WW, Zwanger en starten als ZZP?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sunny34, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunny34

Sunny34 Nieuw lid

9 dec 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik zal binnenkort vanuit de WW in de Wazo uitkering gaan. Na de Wazo uitkering heb ik nog 1 maand recht op WW. Nu zit ik te twijfelen of ik wellicht tijdens mijn verlof een eigen bedrijf (ZZP-er) kan gaan opzetten, ik heb immers al 8 maanden gesolliciteerd en zonder resultaat.. Is het mogelijk om al tijdens de Wazo uitkering activiteiten te starten (website maken, acquisitie, etc) ? Of verlies ik dan het recht op de laatste maand WW? Of is het slimmer tijdelijk WW stop te zetten? En heb ik dan nog herlevingsrecht, als ik als ZZP-er geen opdracht binnenhaal? Of kan ik beter wachten totdat ik helemaal uit de WW val? Welke opties zijn er?

Gr.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sunny34,

Je wilt weten wat er met je uitkering gebeurt wanneer je als zelfstandige gaat werken. Vanuit de WW heb je re-integratieverplichtingen; vanuit de WAZO heb je die niet. Daarom hangt het ervan af vanuit welke uitkering je als zelfstandige begint.

Tijdens de WAZO
    Je mag tijdens je verlof als zelfstandige gaan werken. Je eventuele inkomsten zijn niet van invloed op de duur en hoogte van de WAZO-uitkering.

Wanneer je tijdens het verlof begint als starter, loop je financieel dus geen risico. Mocht het niet lukken, en je stopt als zelfstandige, dan kun je na het verlof het restant van de WW weer aanvragen.

Na het verlof
    Als je pas na het verlof begint, zou je vanuit de WW kunnen beginnen als zelfstandige. Je zou dan gebruik kunnen maken van de startersregeling. Hierin kun je 26 weken als zelfstandige beginnen, met behoud van je uitkering. De uitkering wordt dan gekort met 29%. Omdat je echter nog een maand WW over hebt, zou je de gekorte uitkering na een maand al stoppen nadat je WW-recht dan op is. Je kunt overigens alleen gebruik maken van de startersregeling met toestemming van UWV. UWV moet je plannen dus wel goedkeuren.

Als je geen gebruik van de startersregeling wilt of mag maken, kun je ook als zelfstandige beginnen zonder toestemming. De uren die je dan als zelfstandige werkt, worden gekort op je WW-uitkering.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel succes met je eigen bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sunny34

Sunny34 Nieuw lid

9 dec 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Robert,

Bedankt voor deze heldere uitleg!
    Als ik voor de eerste optie kies (starten tijdens WAZO) moet ik dit dan aangeven bij de Wazo? En moet ik dit aangeven bij de WW? Met andere woorden, als ik in de WAZO zit, zit ik dan ook nog soort van onder de WW-paraplu? Of moet ik überhaupt na de WAVO opnieuw WW aanvragen (dus ongeacht of ik start of niet).

Bedankt!!
    Gr. Sandra

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sandra,

Je wilt weten of je aan de WAZO en WW moet doorgeven dat je tijdens je zwangerschapsverlof start als zelfstandige.

Tijdens de WAZO hoef je dit niet door te geven.
    Inkomsten die je tijdens de WAZO ontvangt hebben geen invloed op je uitkering.
    Omdat de WW bij ingang van de WAZO wordt beëindigd hoef je het ook niet aan de WW te melden.

Blijf je als zelfstandige actief na afloop van je WAZO?
    Je moet dit dan wel melden wanneer je na je WAZO weer WW aanvraagt.

Houd er wel rekening mee dat de Arbo wetgeving zegt dat je niet mag werken in de 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum en in de 6 weken na de bevalling.

Of je na de WAZO opnieuw WW aanvraagt is jouw keuze.
    Wanneer je na de WAZO nog (deels) werkloos bent dan kun je de WW laten voortzetten.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina