Hallo ik ben nog maar net zwanger maar zit toch wel met een aantal vragen: Ik ben in België in het onderwijs tewerkgesteld voor een opdrachtbreuk van 8/21 ste. Omdat dit financieel niet erg veel opbrengt werk ik tijdens mijn vrije dagen en uren én tijdens de schoolvakanties ook nog voor de U.M. in Maastricht via het detacheringbureau interum. In Nederland wordt er ZVW afgehouden en in België sociale zekerheidsbijdrage en ik ben lid van de mutualiteit, maar heb ook een zorgverzekering in nederland bij AndersZorg. Mijn contract in Nederland is een flexcontract van bepaalde duur ( 1 jaar) dat wil zeggen dat ik zelf mag kiezen hoeveel uren ik werk (en dus ook word betaald naar gelang het aantal gepresteerde uren) Als ik dus in zwangerschapsverlof ga, waar moet ik dan uitkering aanvragen? In Nederland of in België? Heb ik in Nederland uberhaupt wel recht op uitkering aangezien ik geen vast contract heb?
Beste Dafne, Je wilt graag weten waar je WAZO aan moet vragen omdat je zowel in Nederland als in België werkt. Ik ben voor je aan het uitzoeken wat in jouw situatie de regels zijn. Ik verwacht je maandag antwoord te kunnen geven. Ik wens je alvast een fijn weekend. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team Welkom bij UWV
Beste Dafne, Je wilt graag weten waar je een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering moet aanvragen. Voor het deel dat je in Nederland werkt kun je een WAZO-uitkering aanvragen. Of je daarnaast ook in België een uitkering kunt aanvragen, kan ik je niet vertellen. Ik adviseer je dit na te vragen bij de uitvoerende instantie in België. Voor de uitkering in Nederland dient je werkgever de aanvraag voor je te doen. Dit kan vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum. Actuele informatie over het aanvragen van een WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare