Hallo, Ik zit met het volgende. 14 december verloopt mijn bevallingsverlof en zou ik moeten starten met werken. Ik heb echter 6 weken vakantie eraan geplakt dus ben nog even vrij. Ik ben bevallen dmv een keizersnee en heb wegens allerlei omstandigheden rondom de kleine geen rust gehad wAardoor ik lichamelijk en geestelijk erdoorheen zit. Ik heb nog niet kunnen herstellen, kamp mer rug en bekkenpijn, ben oververmoeid en geestelijk momenteel labiel. Normalitair zou ik me ziek hebben gemeld want ik ben nog niet in staat om te werken. Maar nu vraag ik me af wat verstandig is. Moet ik me ziekmelden of moet ik me vakantiedagen in laten gaan en daarna kijken of ik weer in staat ben om te werken of me alsnog ziek
Beste MamavanSa, Je geeft aan dat je na je verlof nog niet in staat bent om weer aan het werk te gaan. Het is altijd belangrijk om je dan ziek te melden bij je werkgever. Ook al heb je na je verlof vakantie gepland. Je klachten zijn ten gevolge van je zwangerschap en/of bevalling. Je werkgever kan daarom een vergoeding van je ziektewet krijgen van UWV. De werkgever geeft een ziekmelding door aan UWV. Vaak is het zo dat jij je loon doorbetaald krijgt en dat de werkgever de uitkering als vergoeding van UWV ontvang. Het is ook mogelijk dat de Ziektewet-uitkering rechtstreeks aan jou wordt overgemaakt. Overleg dit met je werkgever. Actuele informatie over ziek zijn na je verlof vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare