Kerst, koken, 36 weken zwanger

Discussie in 'De lounge' gestart door cupcakes, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Hoi,

1e kerstdag komen mijn ouders bij ons kerst vieren en is het dus de bedoeling dat er eten op tafel komt voor 4 volwassenen en 2 kinderen (4,5 en 6,5 jaar lusten bijna alles). Maar ik ben dan 36,5 week zwanger en zie me niet uren in de keuken staan. M'n moeder en mijn man zullen ook echt wel bereid zijn om te helpen met koken, maar ik ben me nu aan het oriënteren op wat we dan moeten eten?!

(Ik heb er zelf voor gekozen mijn ouders hier uit te nodigen, vooral omdat ik geen zin heb om een uur naar hen te rijden. ;) )

Ik zit ook nog te dubben of we niet beter kunnen gourmetten, maar dat kost meestal ook aardig wat voorbereiding.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie nog tips voor makkelijke gerechten?

Eisen zijn:

Geen vis en kip en geen vlees op botjes. Niet te exotisch, m'n vader is echt van de Hollandse pot en natuurlijk geen dingen die ik als zwangere niet mag. Snel klaar of makkelijk op te zetten zonder veel omkijken ernaar.
    Zou handig zijn als het bijv. dingen zijn die ik een dag van tevoren al kan voorbereiden en alleen hoef af te koken/bakken/braden. Het gaat dus om voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht (laatste waarsch, kant en klaar). Ik ben niet vies van een pakje of zakje trouwens :D

Ik ben benieuwd!

2. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Lastig, snap dat je niet te lang in de keuken wilt staan. Toch denk ik dat gourmetten het minste voorbereidingswerk heeft.. Ja je moet het vlees snijden en de groente en eventueel wat bijgerechten(die je tegenwoordig allemaal kant en klaar kan kopen bij elke willekeurige super) maar het koken hoef je dan niet zelf te doen! Brood enz laat je gewoon door de bakker of de super snijden.

3. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Snap dat je geen zin hebt een uur naar je ouders te rijden, maar ik hoop wel dat je zoveel mogelijk geholpen wordt.

Wij vieren kerst bij mn ouders (eigenlijk had t bij mn broer moeten zijn) maar ik wilde dicht bij en niet bij mij. Ik ben dan 38,5.

Tja ik zou het mezelf niet te moeilijk maken, t gaat toch mn op een gezellig samenzijn.
    Mag vlees wel?
    Kun je niet een ovenschotel maken, gewoon met gehakt groenten en aardappel (schijfjes of puree)? Die kun je een dag van te voren maken en tijdens kerst enkel in de oven te schuiven

Gourmetten is idd ook een goede tip

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Stoofpotje met puree als hoofdgerecht, of vol-au-vent als hoofdgerecht (zowel stoofpot als vol-au-vent kunnen in de diepvries als je wacht met de evt. room).
    Dessert pannekoeken (evt. appelpannekoekjes o.i.d.), die kun je op voorhand bakken (evt. invriezen) en de dag zelf met fruit, chocoladesaus, evt. ijs "versieren".
    Voorgerecht een salade, kan ook de avond voordien klaargemaakt in de koelkast. Brood de dag zelf halen of afbakbrood uiteraard.
    Voorgerecht soep kan ook, kun je ook op voorhand maken en invriezen zelfs. De soep kun je de dag zelf garneren met garnaaltjes of room.
    Nagerecht ijs of taart evt.

5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Voor gourmetten kan je al redelijk wat op voorhand doen. Ok, je hebt voorbereidingstijd maar die kan je heel makkelijk spreiden gedurende de dag of zelfs al de dag ervoor. En als je man daar dan ook bij helpt dan merk je het amper dat je voorbereidingswerk hebt.

6. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik zou lekker gaan gourmetten hoor. Je kunt wat kant en klaar schotels met vlees halen. Zelf snijd ik het vlees altijd zelf (ipv schotel halen)
    Kun je nu al mee beginnen, zodat je niet op het laatst nog druk bent met je vlees.
    Paar verschillende salades halen. Voor de kinderen pannekoekjes en kleine pizza'tjes.
    Stokbroodjes en kruidenboter.
    Verschillende sausjes (kant en klaar)
    Paar schaaltjes met komkommer paprika en champignons, net wat je zelf lekker vindt.

Ik denk dat een gourmet makkelijker is voor te bereiden dan echt te gaan koken. Heb je het zelf ook lekker rustig;)

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Zou lekker gourmetten. Vlees al gesneden kopen of de dag ervoor hamburgers maken, slavinkjes maken etc.

Stokbrood wil vast iemand wel even snijden. Groentes op je gemakje s ochtends snijden en plakjes kaas in drieeen snijden. (lekker met groente op stokbroodje in pannetje). Salade erbij maken..

vienatta ofzo na.
    en evt voor een carpaccio/soepje ofzo

8. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Of je grillt een rollade, lekkere salade erbij, gekookte broccoli erbij, aardappelpuree met room en knoflook en kant en klare stoofpeertjes (is bijna allemaal kant en klaar te krijgen bij de AH hoef je alleen nog kaar op te warmen/in de oven te zetten) dessert gewoon lekker roomijs met slagroom en chcoladesaus en vooraf meloen met parmaham?

9. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Ook lekker en makkelijk en je kan idd alle vlees en groentes al voorgesneden krijgen. Gewoon op sschalen leggen en je bent klaar :D

10. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Een heerlijke pan soep maken,kun je voordien al doen.
    Dan varkenshaas met champignonsaus,aardappel kroketjes of pomduchefs uit de oven....als je de oven eerst gebruikt voor het stokbrood afbakken heb je 2 vliegen in 1 klap.
    Dan nog iets van groente,bloemkool of haricots verts en misschien een eenvoudige salade..
    Als toetje zou ik een bak choco mousse halen en 2 soorten ijs...
    Dit leuk op een bordje,stukje kerst chocolade erbij en een kransje,afpoederen met suiker en klaar!!

Ik ben geen meesterkok maar meer van de gewone kost...zoals je ziet...

11. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Varkenshaas kun je een dag voordien al bakken...
    Mooi in dikke plakken snijden en in een feestelijke schaal doen...is zo klaar in de oven.

12. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    stamppot buffet :D, kan je moeder van te voren klaarmaken zo meenemen. Zou hier echt goed gewaardeerd worden door man en vader.

ik zou zelf ook voor gourmetten kiezen. Veel dingen kun je al kant en klaar kopen. Bij de lidl, jumbo, c1000 en ah al heel veel dingen in de folders zien staan. Ook lekkere toetjes. Stokbroodje met kruidenboters erbij.

13. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Ik zou ook voor gourmetten gaan!

Vlees van te voren in stukjes (kan al dag van te voren) of kant en klaar.

Brood al in plakjes,
    Groente kan ook de dag ervoor al in stukjes,
    Salade, fruit erbij en klaar!
    Je kan lekker op de bank groente snijden of je moeder en man kunnen dat!

We zijn precies even ver met kerst, (nu ook al dus :D)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk eens bij de AH wat er allemaal aan 'kant en klaar' producten is voor de Kerst en maak het jezelf echt makkelijk!

Bak van te voren met de kinderen een taart of cakejes. Dat is lekker en je hebt een leuke activiteit.

15. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    een lekkere soep maken of kant en klaar kopen
    meloen met rauwe ham
    varkenshaas met bv champignonroomsaus (verse champignons en een zakje of potje) warm worden in de oven, aardappelkroketjes, groene salde met bv olie azijndressing en feta en zongedroogde tomaatjes, warme groenten naar keuze (dunne sperziboontjes uit blik of pot bv)
    toetje: ijs met bv chocoladesaus of warme vruchten (bv kersenvlaaivulling.

opdienen en afruimen aan man of opa oma overlaten

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    gourmetten allemaal leuk en aardig maar daarna stinkt je hele keet en is alles vies en vet. Kun je je plafond gaan soppen, je lampen schoonmaken en de gordijnen wassen.
    Hier in huis wordt nooit gegourmet en zal ook nooit gebeuren.

Heel eerlijk? Ik weet natuurlijk niet hoe je zwangerschap verloopt maar met 36 weken kun je toch nog best koken?

Je maakt het zo uitgebreid als je zelf wilt. En als je zorgt dat alle voorbereidingen getroffen zijn van te voren(die je eventueel dan uit handen kunt geven) dan hoef je alleen maar op te warmen/te bakken etc al het tijd is.

17. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Carpaccio als voorgerecht, hoef je alleen op een bord te leggen (en dan neem je zzelf iets makkelijk, bijv klein blikje soep voor 1 persoon, heb je rond kerst hele luxe van bij ah)

Varkenshaas in spek gerold, is kant en klaar te krijgen bij lidl, hoef je alleen in de oven te doen. Aardappeltjes frituren, sla kan evt ook kant en klaar en wat groente erbij, bijv haricot verts uit pot.

toetje ijstaart oid.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat verschilt per persoon en het is niet zo dat je na het opdienen naar je bed kunt ;):D

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    zou lekkker gaan gourmetten, je kunt alles bijna alles kant en klaar halen.

Afzuigkap aan en klein raampje open en dan hoef je echt niet de gordijnen te wassen hoor.

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Zoals ik zei...Ik weet niet hoe je zwangerschap verloopt.

Wat me gewoon opvalt is dat men vaak denkt niks meer te kunnen aan het eind van de zwangerschap terwijl dat bij het gros van de vrouwen best meevalt. (LET OP: IK ZEI HET GROS...NIET ALLEMAAL DUS..Voordat daar weer iemand over valt)

Als je geen zin hebt in koken...dan laat je een buffetje komen.
    Hoef je niet te koken en bij de meeste cateraars ook niet eens af te wassen want ze nemen de vuile vaat zo weer mee.

Deel Deze Pagina