Vraag voor moeders met drie of meer kinderen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door merah, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind het wel veel drukker. Ik kom echt structureel handen en ogen te kort. Doordat je met een baby vaak toch wel veel gerichte aandacht op de baby hebt, zien de oudste twee hun kans schoon om allerlei ongeintjes uit te halen, terwijl ik zit te voeden of te verschonen of zo. Ook de hoeveelheid was is inmiddels geexplodeerd. Voorheen had ik heel af en toe wel eens een moment dat er nergens in huis vieze of schone nog op te bergen was te vinden was, maar dat is de afgelopen 8 maanden niet meer voorgekomen.
    De oudste twee gaan naar school, dus we zitten wel aan een vast ritme, dat is soms lastig, maar ik vind het zelf wel fijn. Toen ze nog niet naar school gingen hadden onze dagen vaak weinig routine en ik gedij blijkbaar beter bij een vaste routine. Hoewel ik het ook wel heerlijk vind om het in de vakantie op mijn vrije dag wat rustiger aan te kunnen doen.

Ik vind het ook wel lastig om de oudste twee nog exclusieve aandacht te geven. We doen wel heel veel met z'n vijven, dagjes uit, vakantie, dat is allemaal geen probleem. Maar onze baby slaapt heel weinig, zowel overdag als 's nachts, dus ik heb niet veel tijd om overdag bijv. even lekker een spelletje met de oudste twee te doen of zo. En we zijn ongelofelijk moe, doordat we zulke waardeloze nachten hebben. Als ik in een nacht 2 x 2 uur heb geslapen heb ik tegenwoordig al een goede nacht gehad, dus tel uit je winst.... Dat is ook niet altijd even sfeerbevorderlijk.

Ik denk dat het wel makkelijker wordt als hij wat ouder is en wat beter meedraait in het ritme van de rest van het gezin. Maar goed, hij is zo ontzettend lief en leuk dat we alle drukte en ongemak graag voor lief nemen. Ik denk niet dat iemand hier in huis ons kleintje zou willen missen, hoe lastig het soms ook is.

2. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Ik vind drie heel erg meevallen. Alleen het halen en brengen van en naar school met een baby vind ik lastig. Denk ook dat het hier vrij makkelijk gaat omdat de oudste zich al zelf kunnen redden en buiten spelen.

3. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Ik ben sinds drie weekjes mama van 3 kindjes. Zoon van 4, dochter van nu 23 mnd en dus dochter van 3 wk. En heel eerlijk is t pittiger dan ik dacht, maar dat komt vooral door mijn eigen verwachtingen :) ik dacht dus: die derde doen we er wel even bij, omdat de tweede heel makkelojk was ondanks reflux en kma. Nu dus weer reflux en spruw, tepelkloven e/ verkoudheid en dan nog 2 kindjes die het ook allemaal moeten verwerken. Zoonlief zit ook net op school' allemaal best veel bij elkaar. Maar ik geloof echt wel dat t makkelijker wordt. Maar ik ben zelf wel relaxed als mama en kan bijvoorbeeld het huishouden makkelijk loslaten als dat ik even niet gaat
    Alleen mijn bekkeinstabiliteit vind ik wel pittig nu.

4. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Wij gaan in december voor nummer 4.
    Mijn Kids zijn 13, 5 jaar, net 6 jaar en 21 maanden oud.
    Mijn oudste die is erg makkelijk en doet zelf erg veel zelfstandig.

Mijn 6 jarig draakje is wel een handenbinder.
    En mijn jongste meisje ook.
    Maar de 2 oudste zitten op school tot kwart over 3 en oudste zelfs nog later.
    Dus heb mijn handen vrij voor jongste :)

Ik ben 35 en vrienlief is 37 dus nu we er weer aan toe zijn gaan weer voor onze laatste wonder klussen :)

Tuurlijk is het druk een groot gezin maar je hebt er zoveel voor terug als ze ouder zijn.
    Kijk naar hun prachtige lach en oogjes :)
    Als je de liefde en geluk van je kindje ziet in hun ogen ♥
    Ben ontzettend trots op alle 3 mijn Kids.
    Een op nummer 4 zal ik dat ook zijn :)

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Enne, ik dacht aan de middelbare school. Dat is best duur en ik weet niet hoe ik dat straks voor al mijn kinderen moet gaan betalen. Wat doen jullie?

6. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn 13 jarige zit in de 2de jaar van de hoge school.
    Zijn boeken waren gratis :)
    Zijn neef zit een klas hoger dus zoonlief neemt zijn boeken over :)
    Schoolkamp was 120 euro.
    Maar dat was nog te doen.

7. adi

adi Niet meer actief

Sparen :)
    En voor de rest heb ik genoeg levenservaring om te denken dat zorgen van later, zorgen voor later zijn.
    Mijn ouders hebben letterlijk ALLES kwijtgeraakt toen ik 12 was en zusje 6. En toch zijn we er nog, beiden met een hoge opleiding. Dus dat komt wel...

OT: meerkindgezin is een kwestie van organisatie en praktische instelling. Daar groei je in gaandeweg. En ja, ook de juiste verwachtingen van te voren..

8. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Twee dames op de middelbare school, boeken zijn te bestellen via school en kost ons niets. Per kind ben ik een euro of 70 kwijt voor excursies in een schooljaar.. Oudste in 4 VWO kost ons dit jaar iets meer vanwege werkweek. Dan betaal je 400 euro extra dat ene schooljaar..

Studeren daarna, dat wordt duur.. ;)

En eens met Adi, goede organisatie, praktische instelling doet wonderen in grotere gezinnen. Neem het zoals het gaat op een dag..

Deel Deze Pagina