Hoe zit het eigenlijk als je jong bent en zwanger. Je laat een combinatietest doen die je zelf moet betalen omdat je te jong bent....En daar komt bijvoorbeeld uit dat je kans hebt van 1 op 487. Hoe zit dat dan met de vruchtwaterpuntie of vlokkentest? Moet je die dan ook zelf betalen als je toch liever een vwp of vk wil hebben? Of word die dan wel vergoed na zo'n uitslag?
Hmm volgens bij vanaf een bepaalde risico berekening wordt het als "medisch" gezien.. Maar hoe dat precies zit geen idee.. Inderdaad even de verzekering bellen of misschien je verloskundige?
Let wel even op dat de vlokkentest en vruchtwaterpunctie onder het (verplicht) eigen risico valt en dat je dan een dikke rekening kunt verwachten. Ik heb de vlokkentest in oktober gehad en had van het eigen risico nog 92 euro "open" staan, dus kon gelijk dokken. Als je dit jaar nog geen eigen risico verbruikt hebt dan kun je rekenen op een nota van 350 euro !!
Bij 1:487 moet je zelf betalen, geen idee wat de kosten zijn maar dat kan het zh je vast vertellen. Volgens mij tot 1:200 wordt een vervolgtest vergoed (verhoogd risico)
Ik hoef het niet te weten, maar me zusje, Ze is zwanger en moet nu alles alleen doen. Ze is erg onzeker over alles. Nu was haar gevraagd of ze de combinatietest wil laten doen. Ze vroeg aan mij hoe en wat. Ik kon haar alleen geen antwoord geven op tot hoever de verzekering zoiets vergoed als de uitslag bv 1 op 487 zal zijn....Maar ze zal het dus waarschijnlijk zelf moeten betalen zoals ik jullie lees. Dat kan ze nooit dus dan maar hopen dat alles goed is....
En als ze een guo of seo hoe dat ook maar heet wil met zo uitslag. Zou ze dat kunnen vragen? En zou ze dat dan ook zelf moeten betalen?
De combinatietest zelf zal ze in elk geval zelf moeten betalen, als ze niet tot een risicogroep behoort. Als er een echt verhoogde kans op chromosoomafwijking uit de combinatietest komt, dan zal ze de vlokkentest of vruchtwaterpunctie wel vergoed krijgen. Waar de grens van 'verhoogde kans' ligt weet ik niet. Op mijn leeftijd lag dat bij 1 op 200 meen ik; of dat voor alle leeftijdsgroepen op dezelfde kans ligt weet ik eigenlijk niet. De SEO is volgens mij de officiële benaming van de 20 weken echo. Die krijgt iedereen vergoed. Een GUO (meer uitgebreide vorm van de 20 weken echo) ook als er reden toe is om die te doen. Anders krijgt ze gewoon een SEO.
Oke dan zal ik haar dat vertellen, dan is de keuze aan zelf wat ze allemaal gaat doen. Wel testen of niet, en wat als.......die keuze kan ik niet voor haar maken...
kosten van de vlokkentest is volgens mij rond de 800 euro. Mocht jehet wel vergoed krijgen dan betaal je alleen je (verplicht) eigen risico