Hallo, Ik zit sinds november 2013 in de ziektewet i.v.m. een flinke burn-out / depressie. Heb in september 2014 herkeuring gehad en heb vanaf begin november 2014 te horen gekregen dat mijn ziektewet verlengd word met 6 tot 9 maanden. Nu ben ik in oktober 2014 achter gekomen dat ik zwanger ben. Eerst even wennen i.v.m. mijn psychische achtergrond, maar nu zeker gewenst! Inmiddels ben ik bijna 16 weken zwanger en wilde eerst zeker weten of alles goed ging met het kindje. Vandaar nu pas mijn vraag.Ik kan namelijk via de uwv website hier niets over vinden. Moet ik dit aan het uwv melden? En wat zijn de evt. gevolgen voor mijn ziektewetuitkering? Want ik ben er nog niet, ben nog steeds onder wekelijkse behandeling van een psychotherapeut. Vriendelijke groet,
Beste Tika86, Het is voor mij niet duidelijk of je in de Ziektewet zit bij je werkgever of bij UWV. Loopt je ziekmelding via het UWV? Het is belangrijk dat je wijzigingen in je toestand doorgeeft. Dit doe je door het wijzigingsformulier naar ons toe de sturen. Dit heeft geen directe gevolgen voor je Ziektewet-uitkering. Denk er wel aan dat je ongeveer 8 weken voor de uitgerekende datum de zwangerschapsuitkering aanvraagt. Dit kan je telefonisch doen. Ben je ziek gemeld bij je werkgever? Bespreek dan je toestand met een Arboarts of je werkgever. Je hoeft in dit geval nog niet aan UWV door te geven dat je zwanger bent. De werkgever zal het zwangerschapsverlof voor je aanvragen. Ik wens je veel sterkte met je herstel en een goede zwangerschap verder. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering vanuit de Ziektewet vind je hier en door de werkgever hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare