Hallo, Ik ben in de war... Ik vraag me af of het zaad van mijn man nou wel of misschien toch minder goed is... Zijn er experts? Eerste keer zaadonderzoek kregen wij deze cijfers te horen: 3cc, 3 10e9 p/l, 15%goed bewegelijk,42%matig VCM 90 Van deze cijfers begrijp ik niet helemaal wat het betekent. Volgens de gyn was het goed, zonder verdere uitleg. Nu met iui bezig. Ik vraag dan steeds wat het resultaat is, maar ben nu weer in de war. Eerste iui kreeg ik te horen 1,2 miljoen. Nu tweede iui 12 miljoen waarvan heel veel goed beweeglijk. Huh? Kan dan, in 1 maand van 1,2 naar 12? Of is er een komma verkeerd gezet en is het twee keer 12 of twee keer 1,2. En is dat dan een beetje goed? Help!:
De zaadhoeveelheid en kwaliteit kan idd per maand verschillen. Zolang je maar 1 miljoen zaadjes of meer hebt gaat de iui door, mits het zaad goed bewegelijk is. En de eerste uitslag van je man is geen superzaad, maar wel gewoon binnen de marge voor iui.
Sluit me aan bij mijn voorganger. De opbrengst kan per maand verschillen. Dus 1,2 en een maand later 12 kan prima. 1,2 is wel erg laag. Ze zeggen dat het kan vanaf 1 miljoen, maar ideaal is het niet...
Het kan inderdaad zijn dat de zaadkwaliteit per maand kan verschillen. Dit is vaak ook van meerdere factoren afhankelijk, bijvoorbeeld koorts, griep, verkoudheid, strakke broeken etc en het kan natuurlijk ook per persoon bepaald zijn. Heb je tips gekregen om de zaadkwaliteit proberen te verhogen. Vaak hoor je van de arts wat men moet/kan laten en sommige vitamines kunnen bijvoorbeeld helpen met de productie. Heel veel succes.
Iemand anders die nog met cijfers kan goochelen? De eerste keer testen was een gewoon onderzoek. De waardes 1,2 en de daarna 12 miljoen zijn waarden na opwerking.
Het kan inderdaad door wat Elvira ook zegt zijn gekomen. Wij hadden meestal rond de 40-50 miljoen, en ineens zaten wij op 12 miljoen. Kan goed gekomen zijn door een verkoudheid of infectie bijv. Veel succes in ieder geval, en staar je niet blind op de waardes, je hebt uiteindelijk maar een paar goede nodig, en de kwaliteit/beweeglijkheid zegt meer dan de hoeveelheid! 15%goed bewegelijk,42%matig is inderdaad helemaal goed! Deze 2 waardes bij elkaar opgeteld moeten minstens 25 % zijn. En jij komt dus op 57% uit. Wij zaten int begin op een totaal van 16 % en dat vonden ze goed. We hebben het wel weten te verbeteren naar 60 % met vitaminen en gezondere leefstijl!
Wow 40 en 50 miljoen,dat is veel! Wij zitten meestal rond de 20 of 25 miljoen maar ik snap niet hoe het zit na het bewerken. Eén keer hadden we toen maar een miljoen en laatst 2,5 miljoen. Hoeveel zou er eerst zijn geweest dan en over blijven na bewerking voor IUI?
Wij hadden de laatste keer 71 miljoen maar 12 miljoen na opwerking.. de 40 miljoen is idd veel, maar hij heeft 98 % abnormale vormen..dat maakt mij dan weer ongerust Een andere keer hadden 80 miljoen en na opwerking 35 miljoen. Dus valt niet echt een pijl op te trekken hoeveel er nog overblijft, heeft denk ik met beweeglijkheid te maken en niet met hoeveelheid..
Ok,dat is dus veel anders na opwerking. Ik snapte er al niets van. Ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt over de abnormale vormen. Maar ik neem aan dat het zkh je geen IUI laat doen als er iets niet goed zou zijn verder. Trouwens die paar goede klopt niet. Iemand wist me te vertellen dat je er heel veel nodig hebt die de harde schil van het eitje moeten aanvallen en als die schil na tig zaadjes week is,er dan eentje infloept. Nooit geweten ook verder,ik dacht dus ook dat maar één zaadje genoeg is. Voor ICSI dus wel
Het ziekenhuis en ik hebben verschillende mening over de abnormale vormen. Het is afhankelijk van welke richtlijnen ze aanhouden.. op internet lees ik dat als je 100% abnormale vormen hebt, dat je in principe onvruchtbaar bent, sommige ziekenhuizen eisen 25% normale vormen, anderen vinden 2% ook goed. Mijn ziekenhuis zegt als de vormen 100% abnormaal zijn, moet je het er gewoon mee doen. Ze testen het sinds een paar maanden niet meer in ons ziekenhuis. Nee idd, dat klopt niet helemaal. Ik zei het zelf nog tegen mn gyn, hij zei ach je hebt maar 1 goede nodig, en toen zei ik tegen hem 'Nee ze moeten elkaar helpen'. Maar misschien hoeven de 'hulpzaadjes' niet super te zijn qua kwaliteit...alleen die ene die er uiteindelijk in hupt Heb jij IUI met hormonen ? Wat zegt je gevoel over deze IUI ? Heb je al getest ?
Hier voor opwerking ook al weinig (2-5 miljoen) en na opwerking helemaal weinig (rond 0.4-1milj). Vandaar ook dat we niet meer door mogen met IUI. @Scarabee: Zag dat jij je zorgen maakt om die abnormale vormen, dat doe ik dus ook. Manlief heeft hier dus al erg slecht zaad en ook nog 99% afwijkend. Volgens onze fertiliteitsarts moet je daar geen waarde aan hechten. Vorige week hadden we een info-avond over IVF en daar hebben we het even nagevraagd aan een embryoloog die daar meer verstand van heeft. Hij zei dat de morfologie wel heel belangrijk is omdat in het kopje van de zaadcel DNA zit opgeslagen van de man. Als de morfologie afwijkend is is vaak ook het DNA niet goed opgeslagen in de zaadcel, waardoor er óf geen bevruchting optreedt of een 'slechte' bevruchting die waarschijnlijk een miskraam wordt. Dat klonk mij dus alweer veel heftiger in de oren dan dat alleen het vormpje niet goed zou zijn en dat dat geen invloed heeft. Nu ben ik er al helemaal van overtuigd dat wij voor niks de IUI's gedaan hebben. Onze eigen arts wil ons 'gewone' IVF laten doen, de embryoloog raadt ICSI aan. Gelukkig kunnen ze dat op het moment van de punctie nog beslissen of ze IVF of ICSI willen gaan doen... maar vind het zo raar dat er zo'n enorm groot verschil zit tussen wat de arts zegt en wat de embryoloog zegt.
Hmm beetje jammer van het ziekenhuis..Ik ben het wel eens met wat babyliz zegt. Ik hoop voor jullie dat die abnormale zaadjes gewoon zwakker zijn en dat de goeie het werk doen. Daar zou ik zelf wel vanuit gaan. Die hulpzaadjes hoeven hopelijk niet super te zijn nee! Vriendlief heeft wel eens stress (zware baan) dus bij ons is het zaad ook niet altijd goed helaas. Ik kan vrijdag pas testen,dan is NOD maar misschien dat het nu ook wel kan alleen geen zin in. Weet toch dat het niet raak is Heb alweer veel pukkels helaas.