verloskundige worden

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Irene, Apr 19, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Irene

Irene Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    1,034
    0
    0
    Beste verloskundigen,

Sinds ik bij de verloskundige loop omdat ik zwanger ben heb ik een grote wens gekregen. Ik wil verloskundige worden. Echt hoor, ik vind het zo'n prachtig beroep! Ik heb me in het verleden nooit gerealiseerd dat er een aparte opleiding voor was, ik dacht dat je dan iets van Verpleegkunde of Geneeskunde moest doen ofzo. Nou heb ik uitgezocht dat je in Nederland de studie alleen in voltijd kan gaan doen. Voor mij is dat onmogelijk op het moment omdat ik werk en zwanger ben en daar geen kansen voor heb. Heel misschien in de toekomst ooit maar dat weet ik nog niet. Nu ben ik erachter gekomen dat je de opleiding in Belgie wel in deeltijd kan doen en heel misschien is dat een mogelijkheid voor mij. Nu vraag ik mij af of jullie misschien weten of de opleidingen in België goed aansluiten bij het Nederlandse verloskunde systeem. Misschien is het verstandiger om de opleiding in nederland te doen, dat realiseer ik me maar als me dat echt niet lukt zou ik het zo zonde vinden om mijn plannetje te moeten laten varen.

Groetjes Irene

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Irene,

wat een leuke vraag!
    Je kunt in Nederland inderdaad alleen in voltijd studeren. Het is een pittige opleiding, maar als je het goed organiseert is het te doen met kinderen. Er zijn altijd vrouwen van diverse leeftijden en ook moeders die de opleiding volgen.

In België kan de opleiding in deeltijd, dat is wel afhankelijk per opleiding en soms ook van wat je eerder hebt gedaan/gestudeerd. De opleiding in België sluit niet heel goed aan op het Nederlandse systeem. Er is een tijd lang in Nederland een cursus geweest om verloskundigen met de opleiding uit België bij te scholen voordat ze hier aan het werk konden. Die cursus is er niet meer, er zijn nu genoeg verloskundigen in Nederland. Dat merk je ook bij sollicitaties, iemand met de Nederlandse opleiding krijgt voorrang. In Nederland heb je veel meer verantwoordelijkheid als verloskundige en neem je zelfstandig beslissingen. Je loopt ook meer stage.
    Maar waar een wil is, is een weg. Als je het zo regelt dat je alle stages in Nederland doet lukt het misschien best om daarna hier aan de slag te gaan.
    Je zult dan bij de Belgische opleidingen moeten informeren hoe het er voor jou uit zou gaan zien.
    Succes ermee!

Mirjam

3. Irene

Irene Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    1,034
    0
    0
    Mirjam bedankt voor je reactie. Ik moet er echt goed over nadenken hoe ik het uiteindelijk ga doen. Ik ga in ieder geval over goed informeren. Ik zou het liefst in Nederland gaan studeren maar dat zou ook betekenen dat ik mijn kindje wat ik tegen die tijd heb veel naar kinderopvang moet brengen en dat zie ik geloof ik niet zo zitten. En daarnaast moet ik ook 2 dagen blijven werken om alles te kunnen betalen en mijn man werkt ook full-time en studeert ook nog. Het is lastig, maar zoals je zegt waar een wil is is een weg en ik wil er helemaal voor gaan!

Groetjes Irene

Share This Page