik anderhalf uur meer moet gaan werken in de week, dan wil ik ze ook op contract zien!!
    Maar aan de andere kant, ik ben nu niet anders gewend en ik werk ook liever niet meer op een dag, omdat ik het nu al vrij pittig vind (maar ooo zo leuk!).

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Pfff... je zal maar eens het belang van de kindjes voorop zetten... :(
    Als ik zou weten om welk KDV dit gaat, had ik maandag meteen de GGD gebeld.

9. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Je kan ook zeggen dat er tegenwoordig teveel regels zijn....eerder werkte men van half 8 tot half 4 en van 10 tot 6.....toen was er ook niets aan de hand. GGD is bij ons laatst geweest en geen controleur die er over viel. Soms gaan regels ook te ver hoor! Het moet wel werkbaar blijven. En ja ik vind 9 uur + half uur pauze per dag erg veel in de kinderopvang.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet niet... wat betreft de veiligheid en het welzijn van de kinderen, kunnen er in de opvang denk ik niet te veel regels zijn (tenzij de overvloed aan regels juist voor een onveilige situatie zorgen).

En ook overwerkte leidsters zijn een risico voor de kinderen...

Dat je je als KDV willens en wetens niet aan de regels houdt en er gewoonweg maar niks aan doet, omdat ze er nog nooit op aangesproken zijn, vind ik kwalijk. M.i. zou een KDV ernaar moeten streven om aan alle richtlijnen en regels te voldoen. Ook de niet-verplichte.

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Je mag idd max 3 uur alleen staan op de groep per dag, bij ons gebeurd dit ook echt niet langer. Om half 5 eten wij warm (wij hebben een kok in dienst) tot 5 uur. Kinderen mogen bij ons aan het eind van de dag nog wel naar bed of een fles krijgen, wij hebben dan ook nog elke dag van 8.30 tot 18.30 een groepsassistente die kan inspringen. zij maakt ook de fruithapjes en smeert de broodjes, doet de was etc wij zijn er echt voor de kinderen. Na sluitingstijd komt het schoonmaakbedrijf. Al met al heel goed te doen bij ons.

12. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    die 3 uur afwijken van de norm, geldt die per leidster? dat lijkt me toch niet, maar per groep per dag dat er maar halve aantal aanwezig mag zijn. Wie weet dit?

13. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat goed zeg dat er eten wordt aangeboden. Wat voor soort kdv is het (keten?)

14. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    het is een particulier kinderdagverblijf.
    die drie uur is volgens mij per groep per dag, dat is in ieder geval bij ons zo (de groepsassistente niet meegerekend dan), maar pin me daar niet op vast.

15. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Daar geef ik je ook helemaal gelijk in hoor! Maar soms draven ze echt te veel door! Heeft helemaal niets met dit onderwerp te maken hoor, maar wij moeten bijv. elke keer nadat we het aankleedkussen schoon gemaakt hebben, dit op een lijst bij houden....En dit is nog maar fractie van alle betuttelende regeltjes van de GGD/HKZ. Soms echt belachelijk!

Ik wil het ook absoluut niet goed praten van onze organisatie, maar het is op het moment wel de realiteit. Je hebt vast wel weer kans, dat ze het door een ander regeltje of iets, goed kunnen praten.

16. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    de regels voor het kinderdagverblijf

één leidster per vier aanwezige kinderen tot 1 jaar;
    één leidster per vijf aanwezige kinderen van 1 tot 2 jaar;
    één leidster per zes aanwezige kinderen van 2 tot 3 jaar;
    één leidster per acht aanwezige kinderen van 3 tot 4 jaar.

Bij kinderen van verschillende leeftijden in één groep moet een gemiddelde berekend worden voor de vaststelling van het aantal kinderen per leidster. Dit gewogen gemiddelde wordt naar boven afgerond.

3-uursregeling

Het is toegestaan per dag gedurende maximaal drie uur af te wijken van de leidster/kindratio. Dit mag op de volgende tijden:
    voor 9.30 uur
    tussen 12.30 en 15.00 uur
    na 16.30 uur
    Verder gelden de volgende voorwaarden:
    In totaal moet minstens de helft van het benodigde aantal leidsters aanwezig zijn.
    Altijd dient er minstens één leidster plus een achterwacht aanwezig te zijn.
    Vóór 9.30 uur en na 16.30 uur mag de afwijking van de leidster/kindratio niet langer duren dan anderhalf uur aaneengesloten.
    Tussen 12.30 uur en 15.00 uur mag er maximaal twee uur aaneengesloten worden afgeweken van de leidster/kindratio.
    Buiten de regel: Als de stamgroep tijdens bepaalde activiteiten wordt verlaten, gelden dezelfde leidster/kindratio's. Er gelden geen regels voor activiteiten buiten het gebouw (uitstapjes). Een veelgebruikte afspraak is echter dat er even veel volwassen handen als kinderen meegaan. Dus half zoveel volwassenen als kinderen.

bron: Convenant Kwaliteit Kinderopvang

17. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Het is me nog nooit gebeurd dat er maar 1 leidster was aan het begin of het eind van de dag met veel kindjes. Dan mag ik blijkbaar toch erg tevreden zijn over mijn kdv. (ben ik ook trouwens) weet niet of dit aan de vestiging of de complete keten ligt. (korein kinderplein)

18. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL

Deel Deze Pagina