Vraag voor mensen die hun hond "vers" voeren

Discussie in 'De lounge' gestart door Yummy, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Onze hond wordt ouder en is een hele moeilijke eter.
    We hebben hem ruim vier jaar geleden uit het asiel gehaald en daar vertelden ze ook al dat hij zo moeilijk at.
    Wij hebben hem meteen even laten checken bij onze eigen huisarts en zijn gebit bleek erg slecht.
    Er zijn een aantal tanden getrokken en we gaan zeker 2 tot 3 keer per jaar met hem heen om zijn tanden even weer te laten controleren.

Harde brokken gaan inmiddels niet meer zo goed en we waren opzoek naar een oplossing. Nu heb ik al verschillende keren wat gelezen over vers vlees voor honden en ik denk dat dit voor ons ook nog wel eens de oplossing kan zijn.
    Hij krijgt dan alles binnen, het is zachter dan brokken en naar wat ik gelezen heb ook vele malen beter dan brokken.

Nu vraag ik mij af:
    Welk merk gebruiken jullie?
    Hoe vaak en hoeveel voeren jullie vers?
    Wat zijn jullie er wekelijks aan kwijt (kosten)?
    En wat zijn de voordelen volgens jullie?

2. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Bedoel je met vers voer gewoon die blikken?

Wij hebben die van pedigree of bonzo en onze hond krijgt dan 1x per dag een flinke schep. Doe 2 dagen met zo'n blik en het kost iets in de 60 cent.

Maar even veen brokken tip! Heb je frolic al eens geprobeerd? Zijn gewoon brokken maar wel een stuk zachter als andere brokken. Naast blikvoer krijgt onze hond ook frolic's.

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Carnibest! Ik gebruik het dan voor m'n katten, maar je hebt het ook voor honden.

Ik kan je dus niet helpen met de hoeveelheden en frequentie van het voeren, bij mijn katten voerde ik 2x op een dag.

De voordelen: Ze krijgen geen rommel binnen die in brokken gebruikt worden om te binden, geen conserveermiddelen e.d. De vacht wordt mooier en de ontlasting stinkt veel minder.

Heb even voor je gegoogled naar de hoeveelheid voor een hond: 25 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Prijs (natuurvoer hond) is 3,50/kg.

4. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Nee, ik bedoel echt de worst variant zeg maar. Vaak wordt het bevroren verkocht. Merken zijn bijvoorbeeld Barf, Energique, carnibest etc.

Frolic's heeft hij wel eens gehad, maar ik weet dat dat gewoon hele slechte voeding voor een hond is, net als pedigree.
    We merken dit altijd meteen aan zijn ontlasting en vacht.

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Bedankt!

Nee inderdaad, die voordelen las ik ook al. Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen, of het echt zo is.

Onze hond is ongeveer 20 kilo. Dat zou dan dus neerkomen op een halve kilo per dag, dus ongeveer €3,50 per 2 dagen.
    Valt me nog mee moet ik zeggen, alhoewel het natuurlijk wel duurder is dan gewoon brokken.

6. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Heb je wel eens geprobeerd de brokken met water te vermengen? Worden ze ook zachter van;)

7. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ah okee! Geen ervaring mee, dus kan je geen tips geven, sorry!

Persoonlijk heb ik geen slechte ervaring met Frolic's. Heb in tottaal nu 3 honden gehad, dit is de 4e en ze deden het allemaal goed op Frolic's.

Maar je kan indd ook eens proberen om de brokken te vermengen met een beetje water, niet te veel anders wordt het echt pap maar met een beetje worden ze indd een stuk zachter..

8. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    frolic en bonzo hebben veel kleurstoffen dus hebben we nooit gegeven .
    Onze hond die we nu hebben heeft vanaf het begin als pup dus en voor ze bij ons kwam wonen toen ze 2 was vers voer gehad , Barf dus vlees met botten , hele vissen en af en toe iets van zuivel erbij .
    dat gng wel goed maar ze had vaak last van haar darmen , wij zijn er achter gekomen dat het bij haar door kippenvlees komt .
    en we zijn toen ander voer gaan gebruiken , smuldier of die schijven weet ff niet meer hoe ze heten .
    ging ook n hele lange tijd goed en toen begon het weer nu krijgt ze brokken en gaat ook weer goed .
    maar als jou hond last heeft met zn gebit zou ik geen barf geven maar dan idd die schijven het scheelt per hond denk ik . gewoon proberen :)

9. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Mijn ervaring met m'n katten:
    - Minder spugen en minder haarballen
    - Minder ontlasting en het ruikt bijna niet (héérlijk als je 3 katten op een flatje hebt)
    - Veel mooiere vacht en minder verharen

En onze katten waren heel kritisch met eten, maar dit aten ze meteen! Ze zijn er echt gek op. Daarnaast één kat die van bijna al het voer gaat spugen (allergie) en daar hebben we sinds de carnibest ook geen last meer van :)

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij zijn fanatieke barfers ;)
    Wij bestelde bij Herby, waren minder tevreden alhoewel het assortiment wel uitgebreid is. Tegenwoordig bezorgd Lotgering bij ons.
    KVV en kippennekken, ribben, zalmkoppen e.d.
    Onze hond heeft noiot brokken gegeten dus echt vergelijken kan ik het niet.
    Wel ziet hij er super uit, geen tandsteen of i.d. nooit bezoek gehad aan de dierenarts ( op zijn ballen er af halen na ;) ). Glimmen als een spiegeltje, geen grammetje vet.
    Stinkt amper, poept weinig en drinkt ook niet bijster veel.

Jammer genoeg willen de katten er niet aan.

11. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Mijn schoonouders hebben jaren lang een hond gehad, en die hond die at gewoon met de pot mee, dus nadat zij klaar waren met eten kreeg de hond ook een prakkie, dus wat aardappels vlees en groenten, en die hond heeft nooit ergens last van gehad.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Onze hond van 33 kilo eet minimaal 1 kilo per dag, maar er wordt ook intensief mee bewogen ( minimaal 5 km per dag lopen, fietsen, skeeleren ).
    En dan ook graag kippennekken of i.d.

13. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Vers vlees geven is absoluut goed voor een hond. Mijn honden krijgen dit al praktisch vanaf het begin.
    Ik voer hier voornamelijk darf (biologisch vers vlees) dit kost 17euro voor een doos vn 5 kilo. Ook carnibest vind ik goed. Duck niet,dit is net karton en er zit mega veel graan is wat gewoon niet goed is voor honden. Soms als ik een arme periode heb wat smuldier vermengd met duurder voer.
    Maar voornamelijk dus darf; het is goed voer en het is biologisch en ook nog goed te betalen.

Ik heb 2 franse bulldogs dus die mogen wel iets steviger in hun vel zitten dan een jack russel bijvoorbeeld. Ze wegen tussen de 12,5 en 15 kilo en krijgen tussen de 300-400 gram. Meestal is het advies tussen de 20-30gr per kilo lichaamsgewicht. Maar voer voornamelijk op het oog!
    Een keertje vis (haring,sardines,tonijn) is ook goed voor ze.

Succes met het voeren en als je nog iets wilt weten mag je pb-en hoor.Je zult merken dat de honden er beter uit gaat zienen dat de ontlasting drastisch afneemt (omdat ze vers veel beter verteren en dus minder restafval achterblijft,poep dus:p)

14. danip

danip Niet meer actief

Hier een hond van 25 kg dus ik geef iets meer dan dat. Maar ik ben ongeveer 50 euro per maand kwijt. We geven trouwens carnibest. Ik merk dat ze veel mooier in haar vacht zit, minder verhaart! (scheelt echt heel veel) maar 1 of hooguit 2 keer per dag poept. En ze ziet er ook gewoon gezonder uit. En daarbij is ze een ontzettend moeilijke eter, maar dit gaat super. Ze vind het heerlijk! Dus voor mij echt wel veel voordelen.

het enige lastige vind ik dat het meenemen op vakantie wel eens vervelend is. Maar je kunt ook daar een adres zoeken zodat je het niet hoeft mee te nemen.

Oh en vergeet niet om ook harde (botten, kippennekjes e.d.) te geven. Alleen zacht is niet goed voor de tanden.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh ja, kosten. Wij betalen 70 euro gemiddeld voor 2 maanden.
    Echt niet duur dus!

16. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Onze oudste hond krijgt wel eens de Rodi hart/pens plakken die je in de diepvries bewaart en ze krijgen het vers van Renske.
    We geven dit naast de brokken (let wel op: vers voer niet mengen met gewone brok, er moet minimaal 8 uur tussen zitten, bij geperste brokken kan dit weer wel, die nemen geen extra vocht op en zwellen dus niet op in de maag).
    En laat je hond er eerst even aan wennen, anders krijgt ie diarree.

17. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Die van ons krijgen Duck lam/rijst of Duck compleet en doen het daar erg goed op.

18. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Ja hier!

Wij voeren onze franse bull al vanaf pup vers vlees.. Carnibest voornamelijk en af en toe smuldier.
    Hij is nu 7 maand oud en is al een mooie grote bull aan het worden. Zijn vacht glanst en hij stinkt niet! (wat veel bullen over het algemeen wel doen) en hij poept maar 1x per dag wat amper stinkt.. Als we hem op de brok zetten (2 weken gedaan) dan poept die wel 5x per dag en stinken pffff

19. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Toen wij nog een hond hadden kreeg hij ook alleen maar vers vlees. Ik stelde het zelf samen (barf) en ik was er echt heel weinig geld aan kwijt. Eens in de zoveel tijd ging ik naar een islamitische slager en daar kocht ik bijna alles. In het jachtseizoen kon ik karkassen e.d. van jagers overnemen.
    Mijn hond at 500 gram per dag en dat kostte ongeveer € 1,-. Hij zag er prachtig uit, mooie vacht enz.

20. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Toen we nog 2 honden hadden hebben ook een hele tijd Haaks Barf gegeven. Een hond was een erg moeilijke eter, die ook erg mager was, en de andere hond was een dekreu die ook shows e.d. liep.

In 1 woord: SUPER! Als ik nu foto's zie waar ze brokken kregen, en daarna foto's waar ze Barf kregen, dat is echt een wereld van een verschil. Een erg mooie glanzende vacht, goed op gewicht en ze aten goed. Voor 2 Shiba's waren gebruikten we ongeveer een 250 gram op een dag (€3,75 per 500 gram), maar dan wel steeds variëren. En voor "snacks" als kippennekken e.d. kun je ook naar een Islamitische slager gaan, dat is erg goedkoop en goed van kwaliteit.

Ik ben benieuwd of je over gaat op vers vlees en hoe het aanslaat bij je hond! Succes!

Deel Deze Pagina