hoi, ik ben nu 3 maanden zwanger, en net werkloos geworden omdat mijn contract niet werd verlengd (ja omdat ik zwanger ben) ik heb recht op 8 maanden ww, maar hoe zit dat met zwangerschap en uitkering ? krijg je ook zwangerschapsverlof van 16 weken of valt dat onder de ziektewet? zoja hoeveel % van je loon ontvang je dan in die periode ? en komen die zwangerschapsverlof weken dan bovenop je ww of is dat in die 8 maanden alleen geldig? ik verdiende rond de 1600 euro per maand, en werk vinden in mijn sector is nu zo goed als nihil. Ben wel bezig met iemand die een eigen bedrijf gaat starten in mijn sector en dat is een bekende van familie, dus hopen dat dat goed uitpakt. ik kon via het uwv geen duidelijk antwoord krijgen, ook niet via internet dus hoop ik het antwoord hier te vinden. en bij mijn laatste baas hoef ik niets te proberen(die slaat muggen nog dood met een advocaat) Bij voorbaat dank lady GSI
Beste gsi lady, Jammer dat je contract niet is verlengd. Vanuit je WW-uitkering heb je ook recht op 16 weken zwangerschapsverlof en een Zwangerschaps-uitkering (WAZO). Je WW-uitkering wordt gedurende je verlof beëindigd. De einddatum van je WW-uitkering schuift op met de periode van je verlof. UWV kijkt voor de hoogte van de WAZO na de laatste loonperiode voor je verlof. Heb je in deze periode een WW-uitkering ? De hoogte van de WAZO-uitkering is dan 100% van het toegekende dagloon WW. Ongeveer 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum kun je contact opnemen met UWV, 0900-9294 om de WAZO aan te vragen. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je een goede zwangerschap en veel succes met het vinden van een nieuwe baan. Met vriendeljke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
jullie zijn helemaal geweldig! heel erg bedankt, dit is weer een zorg minder voor mij. maar als je uitkering eigenlijk zou aflopen tijdens je zwangerschapsverlof gaat het dan alsnog door ? want ik zou tot 2 maanden na de bevalling een uitkering krijgen maar gezien je in totaal 4 maanden zwangerschapsverlof heb eindigd dit dan tegelijk of gaat het dan nog 4 maanden door van de ww uitkering ? dit is eigenlijk hetgene waarover ik loop te stressen bij voorbaat dank lady GSI
Beste gsi lady, Bedankt voor je compliment. Ik zou er bijna van gaan blozen. Je hoeft je geen zorgen te maken als de einddatum van je WW-uitkering ligt tijdens je zwangerschapsverlof. Op moment de je WAZO-uitkering ingaat wordt je WW-uitkering stopgezet. Je hebt dan recht op een WAZO-uitkering van (minimaal) 16 weken Denk er wel om dat je zelf (ongeveer) 4 weken voor het einde van je verlof een herleving van je WW-uitkering aanvraagt. Dit gaat niet automatisch. Je kunt dit doen door op www.werk.nl een nieuwe WW-aanvraag in te dienen. Bij de aanvraag kun je dan aangeven dat je oude uitkering na je zwangerschapsverlof herleefd moet worden. Je WW-uitkering wordt dan met ingang van de eerste dag na je verlof weer opgestart. De oorspronkelijke einddatum van je WW-uitkering schuift op met de duur van je WAZO-uitkering. Fijn weekend. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare