Vraag: ziektewet twee banen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door rodefiets, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rodefiets

rodefiets Nieuw lid

7 mei 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Ik heb een vraag:

Ik heb momenteel twee banen, namelijk restaurantmedewerker bij een verzorgingstehuis en administratief assistent via uitzendbureau. Bij het verzorgingstehuis werk ik de weekenden en als administratief assistent doordeweeks. Ik werkte de eerste 6 maanden van mijn zwangerschap 6 dagen in de week en ben begin juli bij het verzorgingstehuis 100% in de ziektewet gegaan door zwangerschap. Fysiek werd het werk te zwaar en ik krijg er allerlei klachten door.

Nu werk ik dan nog vier dagen voor het uitzendbureau als administratief assistent bij een vaste opdrachtgever. Nu moet ik nog 3 weken werken voordat ik met zwangerschapsverlof ga maar krijg ik ontzettend veel last van zwangerschapskwalen. De belangrijkste kwaal is dat mijn bloedplaatjes (trombocyten) in mijn bloed te laag zijn wat bij de bevalling een risico zou kunnen zijn. Ik moet hier regelmatig bloed voor prikken en zo ook afgelopen maandag. toen leken mijn bloedplaatjes constant te blijven, maar dinsdag krijg erg last van mijn rechterzij en rug en ben ik op extra controle geweest. Bij het bloedprikken is toen gebleken dat mijn bloedplaatjes in een dag tijd enorm gedaald zijn en moest ik ter observatie en controle een nacht opgenomen worden in het ziekenhuis. De dag erna (woensdag) ben ik weer geprikt en weer een daling. Dit is dus niet goed. Ik moet nu morgen terug naar de gynaecoloog en kijken hoe we vanaf nu verder gaan. Voor al mijn klachten bij elkaar is mij het advies gegeven om rustiger aan te gaan en wellicht 50% minder te gaan werken.

Zoals ik eerder al aangaf moet ik nog 3 weken werken tot mijn verlof en mij vraag is eigenlijk of ik via het uitzendbureau ook 50% in de ziektewet kan door zwangerschap en dit precies werkt als uitzendkracht. Heb ik dan ook gewoon recht op 100% van het dagloon? Zijn er dan nog wachtdagen of iets dergelijks? Hoe werkt dit precies?

Ik hoop dat u mij duidelijkheid kunt bieden.

Groeten rode fiets

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste rodefiets,

Ik begrijp dat je wilt weten of je voor 50% in de ziektewet kan als gevolg van zwangerschapsgerelateerde klachten.
    Bespreek dit met je uitzendbureau en meld je ziek bij het uitzendbureau.
    Vervolgens zal het uitzendbureau je bij ons ziek melden.

Er gelden geen wachtdagen als je ziek bent door zwangerschap.

Binnen 4 weken na ontvangst van je ziekmelding krijg je een beslissing van UWV.
    Wanneer geconstateerd wordt, dat je klachten inderdaad het gevolg zijn van je zwangerschap krijg je 100% van het berekende dagloon.
    Het gedeeltelijk werken wordt dan gekort op je ziektewetuitkering.

Actuele informatie over ziek worden als je werkzaam bent als uitzendkracht vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige bevalling.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina